Ars Sacra Fesztivál | Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraestje
Liszt Ferenc: Amit a hegyen hallani (Ce qu'on entend sur la montagne), Szimfonikus költemény, Nr. 1
Liszt Ferenc: Via Crucis – A Keresztút 14 állomása – négykezes változat a szerző által
Bevezetőt mond dr. Kránitz Mihály atya, tanszékvezető egyetemi tanár, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem dékánja.
- Klukon Edit – zongora
- Ránki Dezső – zongora
Kedves Vendégeink! A koncert telt házas, a regisztráció lezárult.
„A költő két hangot hall: az egyik mérhetetlen pompával zengi az Úr dicséretét – a másik tompa, telve fájdalommal, sírással és átkozódással. Egyiket a természet mondta ki, a másikat az emberiség! A két hang addig küzd egymással, keresztezi egymást és olvad egybe, míg végül mindkettő áhítatos szemlélődésben oldódik fel és cseng ki.” Így fogalmazta meg Liszt Ferenc saját benyomását Victor Hugo Amit a hegyen hallani című verséről, mely első szimfonikus költeményének megkomponálására sarkallta 1848-ban. Az addig elsősorban zongora-zeneszerzőként ismert Liszt a weimari nagyhercegi udvarban szabadon kísérletezhetett a zenekari hangzással, egyre nagyobb rutint szerezve. Nem véletlen tehát, hogy közel tíz év leforgása alatt három hangszerelési változatban is bemutatta a darabot, emellett kétzongorás átiratot is készített, két évtizeddel később, 1974-ben pedig egy négykezes változatot. Ez utóbbi szólal meg Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraestjén, melyre immár hagyományos módon az Ars Sacra Fesztivál keretében kerül sor a BMC-ben.
A hangverseny második felében ugyancsak egy Liszt-mű, az 1878-79-ben született Via Crucis hallható. Az idős mestert éveken át foglalkoztatta Krisztus szenvedéstörténetének zenei megjelenítése, mielőtt – mindössze pár hónap leforgása alatt – megírta volna a kórusra, szólistákra és orgonára komponált passiót. A bevezető és a tizennégy stáció meglepően modern harmóniai eszköztárral kel életre, melyre a Liszt által készített négykezes változatban is rácsodálkozhatunk.
A regisztráció lezárult, a koncert telt házas.