A Central European Society for Soundscape Ecology alapító konferenciájának zárókoncertje
Rob Mackay (UK): Flight of the Monarchs
Installáció/Fixed Media video quadrofon hanggal
A Flight of the Monarchs immerzív audiovizuális installációként született, a Kanadától Mexikóig vándorló Monarch lepkefaj (Danaus plexippus) 3000 mérföldes - mintegy 4800 km-es - repülőútjától inspirálva. Az installáció hangjai három forrásból származnak: terepfelvételekből; a mexikói költő Rolando Rodriguez szövegéből; illetve egy zenei improvizációból.
Rob Mackay - fuvola, okarina; David Blink - hang; John Sanders - harmonika
John Wedgwood Clarke & Rob Mackay: Voice Over Water (VOW)
A darab költészeti soundscape három részben. Az emberi és a tenger-biológiai kommunikációs szisztémák párhuzamait kutatja a Temze kontextusában, Trinity Buoy Wharf-nál (Kelet-London). Ha, az előrejelzésnek megfelelően, 2100-ra az óceánok elsavasodása eléri a 7.7 értéket, kémiai kommunikációtól függő vízi organizmusok sokasága válik a mi fogalmaink szerint vakká, tájékozódásképtelenné. A "Voices Over Water" c. darab a hallgató növekvő mértékű hangi és nyelvi dezorientációjával bontakoztatja ki központi gondolatát.
Brane Zorman (SLO): EMS memory trackers (2016)
Élő elektronikus zenei előadás 5.1 surround hangszerre, video vetítéssel
Az égbolt egy darabkájának elektromagnetikus mátrixa Ljubljana felett 2016 január 3. éjszakáján. Ez az az adatfolyam, amelynek végtelen áramlását Zorman dinamikus hangszobrászati alkotássá transzformálja a szonifikáció során.
Bali János (HU): Spring (2016)
spring1 /sprɪŋ/ fővév 1 felugrás. 2 forrás: a talajból feltörő víz. 3 rugó: csavart, meghajlított vagy tekercselt fém vagy drót eszköz, mely húzás vagy nyomás után azonnal visszanyeri formáját. 4 rugalmasság. 5 ok vagy eredet. spring2 /sprɪŋ/ főnév tavasz: évszak, amikor a vegetáció megindul. spring3 /sprɪŋ/ ige 1 hirtelen felugrik a földről. 2 megjelenik. 5 valami mechanizmussal beindít. 6 vetemedik, reped, törik. (Oxford advanced learner's dictionary of current English, 1974)
Bali János – furulya, Pétery Dóra – csembaló; hangfelvétel
Bali János: flesh! (2018)
flesh /fleʃ/ n 1 hús: lágy anyag, főként izom, az állati test bőre és csontjai között. A tigrisek húsevő állatok. ~ and blood, hús és vér: az emberi természet, érzelmeivel, gyengeségeivel, stb. együtt. 2 the ~, fizikai vagy testi vágyak; érzéki étvágy: a hús bűnei. 3 a test (szemben az értelemmel és lélekkel): A lélek készséges, de a hús gyenge. 4 a gyümölcsök és zöldségek pépes része. (Oxford advanced learner's dictionary of current English, 1974)
Szatzker Zsanett – harmonika; hangfelvétel
Bali János: Felix celi porta (2010)
„Menny boldog kapuja” — ajtó, valahol egy elhagyott, tetőtéri paplakban, egy külvárosi főútvonal mellett. Barna és szürke egerek futnak át néha. Odalenn, a földszinten nagy, sötét kápolna, telepakolva öreg bútorokkal. Szemét, lomok mindenütt, még néhány ósdi számítógép és megvakult monitor is ott porosodik. Felül kis, kupola-formájú tető; a kereszt már hiányzik. Még feljebb a felhők és szelek, és…
Bali János, Kaposi Júlia, Pétery Dóra – furulya, Szatzker Zsanett – harmonika; hangfelvétel
Manja Ristić (SR): Crni otok / Black isle
Processed field recordings with live impro on sound objects, violin and a cardboard box
Crni otok / The Balck Isle is a series of performative compositions by Manja Ristić developed from bellow and above sea listening, involving processed filed & hydrophone recordings of the Korčula island in South Adriatic. Compositions are following the concept of self-generating structures, textures and sonic fields emanating out of the sublime interrelatedness between creative listening and intuitive artistic intervention. Mnemopoetics of the overall sound is hidden in randomly discovered micro spaces: in natural Mediterranean habitats, semi-urban environments as well as artificially induced aquatic micro worlds. Furthermore, small interventions such are burying the hydrophones in diverse coastal geo-morphology as well as finding particular positions in architectural landscapes conjure listeners imagination and bring additional sensory experiences. Pre-recorded samples are followed by free improvisation on an amplified violin.
Szigetvári Andrea (HU): Beef Kohlrabi Cantata
A darab inspirációjául egy hangfelvétel szolgált, amit a Keleti Pályaudvarnál készített a szerző 2015. szeptember 2-án, amikor menekültek százai táboroztak a metróaluljáróban. A felvétel három férfi beszélgetését rögzítette, akik nemtetszésüket fejezték ki azért, mert önkéntesek segítséget nyújtottak a menekülteknek. A beszélgetés legdrámaibb részénél az egyik férfi azt mondja, ha lenne egy kis hatalma, lelőné az aluljáróban táborozó embereket, majd feldobná egy platós autóra és elégetné őket. Ő nevezte a menekülteket viccesen „marhakaralábé”-nak, innen a darab címe. Hogy a felvétel megfelelő kontextusba kerüljön, a műben olyan felvételek is felhasználásra kerültek, ahol menekültek beszélnek nyomorúságos élményeikről. A kantáta két áriájának szövege Shakespeare „Thomas More beszéde” című írásából használ fel részleteket.
Az emberi beszéd szupraszegmentális paraméterei, azaz érzelmi és zenei aspektusai szolgáltatják a kompozíció akusztikus és elektronikus zenei alapanyagát. A vokális anyag dallamait, ritmusait, változó tempóit, csendjeit, hangsúlyait és hangszín jellegzetességeit különböző hangtájakba ágyazódnak, melyek a felvétel helyísznére ( Keleti pályaudvar) és a szövegek jelentéseire reflektálnak.
A darab keletkezési folyamatában meghatározó szerepe volt Murányi Márta énekesnőnek, akinek megrázó interpretációja drámai erővel közvetíti a műben megfogalmazott zenei és zenén kívüli gondolatokat.
Különleges alapítókonferenciát rendez a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Az akusztikai ökológia neves regionális képviselőivel találkozhatunk a november végi eseményen
Az akusztikai ökológia az élő világ és az azt körülölelő soundscape, azaz a hangtáj kapcsolatával foglalkozik. A tudományterület missziói között található a figyelem felébresztése a hangzó környezetünkben megfigyelhető romboló aránytalanságok iránt, az akusztikai helyzet javítása, valamint a még létező kiegyensúlyozott hang-környezet védelme és megtartása.
Ebben a témakörben először kerül sor konferencia szervezésére Budapesten. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem szervezésében megvalósuló esemény egyben a Central European Society for Soundscape Ecology (CESSE) megalapítását is szolgálja. A regionálisan érdekelt cseh, horvát, lengyel, magyar, román, szerb, szlovák, szlovén résztvevők mellett a világ számos országából, például Angliából, Dániából, Franciaországból várják előadóikat és vendégeiket a szervezők. A konferencia mindenkinek szól, akinek személyes vagy szakmai indíttatásból fontos, ami a fülén keresztül a tudatába jut.
A programban az előadások mellett szakmai workshopok, esténként pedig koncertek várják az érdeklődőket.
A belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció: docs.google.com