Programok
-
2025 január04 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. Második koncertjüket Sosztakovicsnak és Takemitsunak szentelik, de Schubert is helyet kap a műsorban. A kibontakozástól a lemondásig ível Sosztakovics két zongorás triója. Az 1. (c-moll) triót tizenhat évesen írta, és akkori barátnőjének ajánlotta. Egyetlen tétele merész és kiérlelt, noha szorosan kapcsolódik még a romantikához. Előtte Toru Takemitsu kései triója, a Between Tides hangzik el. A darab szemlélődő, már-már meditatív karaktere és finom hangzásai éles kontrasztot képeznek a műsor többi, inkább narratív jellegű számával. A második félidőt Schubert Notturno címen megjelent műve nyitja, amelynek bensőséges hangvételét ünnepélyes epizódok szakítják meg. Az 1944-ben befejezett 2. (e-moll) triót Sosztakovics fiatalon elhunyt barátja, Ivan Szollertinszkij emlékének ajánlotta. A kirobbanó energiájú scherzót három súlyos hangvételű, komor tétel öleli körbe, felejthetetlen atmoszférát teremtve. Az első tétel témájának tragikus visszatérése a finálé vége előtt mintha Csajkovszkij szintén egy elvesztett barátnak emléket állító a-moll triójára utalna. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. március 22. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és Beethoven2025. június 7. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és BrahmsRészletek -
2025 január08 szerda20:00 Opus Jazz Club
Tálas Áron Trió
20:00Tálas Áron, a fiatal magyar zenészgeneráció európai mércével mérve is kiemelkedő zongoristája azon kevés kivételek egyike, akik mélyen a tradíciókban gyökerező zenét írnak és játszanak, kvalitásaiknak köszönhetően mégis helyet kapnak a BMC Records elsősorban modern produkciókat felvonultató katalógusában. Tálasnak már két triólemeze is megjelent a kiadónál, amelyen groove-os, melódiákkal és érzelmekkel teli számok képviselik a hagyományos jazz-zongoratriók világának színe-javát. A New Questions, Old Answers cím nyíltan jelzi, hogy Tálas ezúttal sem szakít az elődökkel. Brian Blade, Roy Hargrove, Joshua Redman, Brad Mehldau, a Red Hot Chilli Peppers, Erik Satie, kárpát-medencei dallamok – ez a felsorolás csak a felszíne annak a feneketlen kútnak, amelyből a zongorista-zeneszerző inspirációt merít. A lemezen azonban nem az említett művészek hangját halljuk, hanem Tálas Áront, az ő hamisítatlan derűjét, csibészes humorát és optimizmusát, ami még a melankólián is átsugárzik. Sőt, három hasonló kvalitású zenész és jó barát együttrezgésének is fültanúi lehetünk. Ezen a koncerten a trió amellett, hogy a két lemez anyagából megidézi kedvenc számait, betekintést enged a zenekarvezető új szerzeményeibe is.Részletek -
2025 január09 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Daveform Quintet: Arrival – lemezbemutató
20:00A hazai jazzélet megkerülhetetlen alakjaiból álló Daveform Quintet Oláh Krisztiánnal, Subicz Gáborral, Mester Dániellel, Hock Ernővel és a szerző Szegő Dáviddal bő egy éve sodorja el hallgatóit egyedi és eksztázisig fokozódó zenéjével. Mozgalmas másfél év és több teltházas koncert után ezen az estén debütál Arrival című lemezük, amelyet élőben most utoljára hallhat a közönség teljes egészében. A modern jazz műfajában alkotó Daveform Quintet egyedi módon ötvözi az amerikai, skandináv és balkáni zenei elemeket, nagy teret engedve az improvizációnak is. A jazz balladától a kortárs komolyzenén át a modern groove-okig számos stílusban megvillantják széles eszköztárukat a hazai jazz színtér jól ismert kiválóságai. A zenekar névadója, zeneszerzője és dobosa Szegő Dávid, aki Oláh Krisztiánnal, Mester Dániellel, Subicz Gáborral és Hock Ernővel közösen olyan erőket szabadít fel, ami garantálja a kollektív eksztázist minden hallgató számára.Részletek -
2025 január10 péntek20:00 Opus Jazz Club
Binder Trio plays Bartók – lemezbemutató
20:00Binder Károly nagyformátumú muzsikus, aki tehetségét az új irányzatok, eltérő zenekultúrák, kompozíciós technikák és improvizatív rendszerek szintézisének szolgálatába állítja, nem megfeledkezve saját zenei gyökereiről. Öntörvényű alkotó, akinek zongorajátéka és kompozíciói egyetlen stiláris vagy műfaji kategóriába sem sorolhatók. Binder a 70-es évek vége óta kérlelhetetlen következetességgel halad azon az úton, amelyet magának kijelölt, s amelyen egyáltalán nem voltak hazai előképei. Zeneszerzői fejlődésében Bartók Béla grandiózus életműve mellett tisztán nyomon követhető a kárpát-medencei folklórkincs, a magyar őshaza, a Volga-Káma vidék dallamvilága, de még a Steve Reich nevével fémjelzett amerikai repetitív iskola hatása is. Mindeddig több mint 85 albuma jelent meg, ezúttal triójával mutatja be legújabb, Bartók Gyermekeknek című sorozatából készült albumát. „Amikor a kezdetekben először játszottam Bartók Béla Gyermekeknek című köteteiből, sehogy sem tudtam megbarátkozni a kis darabokkal, valahogy mindig hiányérzetem volt a művek megszólaltatása után. Talán hiányoztak a klasszikus zenei stílusokból ismert variációk, vagy a témák további kibontásai. Amikor befejeztem a darabokat, sokszor azt éreztem, hogy most kellene elkezdődniük. Később, amikor már tanítottam őket, gyakran improvizáltunk egy-egy ostinatóra, harmóniasorra. Ez a tizenöt kis darab válogatás a négykötetes sorozatból. A válogatás során igyekeztem hangulatokat, karaktereket megjeleníteni. A munka során próbáltam összegyűjteni azokat a kompozíciós technikákat, szerkesztési és rendezési elveket, amelyek a rövid darabokban esszenciálisan megjelentek. Mindegyik darab zárt, megszerkesztett formai kereteit kinyitottam, és minden rövid darab kibővült egy-egy improvizációs szakasszal. Izgalmas és inspiráló volt az alkotás során a gyönyörű népballadák és az afroamerikai népzenében található balladák, bluesok díszítésmódjának és hangrendszereinek találkozása. Szeretném megköszönni zenésztársaimnak, barátaimnak: Fonay Tibornak és Hidász Tamásnak a kreatív közreműködést, a ritmusalapok és groove-ok kitűnő megalkotását” – mondta el a lemezről Binder.Részletek -
2025 január11 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Roll over, Beethoven!
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Mint tudjuk, Beethoven a zene Mozartja. Magyarul: minden klasszikus zenészek alfája és omegája, a legnagyobb lázadó, a legvagányabb rocker, aki a zenét a sarkaiból fordította ki, aki a sorssal is dacolt: pá-pá-pá-páááám! Ezt a szuperhőst hozzuk el szűk egy órában Szemenyei János színész és Hámori Máté házigazda-karmester segítségével, bemutatva, hogy hogyan is lehet egy kétszáz éves zene ma is kemény, feszes, forradalmi, pörgős és megdöbbentően érzékeny egyszerre. Lesz zongorázás, zenekari lárma, siketség-szimulátor és sok minden más. Csak erős idegzetűeknek!Részletek -
2025 január11 szombat11:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Roll over, Beethoven!
11:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Mint tudjuk, Beethoven a zene Mozartja. Magyarul: minden klasszikus zenészek alfája és omegája, a legnagyobb lázadó, a legvagányabb rocker, aki a zenét a sarkaiból fordította ki, aki a sorssal is dacolt: pá-pá-pá-páááám! Ezt a szuperhőst hozzuk el szűk egy órában Szemenyei János színész és Hámori Máté házigazda-karmester segítségével, bemutatva, hogy hogyan is lehet egy kétszáz éves zene ma is kemény, feszes, forradalmi, pörgős és megdöbbentően érzékeny egyszerre. Lesz zongorázás, zenekari lárma, siketség-szimulátor és sok minden más. Csak erős idegzetűeknek!Részletek -
2025 január11 szombat20:00 Opus Jazz Club
GoetheJazz | BMC Records Goes Live | Six – Weber – Ávéd: Transcendent Triptych (AT/DE/HU)
20:00A Transcendent Triptych trióban az európai jazz három jeles képviselője a régi-, a klasszikus és a népzene segítségével alkotja újra a modern avantgárd jazz fogalmát: az egyéni zenei nyelvét a Modern Art Orchestra szólistájaként és változatos formációkban tágító Ávéd János szaxofonozik, az indiai, klasszikus és popzenében egyaránt jártas David Six (Bill Frisell, Bryce Dessner, Stargaze) zongorázik, a nyughatatlan felfedező Tilo Weber (David Friedman Generations Trio, Y-Otis, Keno) pedig dobol. Együttműködésük ötlete 2022-ben született az európai jazz legfontosabb találkozási pontján, a brémai Jazzahead! fesztiválon, majd ezután hosszú időn át érlelték új kompozícióikat. Repertoárjukban a zene anyagi természetén túli, transzcendens tartalom felfedezését tűzik ki célul, előre rögzített, illetve spontán zenei formák meghosszabbításának útján. A koncertre egyenesen a stúdióból érkeznek: a megelőző napokban rögzítik debütáló albumukat, amely 2025 folyamán jelenik meg a BMC Records gondozásában.Részletek -
2025 január13 hétfő18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 | Filmklub - Az utolsó opera
18:00 Kalmár András filmjeKalmár András filmjeA Valuska Eötvös Péter tizenharmadik operája, és az első, amely magyar nyelven íródott. A mű Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényének adaptációja. A premier a zeneszerző 80. születésnapjához kapcsolódó rendezvények fénypontja volt. Az előkészületek már javában folytak, amikor Eötvös Pétert végzetes betegséggel, agydaganattal diagnosztizálták. Ennek ellenére erején felül folytatta a munkát, ami az egész produkciót egy különleges dimenzióba emelte. Kalmár András Az utolsó opera című filmje egy, a halállal szembesülő művész és egy eltökélt társulat történetét meséli el, akik mindent megtesznek azért, hogy a zeneszerző megérje művének bemutatóját.AZ UTOLSÓ OPERARendező: Kalmár AndrásOperatőr: Hives János, Ribb PéterHang: Nyíri SándorVágó: Pinczés RékaProducer: Sándor CsabaA vetítést követően Kalmár Andrással, a film rendezőjével beszélget Dargay Marcell, zeneszerző és Molnár Szabolcs, zenetörténész. Készítette a Szalakóta EgyesületA MOL Új Európa Alapítvány és az Ernst von Siemens Musikstiftung támogatásávalRészletek -
2025 január14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | An Evening with Anita O'Day
20:00Ez az este valójában három este, három különböző stúdiófelvétel során rögzítették 1954 áprilisa és 1955 augusztusa között. O’Day-t a fiatal Los Angeles-i producer, Norman Granz szerződtette (Jazz at the Philharmonic), Jimmy Rowlest két kevésbé ismert zongorista váltotta, és négy számban Tal Farlow gitáros is közreműködött. Az énekesnő egyenes, a szélesebb vibrátót kerülő, fátyolos, ironikusan és mélabúsan is magával ragadó előadásmódját többen szaxofonhoz hasonlították. Fellépése a Newport Jazzfesztiválon pár év múlva jazztörténet a javából. O’Day itt a standardeket (The Man I Love, There’ll Never Be Another You) azonnal magáévá teszi, a saját blues számának előadásából pedig kiderül, miért mondtak mindig elsőre igent a fekete jazz-zenészek, ha Anita O’Day hívta őket a zenekarába. A nemzetközi színtéren is jegyzett énekesnő, a saját zenekarával is új utakra törő Karosi Júlia ajánlotta a zenekar figyelmébe a produkciót, ő is fogja O’Day szerepét magára vállalni.Részletek -
2025 január15 szerda20:00 Opus Jazz Club
Fusio Group feat. Kertész Erika
20:00A Fusio Group a fúziós jazz műfajában Magyarország legegyénibb hangzással bíró zenekara, ami nem csupán a zeneszerző Szendőfi Péter kompozícióinak köszönhető, de a hosszú évek alatt együtt játszó öt muzsikus közös formálódásának eredménye is. Az Emerton- és Fonogram-díjas zenekar 1992-ben alakult. Az elmúlt évtizedekben 8 albumot jelentettek meg, 2022-ben mutatták be legújabb, 30 éves jubileumi albumukat XXX címmel. 2023 óta Kertész Erika énekesnővel kiegészülve koncerteznek. Repertoárjuk gerincét az XXX album zenei anyaga adja, amelyből néhány, eredetileg instrumentális darabra a zenekarvezető Szendőfi utólag angol szövegeket írt. Erika egyedi énekhangja, rendkívül pregnáns ritmikája és előadásmódja tökéletesen passzol az együttes hangzásához, és kitűnően harmonizál a gyakran virtuóz, dinamikus témákkal, illetve a nagyívű improvizációkkal.Részletek -
2025 január16 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Tres Caballeros (AT)
20:00A klasszikus gitártriók mély szeretete, Bill Frisell és John Scofield mintaadó munkássága, illetve a bensőséges akusztikus hangzások iránti vonzódás köti össze Tobias Faulhammert, Gregor Aufmessert és Jakob Kammerert, akik együtt kidolgozott zenei szerkezetekből építik fel az alkotói szabadság szentélyét. Az osztrák jazzszíntéren erős gyökereket eresztett három zenész ebben a térben hozza létre megismételhetetlen zenei pillanatok sorát, a közös improvizáció médiumán keresztül. 2024 novemberében jelent meg debütáló albumuk, amely a zenekarvezető, Tobias Faulhammer tíz kompozícióját tartalmazza, két számban két vendégzenész, Clara Montocchio és Max Tschida közreműködésével.Részletek -
2025 január17 péntek18:00 Koncertterem
Elmarad | Concerto Budapest: A Hegedű Ünnepe | Bach – Baráti, Keller, Camerata Pelsonore
18:00A Concerto Budapest A Hegedű Ünnepe fesztiválja januárban technikai okokból elmarad, a zenekar a fesztivált későbbi időpontban, nyár elején tartja meg. Január 18-án a Concerto Budapest Hegedűgálát tart, amelyen a Hegedű Ünnepe művészei közül többen közreműködnek. „A Hegedű Ünnepe magvalósítása sajnos több technikai probléma és nemzetközi programegyezés miatt komoly logisztikai akadályokba ütközött. Miután ez a fesztivál kiemelkedő jelentőségű, nemcsak tartalmához, annak művészi ideáihoz is szeretnénk ragaszkodni, ezért úgy döntöttünk, hogy későbbi időpontra halasztjuk a programsorozatot. Január 18-án Hegedűgálát tartunk, amelyen fellép Abouzahra Mariam, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás és Lilia Pocitari, akik Csajkovszkij, Mendelssohn, Brahms és Bartók versenyműveit szólaltatják meg" – nyilatkozta Keller András főzeneigazgató. A Hegedű Ünnepére megváltott jegyek december 31-ig visszaválthatók, illetve a jeggyel rendelkezők számára a zenekar regisztrációs sorrendben elővásárlási lehetőséget biztosít a Hegedűgálára december 15., vasárnap éjfélig. Regisztrálni a [email protected] e-mail címen lehet. A Concerto Budapest 2025-ben első alkalommal tartja meg háromnapos hegedűfesztiválját. A Hegedű Ünnepe mindamellett, hogy felhívja a figyelmet a hangszerben rejlő lehetőségek kimeríthetetlen tárházára, találkozási lehetőséget teremt hazánk legnagyobb hegedűművészei számára, akik között több mester és tanítványa is található. Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Pusker Júlia mellett a legifjabb tehetségek is képviselik hegedűseinket Teo Gertler, Amira Abouzahra, Mariam Abouzahra és Kelemen Gáspár személyében, s a fellépők között találjuk Lilia Pocitarit, a 2023-as Bartók-világverseny győztesét is. A fesztiválon triók, vonósnégyesek, különböző kamarazenei felállások, kamarazenekari művek és nagyzenekaros hegedűversenyek is hallhatók lesznek, hisz a Concerto Budapest célja e csodálatos hangszer minél sokszínűbb ünneplése három teljes napon keresztül.Részletek -
2025 január17 péntek20:00 Koncertterem
Elmarad | Concerto Budapest: A Hegedű Ünnepe | Kurtág – Komsi, Keller
20:00A Concerto Budapest A Hegedű Ünnepe fesztiválja januárban technikai okokból elmarad, a zenekar a fesztivált későbbi időpontban, nyár elején tartja meg. Január 18-án a Concerto Budapest Hegedűgálát tart, amelyen a Hegedű Ünnepe művészei közül többen közreműködnek. „A Hegedű Ünnepe magvalósítása sajnos több technikai probléma és nemzetközi programegyezés miatt komoly logisztikai akadályokba ütközött. Miután ez a fesztivál kiemelkedő jelentőségű, nemcsak tartalmához, annak művészi ideáihoz is szeretnénk ragaszkodni, ezért úgy döntöttünk, hogy későbbi időpontra halasztjuk a programsorozatot. Január 18-án Hegedűgálát tartunk, amelyen fellép Abouzahra Mariam, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás és Lilia Pocitari, akik Csajkovszkij, Mendelssohn, Brahms és Bartók versenyműveit szólaltatják meg" – nyilatkozta Keller András főzeneigazgató. A Hegedű Ünnepére megváltott jegyek december 31-ig visszaválthatók, illetve a jeggyel rendelkezők számára a zenekar regisztrációs sorrendben elővásárlási lehetőséget biztosít a Hegedűgálára december 15., vasárnap éjfélig. Regisztrálni a [email protected] e-mail címen lehet. A Concerto Budapest 2025-ben első alkalommal tartja meg háromnapos hegedűfesztiválját. A Hegedű Ünnepe mindamellett, hogy felhívja a figyelmet a hangszerben rejlő lehetőségek kimeríthetetlen tárházára, találkozási lehetőséget teremt hazánk legnagyobb hegedűművészei számára, akik között több mester és tanítványa is található. Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Pusker Júlia mellett a legifjabb tehetségek is képviselik hegedűseinket Teo Gertler, Amira Abouzahra, Mariam Abouzahra és Kelemen Gáspár személyében, s a fellépők között találjuk Lilia Pocitarit, a 2023-as Bartók-világverseny győztesét is. A fesztiválon triók, vonósnégyesek, különböző kamarazenei felállások, kamarazenekari művek és nagyzenekaros hegedűversenyek is hallhatók lesznek, hisz a Concerto Budapest célja e csodálatos hangszer minél sokszínűbb ünneplése három teljes napon keresztül.Részletek -
2025 január17 péntek20:00 Opus Jazz Club
Cafuné: Carnival de Budapest
20:00A latin-amerikai boldogságot és édes melankóliát zenébe foglaló Cafuné együttes repertoárját a tradicionális dél-amerikai gitárzene különleges darabjai alkotják. A lüktető samba és a lágy bossa nova világa a hatvanas évek jazzklubjainak világát idézi meg. A zenekar akusztikus hangzásában a Dilermando Reis, Augusto Garoto, Baden Powell és Luiz Bonfa által is képviselt hagyományt kívánja folytatni. A hatást Pataki Anna énekhangja fokozza, aki ritka természetességgel interpretálja e stílust portugál és spanyol nyelven. A Cafuné 2023-ban jelentette meg második, Inspiração című albumát, amelyen nemzetközi viszonylatban is ritkán hallható brazil muzsika szólal meg, pezsgést, eleganciát, virtuozitást, szabadságot, melankóliát és vidámságot egyesítve, 2024-ben pedig már jelentkeztek is a folytatással a Carimbo képében.Részletek -
2025 január18 szombat20:00 Opus Jazz Club
Nasip Kismet (TR/HU)
20:00A Nasip Kısmet zenéje az anatóliai török lírai költészet hagyományait ötvözi az etno jazz, a fúziós jazz és a pszichedelikus folk stílus eklektikus, egymást átfedő ritmusaival és dallamaival. Az instrumentális és énekes darabok a közönséget spirituális szinten szólítják meg. Akár anélkül, hogy egy szót is értenének törökül, ezek a hangok és taktusok nemzetiségtől függetlenül mélyen rezonálnak minden zenekedvelő lelkében, és megmozgatják őket, úgy képletesen, mint a szó szoros értelmében. A zenekar neve, a török "nasip kısmet" kifejezés egy végzetre, sorsra vonatkozó sajátos nyelvi fordulat. A magyar „lesz, ami lesz”, „amit hoz a sors” kifejezéshez hasonlóan akkor használják, amikor valaki rábízza magát a sorsra, engedi, hogy elragadják az események, amelyekre nincs befolyással. Beleereszkedik az idő és a körülmények sodrásába, és nyitottan, kitárt szívvel fogadja mindazt, ami jön, legyen az jó vagy rossz. A zenekar vezetője, Arif Erdem Ocak a pezsgő ankarai zenei szcénában kezdte előadóművészi pályáját, Seksendört nevű első zenekara több mint 15 évvel ezelőtt került a török slágerlisták élére. A Nasip Kısmet 2019-ben alakult meg, amikor Arif Budapestre költözött, és nagy kaliberű magyar zenészeket gyűjtött maga köré: Szegő Dávid dobokon, Mester Dániel szaxofonon és klarinéton, valamint Eged Márton basszusgitáron játszik, majd az élő felállás Arif húgával, Derya Ocak háttérvokalistával is kiegészült. A zenekar nemcsak a magyar közönséget bűvölte el sajátos zenei világával, hanem európai rajongótáboruk is folyamatosan bővül.Részletek -
2025 január20 hétfő18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 | Filmklub - El valahová
18:00Darabunk zenei kiindulópontját Claudio Monteverdi 1624-ban keletkezett scena-ja képezi, amely Tankréd, a kereszteslovag, valamint Klorinda, a pogány lány tragédiába torkolló párbaját követi végig. Az általunk létrehozni kívánt színpadi mű a fizikai színház és a zene eszközeivel próbálja megkísérelni az általános érvényű történet és drámai alapszituáció további rétegeinek feltárását. A darabban egyaránt fontos tényezőként jelentkezik a klasszikus hangképzéssel éneklő operaénekesek dikciója, a színészek természetesebb, egyszerűbb éneklésmódja; a prózai megnyilvánulások és a testek kölcsönhatásából kialakuló színpadi helyzetek statikus és dinamikus lehetősége. A darab kommunikációjában fontos szerepet szánunk a különböző nyelvek - olasz, magyar - keveredésének, drámai hatást fokozó erejének. Fontos megemlíteni, hogy a mű se nem adaptáció, átirat vagy átdolgozás: teljesen új és szuverén színpadi mű, melynek zeneiségében fontos szerepet játszik a kortárs zenei nyelv egyes elemeinek, vagy egyenesen a német Musiktheater eszköztárának a Monteverdi-féle molle-concitato-rappresentativo hármas egységével való ütköztetése, mellyel az irodalmi alapanyagként választott Tasso, illetve Tar Sándor-írások közötti feszültségeket - bizonyos esetekben pedig áthallásokat - szeretnénk zeneileg is megvalósítani. Tar periférián rekedt karakterei Monteverdi zeneműve, s az összművészeti megfogalmazás által kaphatnak ezúttal olyan figyelmet, melyet egész életükben nélkülöztek.Horváth Csaba - Dargay Marcell: EL VALAHOVÁZenés színházi előadás Monteverdi: Tankréd és Klorinda párviadala című műve és Tar Sándor írásai alapján, 2019, 100 percA Forte Társulat, a Trafó Kortárs Művészetek Háza és az Armel Opera Festival produkciója.Rendező: Horváth Csabazeneszerző: Dargay Marcelloperaénekesek: Molnár Anna, Megyesi Zoltánszínművészek: Fehér László, Földeáki Nóra, Hojsza Henrietta, Horkay Barnabás, Kádas József, Krisztik Csaba, Nagy Norbert, Pallag Márton, Widder KristófKözreműködő zenei együttes: Metrum Ensemble (művészeti vezető: Rozmán Lajos):Dargay Marcell - billentyű, Farkas Éva Eszter - brácsa, Rákóczy Anna - fuvola, Petrovics Anna - fuvola, Kántor Balázs - cselló, Tóth Benedek - ütős hangszerek, Hock Ernő - bőgőSzöveg gondozása: Horváth Csaba, Földeáki Nórajelmeztervező: Benedek Marifénytervező: Payer Ferencprodukciós vezető: Kudron Anna, Nádasdi Szandrarendezőasszisztens: Stangl FranciskaRészletek -
2025 január20 hétfő19:00 Koncertterem
Protean Quartet | 1+1=1 – Bach, Glass, Pärt
19:00A kamarazene örök kettősségét az egyéni önkifejezés és a közösség harmóniája táplálja, amely páratlan módon egyesül. Ebben az élményben merítkezhetünk meg a Protean Quartet koncertjén, amely a többszólamúság és a minimalizmus nagymestereit idézi meg: a műsor Hildegard von Bingen látomásos énekeitől Johann Sebastian Bach sűrű szövésű darabjain és Arvo Pärt meditatív alkotásain át Steve Reich hipnotikus ritmusaiig ível. A kettősséget nem csak a zenében tapasztalhatjuk meg, hiszen a kompozíciókhoz gondosan megtervezett fényjáték társul, elmélyítve a hangulatok és érzelmek időn túli rezgését. A vonósnégyes megejtően bensőséges térbe invitálja a közönséget, ahol a zene és a fény összefonódása befelé forduló, már-már spirituális tudatállapotba ragad magával. Ebben a térben az előadó és a hallgató közötti hagyományos határok is feloldódnak; minden hang és fénysugár közös szívdobbanássá válik, ahogy a kettősségből egység születik, és egyre mélyebbre hatolunk az elmélkedés világába. A MERITA nevű hároméves projekttel, 12 ország együttműködésében új, izgalmas fejezet kezdődött az európai kamarazene világában. A program során 38 vonósnégyes mutatkozik be különleges koncerthelyszíneken a résztvevő országokban. A MERITA célja, hogy felkeltse és fenntartsa az érdeklődést a klasszikus zene iránt Európa-szerte, fellépési lehetőséget teremtve fiatal művészek számára, és művészi kreativitásra ösztönözve őket a technológia vívmányainak kiaknázásával. A Le Dimore del Quartetto által, az Európai Unió támogatásával létrehozott projektben a vonósnégyesek által képviselt új hangok és stílusok gazdagítják és felfrissítik az európai zenei palettát, így hozzájárulva a kultúra és művészet állandó megújulásához. A programban 17 kulturális szervezet vesz részt Európából, Magyarországot a Cadenza Művészeti Ügynökség képviseli.Részletek -
2025 január22 szerda20:00 Opus Jazz Club
Móser Ádám – Kovács Márton: Gyimesi | Trio Sordini
20:00A koncert első felében Móser Ádám és Kovács Márton duója lép színpadra. Móser Ádám kompozícióiban olyan kortárs gyimesi kamarazenét alkotott meg, amely minduntalan az autentikus gyimesi népzene fordulatait idézi, szerkezetében mégis egészen más alapokon nyugszik. Motívumaiban Zerkula, Halmágyi vagy a Tímár testvérek muzsikája hallható, a darabok azonban olykor a szabadon áradó, improvizatív, máskor pedig a repetitív, kortárs kamarazenéhez állnak közel. A duó tagjai sok évnyi népzenei múlttal a hátuk mögött vetették bele magukat az improvizatív kamarazene világába. A koncert második felében hallható Trio Sordini néhány évvel ezelőtt született, amikor három, színházi berkekben is otthonosan mozgó muzsikus arra gondolt, hogy a Mohácsi János rendezte színdarabokban általuk megszólaltatott hangokat, ritmusokat, dallamokat önálló életre hívják. Úgy gondolták, hogy a különböző eredetű hangfüzérek egy-egy színházi előadás rendszeréből kiszakítva egymással is kapcsolatba kerülhetnek, és további szövevényes történeteket mesélhetnek mind a muzsikusok, de még inkább a hallgatóság számára. Az idő múlásával pedig mind több új dallam, ritmus bukkan fel a Trio Sordini olykor végtelennek tűnő hanglabirintusában. Kompozíció és improvizáció, utazás mindenhonnan mindenhová. Kovács Márton szerzeményei mellett Móser Ádám darabjai szólalnak meg, amelyek a trió Bp. Folk című lemezén is szerepelnek.Részletek -
2025 január23 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Tóth Viktor Skylark Metropolitan Trio
20:00A Skylark Metropolitan a többszörösen az Év altszaxofonosa és zeneszerzője díjjal kitüntetett szaxofonos, Tóth Viktor legújabb zenekara. Ezúttal trióformációban lépnek fel, hogy bensőségesebb, mégis pulzálóan ritmikus hangzást hozzanak létre. Tóth Viktor eddig megjelent nyolc albuma közül több elnyerte az Év jazzlemeze díjat; valamennyi felvétele és együttese más-más hangzást képvisel. Közös bennük az újító szándék, az elsöprő kifejezőerő és a melodikus gazdagság. A nagyszerű zenészektől különleges repülésre számíthatunk ezen a koncerten, a swingalapú modern jazz és a tört groove-ok tájai fölött. "Gyönyörű gitár-altszaxofon uniszónók, himnikus szépségű melódiákkal és mesteri pontosságú, atomjaira szétzúzott dallam- és ritmusvilágú gitárszólók. Volt gyönyörű balladisztikus kompozíció bársonyos, erőteljes bőgőszólóval, delejező ütőhangszeres kísérettel. De táncra mozdító hip-hop groove is füstös klubhangulattal. Pacsirták a zenei metropoliszban, egy kis zsákfaluban a telihold alatt a Nagykevély lábainál. Tóth Viktor karmesterként tartotta kézben a koncert zenei ívét, finom instrukciókkal fogva össze a zenészek földöntúli játékát. Az alkotóerejük teljében lévő zseniális, egyéni hangú muzsikusok, akik a világjárvány és a lockdown sokkja után a szakmai tudásukkal, és zenei univerzumukkal, közösségi csoda megteremtésével zökkentik vissza a bolygót egy reménytelibb életbe. Ilyen katartikus zenei élményben nagyon ritkán részesülhet a közönség" – írta Barcsik Géza a Skylark Metropolitan fellépéséről a B52 Jazzfesztiválon.Részletek -
2025 január24 péntek18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 - Harvey Sachs: Schönberg - Miért fontos
18:00 KönyvbemutatóKönyvbemutatóArnold Schönberg (1874-1951) zsidó származású osztrák-amerikai zeneszerző a maga idejében nemzetközi ikon volt, tizenkétfokú kompozíciós technikáját, a dodekafóniát sokan a zene jövőjének tartották. Manapság azonban ritkán játsszák műveit, neve jobb esetben közömbösséget, rosszabb esetben ellenszenvet vált ki. Harvey Sachs, a neves zenetudós megkísérli visszahelyezni Schönberget az őt megillető helyre mint a huszadik század egyik legnagyobb hatású zeneszerzőjét és tanárát, aki dacolva kritikusaival - köztük a műveit "degeneráltnak" nevező nácikkal -, akkora változásokat indított el, amelyek a mai napig érzékelhetők, és akinek a kompozícióival mindenkinek érdemes megismerkednie, akit érdekel a nyugati zene múltja, jelene és jövője. Harvey Sachs (1946) amerikai-kanadai muzikológus, számos kiváló zenei könyv - egyebek mellett egy nagy Toscanini-életrajz - szerzője éppen azt tudja, amit egy jó biográfusnak tudnia kell: olvasmányosan írni és a sok éves kutatáson alapuló tényeket úgy bemutatni, hogy az minden, a 20. század hihetetlenül gazdag kultúr- és zenetörténete iránt érdeklődő olvasó számára érdekes legyen. Az & Kiadó gondozásában megjelenő kötet bemutatóján Molnár Szabolcs zenetörténésszel a kötet fordítója, Rácz Judit beszélget.Részletek -
2025 január24 péntek20:00 Opus Jazz Club
Vázsonyi János Kvartett
20:00Vázsonyi János triója a klasszikus, a jazz és a népzene határmezsgyéin lavíroz, a műfajok közötti analógiákat kutatva. Koncertjük egyfajta zenetörténeti utazás is az ókori görög zenétől a kortárs muzsikáig, ahol a korszakok stílusai keretezik témaként a pillanat szülte improvizációt. Nagy János zongoristát aligha kell bemutatni a hazai jazzrajongóknak, de azt kevesebben tudják róla, hogy az egyházi zenével is szoros kapcsolatot ápol; Vázsonyi Jánossal közös szaxofon-orgona duólemezüket a Szilágyi Dezső téri templomban vették fel. Joubert Flóra dobon és Boros Gábor nagybőgőn kiváló partnerük ebben a formációban, hiszen kifinomult játékuk organikusan simul a már-már kamarazenélésnek nevezhető rögtönzésekhez.Részletek -
2025 január25 szombat20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Hans Lüdemann TransEuropeExpress Ensemble feat. Burcu Karadağ (DE/FR/TR)
20:00Hans Lüdemann francia és német zenészekből álló TransEuropeExpress oktettje 2019-ben indult Európa határvidékeinek zenei felfedezésére az On the Edges című projekt keretében, amely januárban érkezik negyedik, Oriental Express elnevezésű részéhez. A kitűnő szólistákból álló zenekar vendége ezúttal a ney fuvola avatott játékosa, az isztambuli Burcu Karadağ lesz, aki klasszikus és jazz-zenészekkel egyaránt dolgozik. Az elmúlt években Hans Lüdemann hosszabb időszakokat töltött rezidens művészként Isztambulban, ennek eredményeként alakították ki duórepertoárjukat, amelyen eredeti szerzemények éppúgy helyet kaptak, mint keleti zeneszerzők darabjainak átdolgozásai. A ney fuvola az orientális és a török zene kulcsfontosságú hangszere, amely gyökeresen eltér a nálunk megszokott fuvolától. Megszólaltatásához jóval több levegő szükséges, így a hangok közötti tér is kitágul, a spirituális dimenziók felé irányítva a hallgató figyelmét. Az Oriental Express számára Hans Lüdemann olyan darabokba sűrítette isztambuli tapasztalatait, amelyekben a ney varázsa teljes pompájában bontakozhat ki. A koncertet megelőző napokban lemezre is veszik a zenei anyagot, amely a BMC Records kiadásában jelenik majd meg. A hét évet átfogó On the Edges sorozat a tervek szerint öt régióba zarándokol el az Európai Unió határain belül és kívül. A TransEuropeExpress Ensemble tagjai, illetve a meghívott vendégművészek zenei anyanyelvük kölcsönhatásaiból és fúziójából nyernek kreatív energiákat, hogy színes, gazdagon rétegzett képet fessenek az európai jazzről, miközben tapinthatóvá teszik zenei elemek és kultúrák egymásnak feszülését. A sorozat előző három része a BMC Records gondozásában jelent meg: a remek kritikai visszhangot kapott, Majid Bekkas közreműködésével készült Maghreb Express, a Kalle Kalima és Sofia Jernberg társaságában felvett Polar Express, legutóbb pedig Rita Marcotulli és Luciano Biondini vendégszereplésével a Roman Express, amelyet idén jelöltek a jazzvilág egyik legnagyobb elismerésének számító Deutscher Jazzpreisre is.Részletek -
2025 január27 hétfő18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 | Filmklub - Az Infermental és az audiovizuális és térakusztikus kísérletek az 1980-as évekből
18:00Az Infermental magazin, ahogy azt az alcíme (The First International Magazine on Videocassettes) is büszkén hirdette, 1981 és 1991 között a világ első és – tehetnénk hozzá – egyben utolsó videókazettákon kiadott nemzetközi audiovizuális periodikuma volt. Ennek a kultúrtechnikailag meglehetősen szokatlan, – a kevés hasonló, de többnyire nem nemzetközi próbálkozástól eltekintve – majdnem párját ritkító formátumnak a pontos meghatározása nem magától értetődő feladat. Az Infermental ugyanis az 1980-as években egyszerre volt információs szolgáltatás, kommunikációs csatorna a világ alternatív médiaintézményei, -csoportosulásai és -szcénái között, a kortárs globális audiovizuális kultúra alternatív és művészi tendenciáinak egyfajta partikuláris látlelete („enciklopédia”), alternatív transznacionális gazdasági és terjesztési modell, és nem utolsó sorban egyfajta médiatechnológia kulturális mozgalom, hálózat, a maga korában sajátos „hype” jelenség is. Mai, retrospektív megközelítésben az Infermental egyfajta az internet korszaka előtti videómegosztó platformszerűség volt, amit a kortárs viszonyok között részben a lapkiadás, részben a videó- és filmforgalmazás kultúrtechnikáinak praktikáiba öltöztettek. Az Infermental hazai jelentékenységét két tény adja. Az egyik, hogy Bódy Gábor volt a főkezdeményezője, akkori felesége Dr. Bódy Vera (Baksa-Soós Veronika) pedig a későbbi főszervezője a magazinnak. A másik, ebből következő pedig, hogy az Infermental fennállása során megjelent 10+1 lapszámban a Magyarországról beküldött videók száma erősen felülreprezentált volt az ország tényleges, késő kádárkori alternatív médiakulturális és videóművészeti szcénájához képest. Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretei között pedig az adja történeti aktualitását, hogy az Infermental lapszámok számos audiovizuális és térakusztikus technológiai kísérletnek, alternatív zenekarok videóklipjeinek is terjedelmet adtak. Így a jelenből visszatekintve az Infermental kazettakiadása értékes korarchívum is. Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál filmklubja keretében az Infermentalról Keskeny András tart vetítéssel egybekötött előadást. Keskeny András az ELTÉ-n filmtudományt, a MOMÉ-n művészi fotográfiát, a berlini Humboldt Egyetemen kultúratudományt tanult. 2015 és 2018 között a Photo-Objects című interdiszciplináris kultúratudományi kutatási projekt munkatársa a Berlini Állami Múzeumoknál. 2017 és 2019 között a Humboldt Egyetem Kultúratudományi Intézetének óraadója. 2022 és 2024 között az ELTE több tanszékének és az Eötvös József Collegium Társadalomtudományi Műhelyének óraadója. 2024-től a Bielefeldi és Szegedi Egyetemek doktorandusza, disszertációs témája az Infermental médiakultúrtörténete. További kutatási területei: az 1970-es és 1980-as évek alternatív médiakulturális praktikái, a videóklipkultúra az 1980-as évektől napjainkig, ill. a kortárs audiovizuális kultúra kultúratudományi esztétikája. Kurátor:Dargay MarcellKaincz Orsolya Moderátor:Dargay Marcell Előadók:Keskeny AndrásA program az Ernst von Siemens Musikstiftung és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.Részletek -
2025 január28 kedd20:00 Opus Jazz Club
Átlátszó Hang 2025 | Az alagút | Fluidian - Gőz - Szemző (RO/HU)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 január29 szerda20:00 Opus Jazz Club
Mester Dániel Trió, vendég: Balogh Kálmán
20:00Mester Dániel bejárta a világot, hogy rátaláljon saját zenei világára, amelyben egyaránt megférnek Anatólia dallamai, az indonéz skálák és képzeletbeli magyar népdalok. A fúvószenész klasszikus klarinétosként kezdte zenei pályafutását, majd a jazz-szaxofon következett, felsőfokú tanulmányait Amszterdamban, a Conservatorium van Amsterdamban végezte, melynek kapcsán nemcsak alkalma volt a világ számos pontjára (Dél-Korea, Indonézia, Törökország, Brazília, Marokkó) eljutni fellépő művészként, de lehetősége nyílt a nyugati zenei tradíciókon kívüli zenei örökségek megismerésére is. Foglalkozott film-zeneszerzéssel, jelenleg pedig a török klasszikus- és népzene tanulmányozása jelent újabb inspirációt számára, melynek hatása visszaköszön saját szerzeményeiben is. Régóta dédelgetett álma, egy saját trió megalapítása a vírushelyzet okozta lecsendesedéssel, vissza- és előretekintéssel valósult meg. A fiatal magyar jazz-generáció két tehetséges zenészét, Cseh Péter gitárost és Hidász Tamás dobost hívta társul ebbe a zenei kalandjátékba, ezen a koncerten pedig az ördöngösen virtuóz cimbalmos, Balogh Kálmán is csatlakozik hozzájuk. www.mesterdaniel.comRészletek -
2025 január30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Daniel Erdmann's Thérapie de Couple (DE/FR)
20:00Daniel Erdmann legújabb zenekarának neve Németország és Franciaország párosára utal: időről időre válságba kerülő kapcsolati dinamikájukat akár Európa hajtóművének is nevezhetnénk. A terápiát magára vállaló Erdmann több mint 20 éve utazik a két ország között, és munkásságának középpontjában is német-francia együttműködések állnak, így jól ismeri a hasonlóságokat, különbségeket és a lehetséges félreértéseket is. A szextettben a jóleső biztonságról két régi zenésztársa gondoskodik: egyikük Théo Ceccaldi, a Velvet Revolution tagja, a másik pedig Vincent Courtois, akivel számtalan különféle projektben dolgoznak másfél évtizede, például a Robin Finckerrel alakított trióban – mindkét zenekar megfordult már az Opusban, és több lemezük jelent meg a BMC Records gondozásában. Új tettestársként tűnik fel Hélène Duret, aki FUR triójával nemrég adta ki második albumát a BMC Recordsnál, míg a ritmusszekciót Eva Klesse és Robert Lucaciu, a német jazzszcéna két összeszokott szereplője alkotja. Ennek a német-francia párterápiának a titka tehát az az öröm, amit a két ország legnagyszerűbb zenészei a közös játék során megosztanak egymással és a közönséggel. A koncert előtti napokban debütáló albumukat is rögzítik, amely a BMC Records kiadásában jelenik majd meg.Részletek -
2025 január31 péntek19:00 Könyvtár
Dohnányi Quartet 4/2. | Haydn, Schumann, Kurtág
19:00Haydn életét végigkísérte a kvartett-komponálás, első és utolsó vonósnégyese között 48 év telt el, több, mint Schumann teljes élete. A romantikus mester pedig szinte összes kamarazenei művét egyetlen év alatt írta. Kurtág György művészete sok szállal kapcsolódik mindkét nagy elődhöz. A Dohnányi Quartet idei koncertsorozatában e három szerző vonósnégyesein keresztül nyújt bepillantást a műfaj mélységeibe, sokszínűségébe.Részletek -
2025 január31 péntek20:00 Opus Jazz Club
Pataj György Quintet
20:00A zenekarvezető Pataj György 1997-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz tanszakán. Itthoni és külföldi tehetségkutató versenyeken elért előkelő helyezéseit követően az elmúlt másfél évtized során olyan neves hazai muzsikusokkal játszott, mint Pege Aladár, Kőszegi Imre, Babos Gyula, vagy a Cotton Club Singers. Saját zenekarát 2009-ben alapította meg, amely néhány tagváltást követően a budapesti jazzszíntér négy kiváló muzsikusával állandósult. A formáció a 60-as, 70-es évek hard-bop irányzatát képviseli: hangzásuk hűen tükrözi a műfaj kiemelkedő egyéniségei (Miles Davis, Art Blakey, Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Lee Morgan, Benny Golson, Cannonball Adderley) által vezetett együttesek világát.Részletek -
2025 február01 szombat20:00 Opus Jazz Club
Stummer Márton Trió, vendég: Manel Ferreira (HU/P)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február05 szerda20:00 Opus Jazz Club
Julie Sassoon Quartet - Voyages (UK/DE)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február06 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays Oriental Music
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. Az újabb magyar zenetörténetben sokszor felbukkant a Távol-Kelet mitikus varázsa, és a balkáni vagy kis-ázsiai hatások, ezek adják a tematikus kapcsolatot az orientális zenei összeállításhoz. Egy ilyen műsorban kihagyhatatlan darab a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél Yamas and Nyamas című szvitje, erről ezúttal a Tapas című tétel hangzik el, amely valójában egy indiai ragán alapul. De Bartók is gyűjtött népzenét Kis-Ázsiában, márpedig a MAO az utóbbi években módszeresen adaptálta saját hangzásához Bartók műveit is, például a 15 magyar parasztdalt. A MAO házi szerzőinek egyes kompozícióiban balkáni, indiai és arab zenei hatások is felbukkannak.Részletek -
2025 február07 péntek20:00 Opus Jazz Club
Ötödik Évszak
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február08 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Casagrande–Hámori: Medveháború
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Jegesmedvék Szicíliában? Repülő disznók és party a kísértetházban? Várostrom medvékkel és majdnem gonosz varázslóval? Ezt mind és még sokkal több izgalmat zsúfoltunk ebbe az új ifjúsági kalandzenébe, melyet Dino Buzzati gyönyörű és vicces meséje nyomán zenekarunk megrendelésére komponált Antonio Casagrande. Egy igaz történet becsületről, szeretetről, klímaváltozásról és a természet gyógyító erejéről. Karmester, szöveg és mesélő: Hámori Máté Zeneszerző: Antonio Casagrande Koreográfia: Góbi Rita Látványtervező: Vermes Nóra Animáció: Illés Haibo Rendező: Fodor OrsiRészletek -
2025 február08 szombat19:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: A Zene Showja – Zacher Gáborral
19:30Mi-ti-szó? – Alkohol és zene A Danubia Zenekar talk-show-koncert sorozata A koncert témája az alkohol, a meghívott vendég pedig nem más, mint minden magyar addiktológiai szakértője, Zacher Gábor. A téma ellentmondásos, hiszen egyre szélesebb körben terjed el annak a tudata, mennyire káros hatásai vannak akár csak napi 1-2 pohár bornak, mégis egész történelmünket áthatja az alkohol. Kultúránknak az ókortól napjainkig szerves részét képezi az ital, ezért ezt a témakört nemcsak egészségügyi, de művészeti szempontból is érdemes megvizsgálni. Hogyan lehet mégis „józanul” ellavírozni az ennyire ellentétes gondolatok és szociális szokások között? Többek között erre is keresni fogjuk a választ Zacher Gáborral, miközben a zenekar a több évezredes alkoholfogyasztási szokásainknak teremt kulturális kontextust. Közreműködik: Zacher Gábor toxikológus Műsorvezető: Seidl Dénes Vezényel: Dénes-Worowski MarcellRészletek -
2025 február08 szombat20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Think Big (US/FR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február11 kedd00:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Roy Hargrove: With the Tenors of Our Time
00:00A zseniális és sokoldalú Roy Hargrove 30 éve trombitálta össze ezt a szaxofonos parádét, amely szinte túlcsordul 73 perc fölötti időtartamával. Hargrove (1969-2018) csodákat teremtett: kvintett lemezein kívül big band-et alapított, széles kapukat nyitott a hip-hop és az R&B felé. Itt a nagyratörő fiatal oroszlánok egyikeként újabb példáját adja annak, ahogy generációját a jazztörténeti hagyományban pozícionálja, miközben boldogan kiélvezi a zenei találkozások minden percét. A Cyrus Chestnut–Rodney Whitaker–Gregory Hutchinson ritmusszekció Ron Blake, Branford Marsalis és Joshua Redman harmincas éveikben járó szaxofonosokat, illetve a nagy öregeket: Johnny Griffint, Joe Hendersont és Stanley Turrentine-t látja vendégül. Hargrove zenekarvezetőként, komponistaként, szólistaként és vendéglátóként is csillog, mosolyogva nyitva ajtót a szaxofonos sztárok felvonulásának. Bacsó Kristóf, Ávéd János, Dennert Árpád és Cserta Balázs, tehát a MAO majdnem teljes szaxofonszólama felváltva interpretálja a nagy elődök zenéjét, míg a trombitaszólamot Fekete-Kovács Kornél játssza.Részletek -
2025 február12 szerda20:00 Opus Jazz Club
Vasakon, vendégek: Virágh Balázs és Raboczki Balázs
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február13 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Baló Projekt, vendégek: Dés László, Dés András, Pozsár Máté
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február14 péntek19:00 Koncertterem
Zenei kedvencek 60 percben – a Liszt Ferenc Kamarazenekarral – 4/3
19:00A romantika – Grieg, Dvořák, Suk, Csajkovszkij Ne hozzanak lázba minket az erőtől duzzadó, fennkölt zenei motívumok, vagy ne lágyuljunk el a szelíden szívünkbe lopódzó dallamoktól?! Dehogynem! Pont ezt szeretné a Liszt Ferenc Kamarazenekar a legszebb és legismertebb romantikus művekből összeállított műsorral elérni. A három nagy romantikus zeneszerző közé bekerült egy olyan cseh alkotó, akinek a neve talán ismeretlenebbül cseng. Josef Suk azonban a „családhoz tartozik”, mármint a Dvořák családhoz: először tanítványként, majd a magánélet szintjén is összekötötte életét a famíliával. A Szerenádot 19 évesen, a későbbi após zenei követőjeként, sikerült szinte tökéletesen dvořákivá megírnia.Részletek -
2025 február14 péntek20:00 Opus Jazz Club
Szőke Nikoletta Sings Ella Fitzgerald
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február15 szombat19:00 Koncertterem
Motus Kvartett: Bécsi szendvics
19:00A Motus Kvartett nem véletlenül választotta Beethoven első kvartettsorozatának nyitódarabját a műsor élére: ezzel a művel kezdődött meg a négy zenész közös munkája, így szimbolikus jelentőséget nyert számukra – annál is inkább, mivel Beethoven megkerülhetetlen vonósnégyes-életművének is ez a darab a kiindulópontja. Kurtág György életművének hivatalos első darabja éppen egy vonósnégyes 1959-ből. Erre az apparátusra 1977-ben komponált újra, amikor megszületett a kamarazene gesztus- és hangulatkészletét kevesebb mint egy perces, eleven miniatűrökbe sűrítő 12 mikrolúdium. A program végpontjában ismét bécsi kötődésű mű áll, Schubert A halál és a lányka fantázianevű vonósnégyese, amely a kvartettrepertoár egyik legkedveltebb darabja, de mindmáig csak tapogatózhatunk azt a titkot illetően, amelynek népszerűségét köszönheti. Előadása nem pusztán jutalomjáték, hiszen a fiatal zenészek arra törekednek, hogy ne a több száz, már létező felvétel határozza meg saját értelmezésüket, hanem egészen addig ássanak le a zenében, ahol a soha nem hallott felfedezések várnak.Részletek -
2025 február15 szombat20:00 Opus Jazz Club
Gyémánt Bálint Trió
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február19 szerda20:00 Opus Jazz Club
The Birthday Concert
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február20 csütörtök19:00 Koncertterem
Várjon Dénes, Antje Weithaas és Marie-Elisabeth Hecker kamarakoncertje
19:00Fotók: Pilvax Studio, Kaupo Kikkas, Harald Hoffmann, Iréne ZandelRészletek -
2025 február20 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Peter Van Huffel's Callisto (CAN/DE)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február21 péntek19:00 Koncertterem
BMC Records Goes Live | Schubert NOW! – lemezbemutató
19:00Schubert zenéjét ülteti át kortárs nyelvre Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Bolcsó Bálint zeneszerző új produkciója. A BMC Records gondozásában 2020-ban megjelent, nemzetközi figyelmet kiváltott Debussy NOW! című lemez után a művészek újabb zeneszerző dalait szabják át saját hangszereikre és azok nyelvezetére. Az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek, illetve az élő elektronikus hatások tovább tágítják a Schubert-dalok végtelen, érzéki és hátborzongatóan szép univerzumát, egyúttal pedig az emberi hang és a hárfa kifejezőeszközeit is – a jól ismert, örök érvényű dalok igazi mai térélménnyé lényegülnek át a trió előadásában. A 2025 elején megjelenő Schubert NOW! című lemezfelvétel teljes anyaga ezen a koncerten hangzik el először élőben, a BMC Koncerttermében.Részletek -
2025 február21 péntek20:00 Opus Jazz Club
Electric Bebop Band Budapest
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február22 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Rímes bál a zenekarban
10:00 Kalandra Fül FesztiválKalandra Fül FesztiválMennyiféle hangszer csücsül egy nagyzenekarban, és mindegyik egészen mást csinál… Hogyan lesz ebből összhang, és miben különböznek egymástól a hangszerek? Melyik tud csiripelni, és melyiknek „acélosan brutál” a hangja? Melyik nagytestű hangszer rejt érzékeny szívű játékost, és mire való egyáltalán a karmester? Erre a sok kérdésre ad szórakoztató választ előadásunk, ahol rímekbe szedve mutatja be a házigazda, Hámori Máté a zenekar hangszereit és műhelytitkait. Ráadásul egy szerencsés hallgató karmesterként is kipróbálhatja magát a zenekar előtt.Részletek -
2025 február22 szombat11:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Tá-dá-dá-dááám!
11:30 Kalandra Fül FesztiválKalandra Fül FesztiválVan, aki Hollywoodi sztár lenne egy napra, van, aki ordibálós TV-s szakács, van, aki Messi vagy Ronaldo, van, aki élő Barbie baba, van, aki Marsra szálló űrhajós. Mi most lehetőséget adunk, hogy világhírű zeneszerzővé válhass egy órácskára, és megkomponáld Beethoven leghíresebb szimfóniáját, az ÖTÖDIKET! (Tá-dá-dá-dááám!) A történet szerint Beethoven titkára kérdezett rá a mesternél az azóta világhírű négyhangos motívumra, amire Beethoven annyit felelt: „Ez a sors, amely az ajtón kopogtat.” – így vonult be a Sorsszimfónia melléknévvel a mű a zenetörténetbe. Nem kell előképzettség, kottapapírt sem kell hoznod, csak a hangodat, a tenyeredet és a bátorságodat – meg a szüleidet esetleg. Mi adjuk a zenekart és a hihetetlen dallamokat, te pedig minden idők egyik legnagyobb zeneszerzőjének bőrébe bújhatsz. Hogy hangzik?Részletek -
2025 február22 szombat14:30 Könyvtár
Bélaműhely – Karmesterjáték
14:30 Kalandra Fül FesztiválKalandra Fül FesztiválÉlménypedagógiai Zenei Interakció A Karmesterjáték egy társasjáték. Együttműködés és közös figyelem szükséges hozzá. A játékban bármilyen korú játékos részt vehet, hiszen utánzás, ismétlés és visszacsatolás segítségével képes lesz saját ütemének megfelelő tempóban fejlődni. A rövid élményprogram növeli az energiaszintet, a közös alkotás élménye pedig erősíti a (ön)bizalmat, az együttműködést. A játékosok új, eddig nem ismert vagy ritkán látott oldalaikat is bemutathatják, megváltoztatva a közösségben elfoglalt helyüket. A Karmesterjáték három, nagyjából azonos időtartamú részből, felvonásból áll: egy előadás keretében megismerhetik a játékban szereplő hangszereket (hangszerbemutató), valamint a karmester szerepét; a Hangszercséplő során szabad játék keretében szerezhetnek élményeket a résztvevők, végül Karmesterjátékban már strukturált, szabályozott játék keretében mutathatjuk meg egymásnak a tanultakat. Előadja: Bélaműhely Művészeti vezető: Rimóczi IstvánRészletek -
2025 február22 szombat17:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Horváth–Ott–Szemenyei: A Zeneimádó
17:00 Kalandra Fül FesztiválKalandra Fül FesztiválHa minden napod zenével kezdődik, a buszon, az iskolában, a mosdóban vagy dolgozatírás közben is zenét hallgatsz, ha minden esőből, kabócaberregésből szimfónia lesz számodra, akkor te igazi zeneimádó vagy. Főhősünk épp így él, zenében pedig mindenevő: az óracsörgésből, a fogmosásból, a teaszürcsölésből is zene lesz... A Zeneimádó szórakozottsága számtalan vicces helyzetet szül az előadás során. Végül a nézők bevonásával tapasztalhatja meg, hogy a zene nemcsak egy személyes menedék, hanem közös nyelv is lehet és a közösségi együttlét sok örömet adhat.Részletek -
2025 február22 szombat20:00 Opus Jazz Club
Elliot Galvin Quartet (UK)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február23 vasárnap19:00 Koncertterem
Vivaldi árvaházi koncertjei 12. – A fagottóra
19:00Antonio Vivaldi 1706-ban lett a velencei Pio Ospedale della Pietà leányárvaház hegedűtanára, és az intézménnyel változó keretek között, de egész életére kapcsolatban maradt. Ebben az időszakban az árvák zenekara egyre nagyobb elismertségre tett szert Itália-szerte. Vivaldi az ő számukra komponálta concertói, kantátái és egyházzenei művei java részét. Csak versenyműből több mint 500-at hagyott ránk, amelyek között vannak szólóhangszerre – többségében hegedűre vagy fagottra – és zenekarra született művek, illetve vonósegyüttesre írt, inkább a későbbi szimfóniákra emlékeztető darabok is. Vivaldi concertói köré szerveződik Lakatos György fagottművész és a Concerto Armonico nagy sikerű koncertsorozata, akik ezúttal nemcsak válogatást adnak elő az olasz barokk nagymesterének műveiből Lakatos György zenei beavatójával, hanem a zeneoktatás műhelymunkájába is betekintést engednek 15 fagottos növendék: Bazsinka Ivett, Beleznai Anna, Kelemen Kinga, Kolozsi Laura, Losonci Luca, Marics Borbála, Nagy Sarolta, Németh Flóra, Novák Valéria, Stankowsky Petra, Szőllősy Szellő, Török Anna, Varga Luca, Zöld Vera és Zsargó Dominika közreműködésével.Részletek -
2025 február26 szerda20:00 Opus Jazz Club
IMDB x DDT feat. Horváth Áron
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február27 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Jasna Jovicevic Quinary
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 február28 péntek20:00 Opus Jazz Club
Szabó Dániel Quintet
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március01 szombat17:00 Koncertterem
Kodály Kórus Debrecen: Modernkori madrigálok
17:00Részletek -
2025 március01 szombat20:00 Opus Jazz Club
Subtones
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március02 vasárnap18:00 Koncertterem
Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével | Schubert és a reménytelenség
18:00A 20. század elején zenéje gond nélkül talált utat az operett negédes világába a Három a kislány című daljáték révén, és életműve tele van a 19. század eleji Bécs zenekedvelői számára írt könnyed, alkalmi darabokkal, mégis, a nyugati művészi zene történetében kevesen jutottak olyan mélyre az emberi reménytelenség megragadásában, mint Franz Schubert. „Minden gyalázatosan megy – írta egyik barátjának az 1820-as évek elején –, mert e nyomorúságos világban majd’ minden értelmes embernek ez a sorsa. És mihez is kezdenénk a boldogsággal, amikor a boldogtalanság immár egyetlen izgatószerünk.” Hogy ennek a boldogtalanságnak milyen életrajzi okai voltak (a szerelmi csalódástól az anyagi nehézségeken át a végzetes betegségig számosak), az kevésbé érdekes annál, mint hogy 200 évvel később, mi, a mai hallgatók miként vagyunk képesek átélni a schuberti zenében megjelenített reménytelenséget. Csalog Gábor koncertjén az 1825-ben komponált, nagyszabású a-moll szonáta (D. 845) fog majd lehetőséget nyújtani ennek kipróbálására, az est első felében pedig a zongoraművész és Fazekas Gergely zenetörténész beszélgetésében tágabb kontextusban, más művekből vett illusztrációk nyomán kerül szóba, hogy milyen eszközökkel jeleníthető meg a zenében a reménytelenség érzése.Részletek -
2025 március03 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 5. | Bartók és Mozart
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. 5. vonósnégyese talán a legkiemelkedőbben tükrözi Bartók Béla zsenialitását a műfajban. Miközben a letisztult hídforma egyes tételei is a legmagasabb fokú zenei áramvonalasság mintapéldáit adják, elementáris kifejezőerő és letaglózó szuggesztivitás árad minden egyes hangból. Mozart ugyancsak szerzői képességeinek legjavát mutatja be utolsó, F-dúr vonósnégyesében. Mindkét művet ugyanaz a bölcs szerkesztés, és a már-már kétségbeejtően tökéletes és érzéki formavilág jellemzi. A hangszerek egyszerre léteznek egyénekként és közösségben, hogy olykor a legintimebb vallomásosságnak is az eszközeivé válhassanak. Ez a fajta drámai hangszerkezelés is a vonósnégyes-irodalom legmagasabb köreibe emeli a két alkotást. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2025 március05 szerda20:00 Opus Jazz Club
Gáspár Károly Trió, vendég: Uher-Győrfi Bálint
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március06 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Kada Ad Libitum
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március07 péntek20:00 Opus Jazz Club
Insomnia Brass Band (DE)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március08 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Az opera hadművelet – bemutató
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!A legnagyobb operaslágerek a te történeteddel – ez lesz a hadművelet célja. Szerelmes legyen a főhős, vagy inkább bosszúáriát zúdítson a fejünkre? A kis szőkét vagy a magas barnát válassza a hőstenor? Éjszaka legyen a sivatagban, vagy napfelkelte egy vitorlás hajón? Minden itt és most fog eldőlni, méghozzá a közönség segítségével. Még áriaszöveget is írhatunk együtt, az előadás így garantáltan egyszeri és megismételhetetlen lesz. Beszálltok?Részletek -
2025 március08 szombat20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Kit Downes – Lauren Kinsella – Robin Fincker: Shadowlands (UK/IE/FR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március09 vasárnap18:00 Koncertterem
Álom után | Kéringer László és Borbély László dalestje
18:00Borbély László fényképét Balog Norbert készítette.Részletek -
2025 március11 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Wes Montgomery: Smokin' at the Half Note
20:00Nemcsak a kvartett tagjai, ez az album maga is legenda. Úgy tartják, hogy két szám is innen került be a jazz nagy daloskönyvébe. Az autodidakta Montgomeryt 1965-ben már mindenhová hívták, például a New York-i Half-Note-ba a szokásos kvartettjével. A ritmusszekció, Wynton Kelly, Paul Chambers és Jimmy Cobb történetesen négy évig kísérte Miles Davist korábban. Valamiért a koncertfelvételről csak a No Blues és az If I Could See Me Now került az első kiadásra, a többi három hónappal későbbi stúdiófelvétel. Két „számos” szám, a Unit 7 és a Four on Six erről az albumról lett standard, de a What’s New bluesos, rejtett feszültsége is csupa izgalom. Tananyag ma már a szinte levegővétel nélkül végig sodró lendület, olyan, mint egy sistergő gőzmozdony teljes sebességgel, és nem csak a gitár kelti ezt az érzést, a zongora is és a kíséret is végig, ahogy az egész kvartett elénk tárja a fütyülhető, mégis árnyalt melódiákat végtelenségig pontos összjátékával. Az első LP kiadást számos analóg és digitális lemez követte 1965 óta, mert ez az anyag nem öregszik. A zenekar gitárosa, a jazz minden árnyalatában színhű hangképet adó Komjáti Áron itt szólistaként interpretálja a klasszikus számokat.Részletek -
2025 március12 szerda20:00 Opus Jazz Club
Chemin Neuf
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március13 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Jim Black & The Schrimps (US/DK/DE)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március14 péntek20:00 Opus Jazz Club
Zoh Amba - Nick Dunston - Chris Corsano (US)
20:00Részletek hamarosan....Részletek -
2025 március19 szerda20:00 Opus Jazz Club
Geröly Trió, vendég: Kiss Árpád és Kiss Zoltán
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március20 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Koncz Kriszta Group
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március21 péntek20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO Swingin’ High
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. A big bandek legnagyobb népszerűségüket a swingkorszakban érték el, és a jazztörténeti hagyományt magáénak valló Modern Art Orchestra szívesen tér vissza a gyökerekhez. Legutóbb Korb Attila harsonás Swinging on the Danube című szvitje teljes egészében ennek a stílusnak a jegyében született, ráadásul a szerző több hangszeren is játszik benne, emlékezetes például basszus-szaxofon szólója. Ám nem csak Korb, aki tradicionális zenekarokban is sokszor szerepel, hanem a többi zeneszerző tag is épít a hagyományra és a swingre, akár ritmikában, harmóniában, akár a lüktetésben, amelyről Ellingtonék száma azt tanítja: nélküle nem ér semmit az egész.Részletek -
2025 március22 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és Beethoven
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. A harmadik koncert főszerepét a zongorás trió műfajának két klasszikus óriása, Haydn és Beethoven kapja. Haydn, mint oly sok művében, E-dúr triójában is rengeteg finom meglepetéssel él. Már a darab legelején megszólaló főtéma vonós pizzicatói sem szokványosak, nem beszélve a zongora hosszú szólójáról a lassú tételben, és a helyenként hajmeresztő modulációkról. A művet tartása és emelkedettsége ideális párjává teszi Beethoven „Főherceg” triójának – jóllehet, a művek habitusán érezhető, hogy míg Haydn egy virtuóz zongoraművésznőnek dedikálta trióját, addig Beethoven darabjának címzettje Habsburg-Lotaringiai Rudolf főherceg, akinek a szerző számos kompozícióját ajánlotta. A trióirodalom egyik leginkább nagyszabású alkotása formájában szimfonikus léptékű, mégsem veszít a kis kamaraegyüttesre oly jellemző intimitásból és a B-dúr hangnem lágyságából; D-dúr Andantéja pedig egyike Beethoven legmeghatóbb lassú variációsorozatainak. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. január 4. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics2025. június 7. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és BrahmsRészletek -
2025 március22 szombat20:00 Opus Jazz Club
Kéknyúl
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március25 kedd19:00 Koncertterem
St.EFREM: Zseni születik III. | Bartók Béla és zenei öröksége
19:00A StEFREM széles repertoárjának alappillérei között találjuk a magyar zeneszerzők férfikarra írt darabjait: elsősorban Liszt, Bartók és Kodály műveit, valamint kortárs magyar mestereknek az együttes számára dedikált kompozícióit. A BMC Records gondozásában több lemez is készült, amely ezt a repertoárt örökíti meg. A Zseni születik koncertsorozat a három legnagyobb magyar zenei mester férfikari munkássága előtt tiszteleg, így az sem a véletlen műve, hogy a hangversenyek éppen a szerzők születésnapján valósulnak meg. A koncertek programjának sajátossága, hogy a StEFREM szubjektív válogatásában társulnak a klasszikusok műveihez „örököseik”, azaz a 20-21. századi magyar zeneszerző-generációk kiváló és érdekes kompozíciói. A budapesti StEFREM egy különleges hangzásvilágú vokális együttes. A többszörösen díjnyertes formáció rendszeresen koncertezik Európa-szerte Londontól Bukarestig, de felléptek már Afrikában, Indiában és Dél-Amerikában is. Olyan neves előadókkal dolgoztak együtt, mint Abeer Nehme, Victor Solomon és a King's Singers. 2002 óta 18 lemezük jelent meg. Gazdag és változatos repertoárjukban bizánci és klasszikus darabok, crossover átdolgozások és a capella popdalok egyaránt megtalálhatók. A keresztény hit és kultúrkör egyik legfontosabb ünnepén látta meg a napvilágot Bartók Béla 143 éve: Gyümölcsoltó Boldogasszony napján, március 25-én, amit az Örömhírvétel ünnepének is neveznek. Az emberiség zenéjére is különösen termékenyítőleg hatott Bartók sajátos, tiszta forrásból táplálkozó művészete, ami halála után 80 évvel is elmondható. A magyar géniuszok közül Liszt több mint hatvan, Kodály húsz férfikart írt, Bartók mindössze hatot, amelyek viszont a műfajnak gyöngyszemei, és egész szerzői munkásságát végigkísérik. Különösen az Elmúlt időkből és a Székely népdalok meghatározóak a férfikari irodalomban. A Zseni születik című háromrészes hangversenysorozat záró epizódjában a Bartók-művekhez hat magyar kortárs szerző: Dukay Barnabás, Sáry László, Kelemen László, Horváth Márton Levente, Zombola Péter és Bubnó Tamás kompozíciói, átiratai illeszkednek. A sorozat további koncertjei: 2024. október 22. 19:00 St.EFREM: Zseni születik I. | Liszt Ferenc és zenei öröksége2024. december 16. 19:00 St.EFREM: Zseni születik II. | Kodály Zoltán és zenei örökségeRészletek -
2025 március26 szerda20:00 Opus Jazz Club
Jazzdor Strasbourg-Budapest | Claudia Solal – Benjamin Moussay (FR) | Louis Sclavis Quartet - INDIA (FR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március27 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Jazzdor Strasbourg-Budapest | Kovász (HU) | Bonbon Flamme (FR/BE/PT)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március28 péntek20:00 Opus Jazz Club
Jazzdor Strasbourg-Budapest | Reverse Winchester (US/FR) | Six Migrant Pieces (FR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 március29 szombat20:00 Opus Jazz Club
Jazzdor Strasbourg-Budapest | Jazzdor Strasbourg-Budapest | Sylvain Cathala Trio feat. Kamilya Jubran (FR) | Tariqa (HU)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2025 április05 szombat17:00 Koncertterem
Olasz ízek – Lorenzo Donati koncertje a Kodály Kórussal
17:00Európai kitekintésre készülünk az olasz zene világába Lorenzo Donati olasz vendégkarnagy irányításával. Terveink szerint bekukkanthatunk abba az olasz életérzésbe, amit a társaséneklés mind a mai napig jelent Itália földjén.Részletek -
2025 április07 hétfő19:00 Koncertterem
Cuarteto Matrice | A szélességi körök visszhangjai: Európától Amerikáig a 20. században
19:00Sokan és sokszor hivatkoztak már úgy a zenére, mint a kultúrák közötti párbeszéd egyik leghatékonyabb és leggyümölcsözőbb módjára. A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán, hogy megvizsgálja a zeneszerzés különféle irányvonalait, amelyeket a két kontinensen a szélességi körökkel együtt változó gondolatvilág is nagyban formált. Felfedezőutunk kiindulópontja Európa lesz az első részben, majd a kontinensek és stílusok közötti párbeszéd a koncert második felében amerikai szerzők műveivel folytatódik. A Cuarteto Matrice 2016-ban jött létre Madridban, abban a városban, ahol a zenészek találkoztak, és ahol jelenleg is élnek. Maga a kvartett neve Madrid városának ősi nevéből, a Matrice szóból származik, ami arabul annyit tesz: „vizek anyja”. Az együttes fiatal tagjai Európa olyan rangos zenei intézményeiben tanultak, mint a londoni Royal Academy of Music, az Escuela Superior de Música Reina Sofía és a madridi Királyi Konzervatórium. Több neves spanyol fesztiválon és koncertteremben bemutatkozhattak már, és beválogatták őket a Spanyol Nemzeti Kulturális Minisztérium által támogatott Musae programba is, amely további fellépési lehetőségeket hozott számukra. A MERITA nevű hároméves projekttel, 12 ország együttműködésében új, izgalmas fejezet kezdődött az európai kamarazene világában. A program során 38 vonósnégyes mutatkozik be különleges koncerthelyszíneken a résztvevő országokban. A MERITA célja, hogy felkeltse és fenntartsa az érdeklődést a klasszikus zene iránt Európa-szerte, fellépési lehetőséget teremtve fiatal művészek számára, és művészi kreativitásra ösztönözve őket a technológia vívmányainak kiaknázásával. A Le Dimore del Quartetto által, az Európai Unió támogatásával létrehozott projektben a vonósnégyesek által képviselt új hangok és stílusok gazdagítják és felfrissítik az európai zenei palettát, így hozzájárulva a kultúra és művészet állandó megújulásához. A programban 17 kulturális szervezet vesz részt Európából, Magyarországot a Cadenza Művészeti Ügynökség képviseli.Részletek -
2025 április08 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Joe Henderson: Griffith Park Collection
20:00A bőgős Stanley Clarke neve van legelöl ezen a stúdiólemez-borítón, de csak a névsor miatt: a kvintett (Freddie Hubbarddal, Lenny White-tal és Chick Coreával) főleg Griffith Park Band néven szerepelt. Ekkoriban a legnagyobb név talán a szaxofon legenda Joe Henderson, így általában övé az első szóló is a témákban. A végig akusztikus zenekar a hangulatok széles kavalkádját mutatja be. A zenészek nagymacska-szerűen mozognak, lustálkodva nyújtózkodnak, aztán úgy nekiiramodnak, mint a szél. Nem véletlen, hogy a zenekarnak több koncert-, mint stúdiófelvétele van. Itt csak egy Steve Swallow-szerzeményt tűztek műsorra, egyébként a témák saját kompozíciók, amelyekben mind a roppant inspiratív együtt játék, mind a nagyívű imprók tökéletesen kibontakozhatnak. Jó hallgatni, hogy a jazzrock óriásai hogy lubickoltak egymással egy hard bop folyóban, mielőtt átkeltek volna rajta. A MAO szólisták viszont már négy évtized felhalmozott zenei tudásának birtokában reflektálhatnak erre az albumra.Részletek -
2025 április10 csütörtök19:00 Koncertterem
Zenei kedvencek 60 percben – a Liszt Ferenc Kamarazenekarral – 4/4
19:00A kortárs – Miho Hazama, Erkin, Christopher Cerrone, Pavel Fischer Ahogy a sportban, a zenében is megvannak a teljesítménynövelés, illetve a lazítás eszközei. A Liszt Ferenc Kamarazenekar gátlások nélkül emeli ki műsorában a kortárs jelzőt, hiszen hasonló programjával már többször ért el hatalmas közönségsikert. A meditatív, lazább művek és a pörgős, eksztatikus részek megfelelő adagolásával a nemzetközi hírű együttes nagyszerűen egyensúlyoz a hatásmechanizmusok között. A koncert alatt a hallgatók, mint egy jó edzésnél, jóleső megújulást, feltöltődést élhetnek át.Részletek -
2025 április12 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Horváth–Ott–Szemenyei: A Zeneimádó
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Ha minden napod zenével kezdődik, a buszon, az iskolában, a mosdóban vagy dolgozatírás közben is zenét hallgatsz, ha minden esőből, kabócaberregésből szimfónia lesz számodra, akkor te igazi zeneimádó vagy. Főhősünk épp így él, zenében pedig mindenevő: az óracsörgésből, a fogmosásból, a teaszürcsölésből is zene lesz... A Zeneimádó szórakozottsága számtalan vicces helyzetet szül az előadás során. Végül a nézők bevonásával tapasztalhatja meg, hogy a zene nemcsak egy személyes menedék, hanem közös nyelv is lehet és a közösségi együttlét sok örömet adhat.Részletek -
2025 április30 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays Fusion Jazz
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. A Nemzetközi Jazznapon, amely Herbie Hancock, a jazz-rock egyik elindítója nevéhez köthető kezdeményezés, szinte magától értetődő, hogy a MAO is a jazz-rock műfajban született, ugyancsak terjedelmes repertoárjából szemezget. A sokoldalú trombitás-szerző Subicz Gábor, a zongorista Cseke Gábor és a szaxofonos szólam vezetője, Bacsó Kristóf és a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél darabjai adják a műsor gerincét. A dobokon játszó vendégszólista személye meglepetés.Részletek -
2025 május12 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 6. | Bartók, Mozart és Webern
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. Bartók 6. vonósnégyesének első három tételét ugyanaz a szomorú lassú bevezető előzi meg, míg a negyedik tételben ez a Mesto-dallam bontakozik ki önálló tétellé. Bartók eredeti terveiben egy életigenlő finálé szerepelt, azonban a zeneszerző életének eseményei közbeszóltak: édesanyja halálának, valamint a II. világháború kitörésének hatására a vonósnégyes a gyász és a lemondás hangjaival zárul. Az egész mű karakterén és a d-moll hangnemen keresztül szintén a halál és az elmúlás témáira asszociálhatunk Mozart d-moll vonósnégyesével kapcsolatban. A koncert elején Webern 1909-ben komponált öt vonósnégyes-tétele hangzik el, amelyet szintén a zeneszerző édesanyjának halála ihletett. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2025 május13 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Paul Desmond: First Place Again
20:00Ez a lemez egy még legendásabb, másik felvétel árnyékába került, pedig rengeteg szépség rejlik benne. A szaxofonos Paul Desmond a Dave Brubeck kvartett egyetlen tagja a zenekarvezetőn kívül, aki nagy név lett. Desmond 1959 augusztusában egy Time Out című lemezt vett fel a Dave Brubeck Quartet tagjaként – az egyik legsikeresebb jazzlemezt valaha. Szeptemberben Jim Hall gitáros, valamint Percy Heath és Connie Kay a Modern Jazz Quartetből csatlakoztak Desmondhoz második szerzői lemezére. A hátra dőlős, hűvös, elegáns, de dögösen szvingelő jazz aranykorának újabb példajaként a kvartett egységesen, rendíthetetlenül nyomja a korszak slágereit, melyek között MJQ-számok mellett főleg standardek vannak, de a CD újrakiadásra egy Desmond-szerzemény is felfért. Az altszaxofon behízelgő és tetszelgő, csábító és megnyugtató. Ezért lett a Playboy magazin szavazásán abban az évben megint első, erre utal az album címe. Ahogy azt a sorozat törzsközönségéből biztosan sokan sejtik, Dennert Árpád fogja a szaxofon egyik felejthetetlen mesterének hangzását a MAO ritmusszekciójával megidézni.Részletek -
2025 május24 szombat17:00 Koncertterem
Kodály Kórus Debrecen: Mária, Mária, mennyei szép virág
17:00Részletek -
2025 május25 vasárnap18:00 Koncertterem
Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével | Schubert és a szépség
18:00„Ez már nem az a boldog idő, amikor minden tárgy körül az ifjúság dicsfényét látjuk, hanem fatális felismerése egy nyomorult valóságnak, amelyet fantáziámmal (hála érte Istennek), amennyire lehet, igyekszem szépíteni.” 1824-ben írta e sorokat Franz Schubert bátyjának, Ferdinandnak. Hogy Schubert zeneszerzői gondolkodásában a szépség központi szerepet játszik, azt aligha kell bizonygatni bárkinek, aki akár csak néhány percnyi Schubert-zenét hallott életében. Csakhogy éppen a 19. század elején a zeneesztétikai gondolkodásban elkezdte átvenni a „szépség” fogalmának kitüntetett helyét a „fenséges” fogalma, a Schubert-dallamok szavakkal megragadhatatlan, földöntúli szépsége tehát egy korábbi korszak, Mozart és Haydn korszakának lenyomata. A Csalog Gábor és két zenésztársa, Varga Oszkár és Varga István előadásában megszólaló B-dúr zongorás trió (B. 898), amelyet 1827-ben kezdett komponálni Schubert, de csak egy évvel később, halála évében fejezett be, mind a „szépség”, mind a „fenséges” fogalmának zenei megjelenítésére számos példát kínál, az est első felében Fazekas Gergely zenetörténész részvételével zajló beszélgetés során pedig nemcsak a zeneesztétikai változásról esik majd szó, hanem a schuberti szépségfogalom további példái is előkerülnek. Persze senki ne várja, hogy az est folyamán fény derül arra, miben is rejlik a Schubert-zene szépségének titka, hiszen azt legfeljebb találgatni lehet, megfejteni nem. És ez így van jól.Részletek -
2025 május28 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays New Standards
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. Akár ismét asszociálhatunk Herbie Hancock nevére is a Modern Art Orchestra szezonzáró tematikus estje kapcsán, mert ezt az utat Hancock szextettje is bejárta közel 30 éve: az aktuális pop slágereket dolgozták fel instrumentálisan. Persze amióta a jazz kialakult, azóta használja az improvizációhoz kiindulópontként a divatos számokat, a Nagy Amerikai Daloskönyv szinte csak musical, pop és film-slágerekből tevődött össze a harmincas évekre. Az utóbbi néhány évtizedben a pop új stílusainak frissessége a legnevesebb külföldi előadókat újra megihlette. A magyar jazz repertoárba is bekerültek a legsikeresebb popegyüttesek számai, ráadásul az olyan háziszerzők, mint Subicz Gábor, Bacsó Kristóf, és a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél film- vagy színpadi zenék adaptációját is elkészítették, az új jazz-standardek egész sorát létrehozva.Részletek -
2025 június07 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és Brahms
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. A sorozat zárásaként a romantikus kamarazene két szoros kapcsolatban álló zsenijétől játszanak egy-egy művet. Schumann és Brahms szakmai és személyes kapcsolatának számtalan zenei és nem zenei forrása, hatalmas irodalma van. Mindketten három zongorás triót írtak, amelyekből az elsők hangzanak el ezen a koncerten. Schumann viszonylag későn írta első, d-moll trióját (op. 63), amelynek zaklatott d-mollja a scherzo élettel teli F-dúrján és a lassú tétel sötét a-mollján áthaladva végül a finálé fényes D-dúrjává oldódik. Brahms H-dúr triója a 8-as opusszámot viseli – a szerző huszonegy éves korában, 1854-ben írta az első verziót –, ám ez megtévesztő, mert három és fél évtizeddel később alapos átdolgozáson esett át. Dramaturgiailag a mű lényegében a fordítottja Schumannénak, és a trióirodalom csúcsművei között egyedülálló módon dúrban kezdődik, ám mollban ér véget. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. január 4. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics2025. március 22. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és BeethovenRészletek -
2025 június14 szombat19:00 Koncertterem
Sári 90 | Visszatekintés
19:00Műveiből összeállított koncerttel köszöntjük Sári József zeneszerzőt, aki idén ünnepli 90. születésnapját. A műsor Sári változatos hangszerekre készült kamara- és szólódarabjaiból épül fel, amelyek között ősbemutatók is helyet kapnak, a magyar kortárszenei élet kiemelkedő muzsikusainak előadásában. Sári József a 20-21. századi magyar zene meghatározó személyisége úgy komponistaként, mint tanárként. Darabjait az 1980-as és a 2000-es évek között gyakran játszották nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte is, különösen Németországban. Pedagógiai munkásságát éppen ilyen nagyra becsülték: visszavonulásáig zenészgenerációk sorát tanította a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Zeneakadémián, illetve mesterkurzusok vendégprofesszoraként. A kétszeres Bartók–Pásztory- és Artisjus-díjas, Kossuth-díjjal és Érdemes Művész címmel kitüntetett Sári itthon és külföldön is számos elismerésben részesült. A fényképeket Felvégi Andrea készítette.Részletek -
Vissza
2025
-
- jan.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- febr.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- márc.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- ápr.
-
-
-
-
-
-
- máj.
-
-
-
-
-
- jún.
-
-