Programok
-
2023 november29 szerda20:00 Opus Jazz Club
Modern Art Orchestra: Soundtracks feat. Dés László
20:00A Modern Art Orchestra fennállása óta sokszor járult hozzá magyar filmek és színházi előadások hangsávjához, kísérőzenéjéhez, Dés Lászlóval pedig balettzenét is alkottak. A zenekar több neves tagja zeneszerzőként is maradandót hozott létre a műfajban. A MAO ezúttal az alkalmazott zeneszerzés skatulyájába tett műveket gyűjti csokorba, mert ezek bizony a maguk lábán is megállnak, nyilvánvaló, hogy érdemes őket koncerten is felidézni. A zenekar online albumai között például negyedik éve ott szerepel a Curtiz – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot című film eredeti zenéje, Subicz Gábor munkája. Ő hangszerelte az Ópiumkeringő című, Karádyt megidéző előadás zenéjét is. Bacsó Kristóf ugyancsak több sikeres filmet jegyez eredeti zeneszerzőként: Pacskovszky József rendező a Duna Televízónak készített Herczeg Ferenc-feldolgozásokat, ezek közül a Majdnem menyasszony idén, a Kék Róka tavaly került képernyőre. Bacsó a 2017-ben készült Pacskovszky rendezte mozifilmnek, a Tökéletes gyilkosnak is zeneszerzője volt, ebből is felhangzik egy áthangszerelt téma ezen az estén, és új felfogásban hallhatjuk tőle édesapja, Bacsó Péter utolsó nagyjátékfilmjének, a Majdnem szűznek is egyik témáját. A balett műfajában önálló előadást is létrehozott a zenekar: 2017-ben mutatták be az Erkelben A vágy villamosa című darabot, melynek zeneszerzője Dés László, koreográfusa Venekei Marianna volt. Ennek az előadásnak a zenéjéből most szvitet állítottak össze, ez adja a színházi- és filmzenei est gerincét. Dés, a színház- és filmtörténetben megkerülhetetlen dalszerző néhány népszerű szerzeményét ugyancsak erre a koncertre készülő, új hangszerelésekben hallhatjuk, amelyeket a zenekar állandó tagjai dolgoznak ki. Számíthatunk egyebek között Fekete-Kovács Kornél egy Dimenzió-feldolgozására és a felejthetetlen Nagy utazás főtémájára, amelynek Bacsó Kristóf ad új megjelenési formát. Dés László szaxofonszólistaként is közreműködik a koncerten.Részletek -
2023 november30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Jazz Migration | Noé Clerc Trio (FR)
20:00Három ritkán társított hangszer virtuóz és modern kombinációja a Noé Clerc Trio, amelynek bensőséges, kifinomult zeneisége varázsütésre képes kapcsolatot teremteni a közönséggel. Szerteágazó inspirációs forrásaik között a blues, a kortárs jazz, az impresszionizmus és a tradicionális zene egyaránt helyet kap. A 2018-ban alapított trió több nemzetközi versenygyőzelem (például a 2021-es Jazz à la Défense) után immár Európa több országában koncertezik. Első albumuk, a Secret Place (NoMadMusic, 2021) néhol városias környezetet vetít elénk, máshol a vadonba invitál. Noé Clerc nemcsak kivételes hangszerjátékos, hanem azt is jól tudja, hogy valódi dallamok nélkül a legszebb kompozíciók és improvizációk is hamar a feledés homályába merülnek – hazájában ezért máris Vincent Peirani méltó örököseként ismerik, aki képes boldogságot árasztani a szívünkbe, miközben ujjait táncoltatja a billentyűkön. A koncert az AJC által elindított Jazz Migration sorozat keretében valósul meg, amelynek célja, hogy új jazz-zenekarok szakmai fejlődését támogassa.Részletek -
2023 december01 péntek19:00 Koncertterem
Elmarad | Ránki – Stark – Devich: Zongoratriók IV. | Debussy és Ravel
19:00Kedves Koncertlátogatónk! Sajnálattal értesítjük, hogy Ránki Fülöp, Devich Gergely és Stark János Mátyás 2023. december 1-i koncertje betegség miatt elmarad. A koncert pótlására 2024. január 14-én, vasárnap 18:00-kor kerül sor. A korábban megváltott jegyek és bérletek az új időpontra automatikusan érvényesek maradnak. Amennyiben a 2024. január 14-i, 18 órakor kezdődő koncerten nem tud részt venni, kérjük, forduljon kollégáinkhoz az info@bmc.hu címen a visszaváltás lehetőségével kapcsolatban 2024. január 7-ig. Köszönettel:Budapest Music Center Ránki Fülöp, Stark János Mátyás és Devich Gergely 2023-as kamarasorozata a négy évszakot egy-egy koncerttel koronázza meg a BMC Koncerttermében. A fiatal művészek a zongoratrió-irodalom kiemelkedő remekműveiből válogatnak Mozarttól Ravelig. Az első három hangversenyen triópárosítások szólalnak meg, hol a művek különbözőségét és sokszínűségét, hol azok közös vonásait hangsúlyozva, a negyedik műsorban pedig egy-egy duószonátát is hallhat a közönség, ami a zenészek régebbre visszanyúló páros együttműködéseiről tanúskodik. A két szonáta Debussy életének talán legnehezebb időszakában készült 1915 és 1916 között, amikor a zeneszerzőt kívülről a háború borzalma, belülről pedig súlyosbodó betegsége emésztette. A cselló-zongora szonáta hangvétele modern és szinte nyers, a hegedű-zongora szonáta – Debussy utolsó befejezett darabja – pedig a játékos és a fájdalmas karaktert is hordozza.Ravel legambiciózusabb kamaraműve az első világháború előestéjén készült – rohamtempóban, mert a szerző mielőbb be akart vonulni. A kiérlelt technikáról tanúskodó a-moll trió sokrétű inspirációforrásai a maláj költészettől a baszk dallamokig terjednek, az egzotikus hatásokat azonban Ravel hagyománykövető, szigorú formába öntötte. A zongora ütőhangszeres effektusai minduntalan szembekerülnek a vonósok tartott hangjaival, miközben csillogó színek és tűnékeny árnyak vonják magukra a hallgató figyelmét.Részletek -
2023 december01 péntek20:00 Opus Jazz Club
Kovász
20:00Kováts Gergő számos szabad-, könnyű- és főleg világzenei formációban való közreműködés után elérkezettnek látta az időt arra, hogy maga is a népzene és a jazz közötti végtelen mezőkön induljon felfedezőútra társaival. Az audio-gasztronómiai expedícióra verbuvált csapat útravalónak belerakott a befőttesüvegébe hard bopot és free jazzt, majd a fermentáció beindulása óta keservessel, sebes fordulóval, lassú magyarossal etette az előtésztáját. És persze a levegőből is belekeveredett némi hip-hop és funk. A már szépen előemésztett alappal sütik újra a klasszikus recepteket John Coltrane-től Horváth Eleken át Hank Mobley-ig, hogy mindezt a lehető legforróbban tálalják elénk. Társai ebben a képzavaros kalandban egytől-egyig szakmájuk kimagasló pékviselői: Pozsár Máté és Gyárfás Attila a jazz elismert szaktekintélyei, szabadabb vonulatának mindenhol jelenlevő és megkerülhetetlen alakjai, nem mellesleg a Zeneakadémia tanárai. Dénes Ábel fiatal kora ellenére is rutinosan éli műfajokon átívelő életét, többek között a Nagy Emma Quintettel és a Söndörgővel is komoly sikereket ért el. Kovász · Live at Fonó, BudapestRészletek -
2023 december02 szombat15:30 Könyvtár
A szabály szabadsága | Vokális improvizáció a zenepedagógiában 3/2. - Dolinszky Miklós gyakorlati kurzusa
15:30A zenepedagógia száz éve keresi a gyógyírt önnön elidegenedésére. Számos módszer született a zenélés terapeutikus és spirituális energiáinak, a zene létrehozásából fakadó örömnek visszanyerésére. Ezek a módszerek azonban sosem a zene természetéből bomlanak ki, hanem valamely idegen koncepciót kényszerítenek rá. Ameddig nem hagyunk föl a módszer modernista bálványozásával, ameddig a feladatot rá akarjuk bízni valami másra, ami helyettünk dolgozik: addig valódi lényünk mozdulatlan marad, és a zenét csak reprodukálni fogjuk, nem pedig létrehozni. Ha viszont átitatódunk az 1800 előtti zenepedagógia gondolkodásmódjával, akkor esélyt kapunk arra, hogy növendékeinket teremtésre „kényszerítsük”.Festmény: Hieronymus Bosch (követője): Koncert a tojásban A sorozat befejező része:2024. január 6. 15:30A szabály szabadsága | Vokális improvizáció a zenepedagógiában 3/3.Részletek -
2023 december02 szombat20:00 Opus Jazz Club
Catalan Jazz on Tour | Lia Sampai Trio, vendég: Carlo Fidel (CAT/CU)
20:00A katalán énekes-dalszerző és színésznő, Lia Sampai 2017-ben tűnt fel a színen. Bár hivatalos úton sosem tanult zenét, tehetsége és intenzív kompozíciós munkája az elmúlt hat évben több mint 20 díjat szerzett számára hazájában és külföldön egyaránt. Sampai és triója az emberi lét legbensőségesebb és legsérülékenyebb aspektusait világítja át egyszerű, érzelemgazdag zenével: előszeretettel dolgoznak fel olyan témákat, amelyek mélyen személyesek, ugyanakkor a társadalom széles rétegeit érintik, így közvetlenül kapcsolódnak a közönség tapasztalataihoz. Sampai dalait a katalán nova cançó és a francia chanson hagyományain túl elsősorban olyan művészek hatása formálja, mint Raimon, Maria del Mar Bonet, Lluís Llach, Édith Piaf, Jacques Brel vagy Georges Brassens. Jelenleg harmadik albumának megjelentetésére készül, amelyen a katalán Terres de l’Ebre régióban szerzett élményeit énekli meg. A koncert az Institut Ramon Llull és a JAZZ I AM támogatásával valósul meg, a Catalan Jazz On Tour program keretében.Részletek -
2023 december04 hétfő18:00 Könyvtár
Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben - Párniczky András előadása
18:00„[...] a szuverén európai improvizatív zenei nyelv, amely integrálja a modern kamarajazz, a kortárs- és a népzene elemeit.” Gonda János (zongoraművész, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének egykori vezetője). Párniczky András (gitáros, zeneszerző, tanár) előadása a 2022-ben, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájában Summa Cum Laude minősítéssel megvédett disszertációs kutatására épül. Ennek témája Bartók Béla zenéjének a jazz műfajra gyakorolt hatása, amelyet a szerző a világon elsőként vizsgált átfogóan. Az előadás röviden összefoglalja a három éves kutatás eredményeit időrendben bemutatva az első Bartók vonatkozású jazz darab megszületésétől egészen napjainkig. Ugyanígy, tematikusan veszi sorra azokat a térségeket, ahol Bartók hatása akár kompozícióin-, akár népzenei kutatásai-, vagy emberi hitvallása által vált példa értékűvé a jazz-zenészek számára. Az előadás kitér azokra az analógiákra, amik fellelhetőek Bartók stílusjegyei és a jazz formanyelve között, és amelyek segítségével könnyebben jelenhetnek meg az „átvételek” – ahogy Bartók nevezi az idegen elemek népzenébe való beleolvadását – új közegükben. Megkülönböztetve jelennek meg azok az önálló kompozíciók, amelyekre Bartók zenéje ihletően hatott; a zeneszerző műveinek feldolgozásai; illetve azok az improvizációk, amelyekben a zeneszerző kompozitórikus megoldásainak hatása fedezhető fel. Az előadás fontos részét képezik a zenei betétek, amelyekben gitáron – egy looper segítségével – kerülnek bemutatásra azok az új improvizációs lehetőségek, amelyeket a Bartókot jellemző stílusjegyek inspiráltak, és amik új utakat nyitottak a jazzben. Ezek közül több technika jól használható a zenetanítás során is. A szerző, a kutatást megelőzően alakította meg a Párniczky Quartettet azzal a céllal, hogy a Bartók darabjaiból készített átdolgozásait megszólaltassa (Párniczky Quartet: Bartók electrified. BMC, CD 260, 2018.). Az előadásban szereplő zenei példák egyaránt bemutatják azokat a Bartók által inspirált utakat, amelyek segítségével a jazz-improvizáció keretei eddig bővültek, valamint a a zenekarvezető kvartettjével való közös munkájából leszűrt módszereket.Az előadás először 2022 novemberében hangzott el a bécsi MDW Zeneakadémián, azóta pedig több meghívást kapott külföldi egyetemekről, amelyek a tervek szerint 2024-ben kerülnek majd megtartásra angol nyelven. Budapesten, magyarul csak ezen az alkalmon lesz hallható.Részletek -
2023 december06 szerda20:00 Opus Jazz Club
Lukács Miklós Cimbiózis Trió & Ligeti Ensemble: Responses to Ligeti | Lukács/Klenyán/Orbán/Baló: Sturm und Drang
20:00Az este első részében határokat nem ismerő művészek veszik kezükbe és formálják tovább Ligeti örökségét: két kisegyüttes közös játéka tesz tanúságot arról, hogy a magyar zeneszerző munkásságának ihlető ereje a kortárs jazzben is a mai napig jelen van. A Concerto Budapest égisze alatt működő Ligeti Ensemble zenészei szólaltatják meg az embert próbáló tíz fúvósötöstételt, amelyekre Lukács Miklós Cimbiózis Triója felel, elmosva a kortárs zene és jazz között húzódó, sokszor amúgy is oly vékony határvonalat. Az együttműködést Lukács Miklós álmodta meg, és miután a két zenekar májusban a BMC Ligeti 100 fesztiválján bemutatta az anyagot, stúdióba is vonultak, amelynek eredménye hamarosan megjelenik a BMC Records gondozásában. A koncert második része hasonlóképpen rendhagyó és ezer színben játszó zenei kalandra invitál, hiszen a Cimbiózis Trió most először lép fel Klenyán Csabával kvartetté kiegészülve. Szabadzenei utazásuk a klasszikus zene, a kortárs zene és a jazz hagyományaira épül, de mivel hazánk vezető kreatív zenészeiről van szó, előadásukat egyéni zenei gondolatok és hangzásötletek kavalkádja vezérli majd.Részletek -
2023 december07 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Han Bennink, Reinier Baas & Ben van Gelder (NL)
20:00A 81 éves holland doboslegenda, Han Bennink sportot űz abból, hogy valószínűtlen tárgyakból csaljon elő zenét: egy konyhaszéktől a színpad deszkáiig bármin képes játszani, amit az élet az útjába sodor. Az Instant Composers Pool társalapítója 55 évet átfogó karrierje során számtalan zenekarral játszott, a jazz olyan óriásait is beleértve, mint Sonny Rollins vagy Wes Montgomery. Szeretetteljesen csak „gyerektrió”-nak becézett zenekarát Reinier Baas és Ben Van Gelder társaságában alapította, akik feleannyi idősek sincsenek, mint Bennink, de máris tiszteletre méltó pályát tudhatnak magukének, és az amszterdami színtér meghatározó zenészegyéniségeivé váltak időközben. A három zenész sugárzó virtuozitással szórakoztatja magát és a közönséget, nagyban építve Thelonious Monk örökségére.Részletek -
2023 december08 péntek20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Bonsai Panda (NL)
20:00A Bonsai Panda a gitár ifjú holland titánja, Jelle Roozenburg és az önfejű harsonás, Louk Boudesteijn együttműködéséből született, akik hosszú időn át finomították a komponálás és az improvizáció iránti lelkesedésből sarjadt ötleteiket, mielőtt a világ elé tárták volna őket. Az alapítók megmerítkeztek a blues világában, elsajátították a jazz minden csínját-bínját, majd kompozícióikat megspékelték 20. századi zeneszerzők, köztük Sztravinszkij, Sosztakovics és Messiaen ihlető hatásával. Hogy a kaland teljessé váljon, három rokonlélek szegődött hozzájuk: a sokoldalú fúvós varázsló, David Kweksilber, a szaxofonos Jesse Schilderink és a megalkuvást nem ismerő dobos, Jimmi Jo Hueting. A zenekar tagjai nemcsak egy-egy hangszer mesterei, hanem meglepetésszerűen váltogatják is azokat, ami még tágabb hangzáslehetőségeket nyit meg a Bonsai Panda előtt, és az ösztönszerű játékosság kiélését is új szintre emeli. Az együttes hozzáállását jól tükrözi 2020-as albumuk, a Short Term Memory Music címe; hasonló szemlélettel, de változó felállásban több más lemezt is rögzítettek.Részletek -
2023 december09 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Karmesteriskola
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Itt a vissza nem térő alkalom: lerántjuk a leplet a karmester szakma minden csínjáról-bínjáról! Miért kell egyáltalán karmester, mire jó a pálca, mit figyel a brácsás és mit a triangulumos, ki a jó karmester, merre kell lengetni, mik a titkos jelek, miért nem szeretik a zenészek a karmestert, és miért szeretik? Ezekre és még ezernyi kérdésre adunk szórakoztató választ, miközben a közönség tagjai is kipróbálhatják magukat a pulpituson. Pálcákat előkészíteni, indul a karmesteriskola! Az előadás 4 éves kortól ajánlott.Részletek -
2023 december09 szombat16:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Dohnányi USA
16:00 ZeneszerzőportrékZeneszerzőportrékDohnányi az egyik legnagyobb zenei zseni volt a magyar zenetörténetben, a legnagyobb fejtörést – mint általában a sokoldalú emberek esetében – az okozhatja vele kapcsolatban, hogy zongoristaként, zeneszerzőként vagy karmesterként emlékezzünk-e rá? A kérdést tovább „bonyolítja” Dohnányi világpolgársága: a germán és a magyar zenei nyelvet egyaránt anyanyelvi szinten birtokolta, viharos életrajza pedig végül – Bartókhoz hasonlóan – az USA-ba sodorta az élete végéig honvággyal küzdő, megtört zeneszerzőt, akinek hihetetlen erős zeneszerzői életművét még ma sem ismerjük eléggé. Ezt a hiányt igyekszik orvosolni ez a háromrészes portrésorozat Eckhardt Gábor vezetésével. A végzet számos magyar művész életét vezérelte az óceánon túlra, a karmestereknek sokszor a világhírt, nagy zeneszerzőinknek viszont szegénységet és kudarcokat is hozott a nagy utazás. Bartók halála után négy évvel érkezett meg az akkor már sok vihart átélt idős mester Floridába, de alkotókedve még a mostoha körülmények és szeretett hazájának kínzó hiánya mellett sem hagyta cserben: új alkotói korszak kezdődött Amerikában, aminek Dohnányi néhány legkülönlegesebb és legszebb, transzcendens alkotását köszönhetjük.Részletek -
2023 december09 szombat19:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Dohnányi USA
19:30 ZeneszerzőportrékZeneszerzőportrékDohnányi az egyik legnagyobb zenei zseni volt a magyar zenetörténetben, a legnagyobb fejtörést – mint általában a sokoldalú emberek esetében – az okozhatja vele kapcsolatban, hogy zongoristaként, zeneszerzőként vagy karmesterként emlékezzünk-e rá? A kérdést tovább „bonyolítja” Dohnányi világpolgársága: a germán és a magyar zenei nyelvet egyaránt anyanyelvi szinten birtokolta, viharos életrajza pedig végül – Bartókhoz hasonlóan – az USA-ba sodorta az élete végéig honvággyal küzdő, megtört zeneszerzőt, akinek hihetetlen erős zeneszerzői életművét még ma sem ismerjük eléggé. Ezt a hiányt igyekszik orvosolni ez a háromrészes portrésorozat Eckhardt Gábor vezetésével. A végzet számos magyar művész életét vezérelte az óceánon túlra, a karmestereknek sokszor a világhírt, nagy zeneszerzőinknek viszont szegénységet és kudarcokat is hozott a nagy utazás. Bartók halála után négy évvel érkezett meg az akkor már sok vihart átélt idős mester Floridába, de alkotókedve még a mostoha körülmények és szeretett hazájának kínzó hiánya mellett sem hagyta cserben: új alkotói korszak kezdődött Amerikában, aminek Dohnányi néhány legkülönlegesebb és legszebb, transzcendens alkotását köszönhetjük.Részletek -
2023 december09 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Fenix (NL)
20:00A Fenix folyton változó elektroakusztikus hangtájait ambient szintetizátor-hangok, játékos dallamok és nyers groove-ok formálják. A holland együttes improvizáció iránti lelkesedése spontán pillanatzenében és finomhangolt összjátékban ölt testet – Flying Lotus, Donny McCaslin és Avishai Cohen világától inspirálva egyszerre bensőséges és egetrengető tapasztalatban részesítik a hallgatót. A kvartettet négy fiatal, de máris elismert zenész-zeneszerző alkotja, akik zenekarvezetőként és közreműködőként egyaránt többször megjárták Hollandia legjelentősebb helyszíneit, köztük a North Sea Jazz Festival és a Bimhuis színpadát.Részletek -
2023 december11 hétfő18:00 Könyvtár
Zámbó Jonatán vonós kamaraművei
18:00Zámbó Jonatán a koncert műsorát alkotó hét darabot közönségbarát szellemben, vagyis praktikusan a sokszínűség jegyében válogatta össze: mivel tartalmaz régi és új, rövid és hosszú, „dallamos és dallamtalan”, homofón és polifón, minimalista és „maximalista” műveket, valamint abszolút zenét és programzenét is egyaránt, mindenki könnyedén megtalálhatja a számára leginkább szimpatikus kompozíció(ka)t. 1. Contrapunctus IrregularisJ. S. Bach Die Kunst der Fuge – ciklusának első darabja által ihletett műről van szó, melyben egy algoritmikus módszerrel, szólamainak eredeti ritmusértékeit megváltoztatva, egy, a Stravinsky középső alkotói korszakának stílusára hajazó hangzásvilágú darabot kapunk eredményül. A cím egy barokk figurára, az ún. transitus irregularisra utal, mely az összhangzattan késleltetési és előlegzési szabályainak figyelembevétele nélküli átmenetet jelent a dallam hangjai között a harmóniákhoz viszonyítva. 2. MétamorphosesAhogyan címe is mutatja, a mű a folyamatos átalakulásokról szól. Mást nem is érdemes elárulni róla, a zene többet mond minden szónál.3. Óh, szív! Nyugodj! – Négy tétel József Attila költeménye alapján Az 1928-ban íródott, azonos című József Attila-vers négy versszakát „zenésítettem meg” négy tételben. Nem programszerűen, tehát nem a szöveget szorosan követve, hanem inkább azon érzeteket kívántam megfogalmazni, melyek az olvasás közben törtek rám. Természetesen, konstruktív oldalról is meg van erősítve a kompozíció, minden tétel a Fibonacci-számok arányai alapján épül fel, valamint mindegyikre egy ún. ’uralkodó hangköz’ a jellemző. A vers szövege a következő: (I) Fegyverben réved fönn a téli ég,kemény a menny és vándor a vidék,halkul a hó, megáll az elmenő,lehellete a lobbant keszkenő. (II) Hol is vagyok? Egy szalmaszál nagyonhelyezkedik a csontozott uton;kis, száraz nemzet; izgágán szuszog,zuzódik, zizzen, izzad és buzog.(III) De fönn a hegyen ágyat bont a köd,mint egykor melléd: mellé leülök.Bajos szél jaját csendben hallgatom,csak hulló hajam repes vállamon.(IV) Óh szív! nyugodj! Vad boróka hegyénszerelem szólal, incseleg felém,pirkadó madár, karcsu, koronás,de áttetsző, mint minden látomás. 4. T(rio) de Janeiro1502. január 1-jén, Caspar de Lemos portugál hajóskapitány felfedezi a Guanabara-öblöt. Ő ezt elnevezi Rio de Janeironak – januári folyónak, (vagy egyes források szerint Ria de Janeironak – januári öbölnek). Lemos kapitány nem tudja egyértelműen eldönteni a kérdést, hogy folyótorkolatról, avagy tengeröbölről van-e szó, és miután kiderül, hogy az előbbi az igaz, az itt felépülő város mégis az utóbbi nevet kapja.Darabom szempontjából annyi jelentősége van a történetnek, hogy egy lassan befagyó folyót ábrázol. 5. BarcarolaDarabom két nagy rétegből tevődik össze: a hegedű szólamában egy zenei akrosztikon ismétlődik folyamatosan, míg a zongora „kommentárja” állandóan mást fűz ehhez hozzá. A két réteg találkozása, illetve szétválása adja azt a hullámzást, ami miatt a címét is kapta a kompozíció. 6. Contrapunctus IVssusSzintén Kunst der Fuge - feldolgozás, melyet (eredetileg minimum tizenkettő) dallamhangszerekre képzeltem el. Ezek között a negyedik Contrapunctus hangjait hoquetus-szerűen osztom el – hangnevek szerint, így egy olyan anyag jön létre, amelyben a hangok sorrendisége (jórészt) a bachi marad, de a ritmikai értékek, hangszínek játéka elidegeníti az eredeti hangzástól. A mű címe arra utal, hogy a megszólaltatáshoz „kánonként” adok utasítást a játékosoknak, így a darab minden egyes megszólalása más realizációt eredményez. A mai alkalommal három hangszeren szólal meg a darab. 7. Sonatina in the Old StyleA zeneszerző néha megunja a túlbonyolított struktúrákon alapuló munkáját, és könnyebben bejárható vizekre evez.Részletek -
2023 december12 kedd20:00 Opus Jazz Club
TELTHÁZ | MAO Legendás Albumok | Louis Armstrong & Duke Ellington – Recording Together For The First Time
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Az őszi szezonban a zenekar két centenáriumról emlékezik meg, a további két estén pedig emlékezetes kollaborációkat elevenít fel. MAO Legendás Albumok | Louis Armstrong & Duke Ellington – Recording Together For The First Time Ennek a hosszú címnek a legfontosabb szava az „és”, mert nemcsak az első, hanem az egyetlen alkalom is, amikor Armstrong és Ellington közös stúdiófelvételeket készített. Ők ketten a húszas évektől kezdve a hetvenes években bekövetkezett halálukig meghatározták, hogy mit értünk jazzen. Több próbálkozás és a Paris Blues című közös filmzene után Bob Thiele hozta össze a nagy találkozást 1961 áprilisában úgy, hogy Ellingtont ültette az Armstrong All Stars együttessel a zongorához. A döntő momentum az volt, hogy csak Ellington számait adták elő. Ezek közül addig Armstrong viszonylag keveset játszott és énekelt, utóbb viszont többet is felvett kései repertoárjára. A C-Jam Blues-zal indítanak (más néven Duke’s Place), és a következő tíz számon át parádés, ahogy Armstrong odafigyelve, de erőlködés nélkül magáévá teszi Ellington híres számait (Cottontail stb.), olyat is, amelyet Ellington akkor komponált. A zongorista pedig kísérőként brillírozik. A The Mooche-ban és még néhány számban Barney Bigard klarinétos lép előtérbe. Az ő önéletrajzának címében is ott az és: With Louis And The Duke, hiszen ennek a két zenekarnak a húszas évek közepe óta hosszan szólistája volt, Ellingtonnal komponálta az itt is hallható Mood Indigót. Ennek a lemeznek, amelyhez a session során még felvett további hét számát folytatásként adták ki, mára jóval több mint ötven különböző kiadása jelent meg, és indokolt, hogy az elrontott vagy újra felvett számok is megjelentek már. Azokon is érezni, hogy nem csak tisztelettel és nyitottsággal, hanem egyenesen szeretettel közeledett egymáshoz ez a két utolérhetetlen nagyság.Részletek -
2023 december13 szerda19:00 Könyvtár
Budapesti moziestek | Csontváry
19:00"Moziest" sorozatunkban olyan, többnyire magyar filmeket vetítünk, amelyeknek zenéje és annak alkotója különösen kedves, fontos számunkra. Játék- és dokumentumfilmek egyaránt szerepelnek a kínálatban, a filmművészet hajnalának idejéből éppúgy, mint a közelmúltból. S hogy az élmény még teljesebb legyen, a kiválasztott filmek zeneszerzőjét (vagy azok közeli munkatársait, barátait) is meginvitáljuk majd egy beszélgetésre. Házigazdánk továbbra is Kolozsi László lesz, aki nemcsak film- és zenekritikus, de regény- és forgatókönyvíró is, ez utóbbit a MOMÉ-n is oktatja.Sorozatunk decemberi állomásán Huszárik Zoltán Csontváry című, 1980-ban bemutatott alkotását vetítjük, mégpedig abból az alkalomból, hogy a film zenéjének szerzője, Kocsár Miklós idén decemberben lenne 90 éves. Az esten Kocsár Balázs, karmester lesz a vendégünk. CSONTVÁRYmagyar filmdráma, 1980, 106 percrendező: Huszárik Zoltánforgatókönyvíró: Dobai Péter, Császár Istvánoperatőr: Jankura Pétervágó: Kármentő Évazeneszerző: Kocsár MiklósSzereplők:Ichak Finci, Holl István, Drahota Andrea, Dajka Margit, Bánfalvy Ágnes, Balázs Samu A film Csontváry Kosztka Tivadar életét mutatja be, aki egy sugallat hatására otthagyja a patikusi hivatását és otthonát, hogy festő lehessen. Csontváry a közel-kelet fele indul, hogy meglelje és megfesse a nagy motívumát. Ezzel párhuzamosan láthatjuk Z, a nagy sikernek örvendő színész küzdelmét, hogy megértse Csontváryt, akit neki kell a színpadon eljátszania. Huszárik nem hagyományos életrajzi filmet forgatott, hanem saját formanyelvébe és témáiba oldotta bele a festő három kontinensen átívelő kalandozását és műtermi tépelődéseit. A lineáris elbeszélés helyett a Szindbád és a kísérleti rövidfilmek avantgárd megoldásait viszi tovább, csak ezúttal már nem az életszeretet és halálvágy dialektikája van a kaleidoszkóppá tört lencse fókuszában, hanem a küldetéstudattal bíró művész és a tőle normalitást elváró társadalom ambivalens viszonya. A vetítés előtti és utáni beszélgetést Kolozsi László film- és zenekritikus moderálja.Vendég: Kocsár Balázs, karmesterA film megtekintését 16 éven aluliaknak nem ajánljuk!Részletek -
2023 december13 szerda20:00 Opus Jazz Club
8. Adyton Karácsony | Dukay Barnabás – Grencsó István – Miklós Szilveszter Trió | MAKUZ 9
20:002022. december 20-án több mint egy évtizedes hallgatás után ismét egybegyűlt és közönség elé lépett Szabados György egykori zenekara, a Magyar Királyi Udvari Zenekar (MAKUZ), amelynek tagságát tanítványból egytől egyig legendás mesterré vált zenészek alkotják. „Mintha csak visszaléptek volna egyet az időben, a játékosok egymást érezve, a közös rögtönzésekből kiemelkedő szólókban egyéniségüket megmutatva, merengő hangulatból zengzetes csúcspontokba váltva adóztak a szabad zenélés örömének” – foglalta össze Turi Gábor a tavalyi koncert élményét. Az Adyton Alapítvány szervezésében megvalósuló karácsonyi koncert ezúttal is a szabad zene 2011-ben elhunyt nagymestere előtt tiszteleg, a MAKUZ újbóli találkozását pedig Dukay Barnabás, Grencsó István és Miklós Szilveszter triója vezeti fel. http://györgy-szabados.com/Részletek -
2023 december14 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | Simsa Fünf: Perpetuum mobile (AT)
20:00A Simsa Fünf könnyed, de nem sekélyes, laza, de sohasem erőtlen világa a klasszikus kamarazene, a filmzene és a népzene benyomásait szűri át a jazz közegén. A 2017 óta aktív együttes hangzását a szokatlan hangszerelés mellett az alapító-zenekarvezető, Sebastian Simsa hangszeres történetmesélésnek is beillő kompozíciós stílusa határozza meg. Debütáló albumuk, a The Time We Need elragadtatott kritikák mellett a Német Lemezkritikusok Díjára (Preis der deutschen Schallplattenkritik) is jelölést kapott. Második albumuk, a Perpetuum mobile a korábban már kijelölt utat folytatja: a dalokban gyerekkori élmények, utazások, találkozások és kis elektronikus bajkeverőkről szóló anekdoták elevenednek meg, ám a változatos hangzáskombinációk álcája alatt Simsa valós tapasztalatai szétválaszthatatlanul vegyülnek a tudat alatt kitalált emlékekkel.Részletek -
2023 december15 péntek20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | Peter Rom's Wanting Machine (AT)
20:00Peter Rom, az Opus Jazz Club egyik legnagyobb becsben tartott, visszatérő művésze első szólóprojektjeként aposztrofálja a Wanting Machine-t. A szóló persze nem hagyományos módon értendő, hiszen a gitáros-zeneszerző – a bécsi JazzWerkStatt társalapítója és kreatív elméje – legkedvesebb zenészbarátait gyűjtötte maga köré, és mindenfajta előfeltevéseket levetkőzve kezdett nekik zenét írni. „Csodálom Franz Kafka képzeletét. A karakterei időről időre rádöbbennek, hogy rosszul mérték fel a helyzeteket. A körülöttük lévő világ stabilnak tűnik, de kiderül, hogy valójában minden bizonytalan, elmosódott és kétértelmű. Mindig is olyan zene után kutattam, ami több szinten működik. Mint egy hologram: rátekintünk, keresztüllátunk rajta, de más szögből már teljesen másnak néz ki” – vallott legfőbb inspirációs forrásáról. A Wanting Machine zenéjét hallgatva néha nem lehet eldönteni, melyik hangért melyik hangszer felelős. Különféle játéktechnikák és manipuláció segítségével a hangszerek különböző karaktereket öltenek, a hangzások összemosódnak, eltűnnek, majd megváltozott formában bukkannak fel újra. Peter Rom kompozíciói sokszor új irányt vesznek, és hol hirtelen, hol fokozatos halmazállapot-váltáson mennek keresztül: megolvadnak, feloldódnak, majd megfagynak.Részletek -
2023 december16 szombat20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | FuzzNoir: Dekadenz (AT)
20:00Az egyik pillanatban még cool jazzt, a másikban már avantgárd fusiont játszik a FuzzNoir: az osztrák csapat a hangzások iránti különleges érzékére építi művészi világát. Ádáz és energikus zenéjüket minduntalan absztrakt motívumok gazdagítják, amelyek első hallásra Frank Zappa Hot Rats korszakára vagy épp John McLaughlin Mahavishnu Orchestrájára emlékeztetnek, hogy aztán újabb és újabb komplex hangképek kövessék egymást. Edwin Pouncey, a Jazzwise kritikusa így jellemezte a zenekart: „Ami kezdetben straight ahead jazz játéknak tűnhet, az egyre töredezettebbé válik, ahogy a zenészek egyre merészebben és magabiztosabban játszanak. Nagyszerű szólókat tesznek oda, és az egyszerű zenei csontváz helyett egy életerőtől duzzadó zenekart láthatunk magunk előtt.”Részletek -
2023 december17 vasárnap19:00 Koncertterem
Modern Art Orchestra: Dob és Tánc – Weöres Sándor-est Harcsa Veronika közreműködésével
19:00Weöres Sándort meg se kell zenésíteni, zene eleve minden verse, vallja Fekete-Kovács Kornél. A Modern Art Orchestra művészeti vezetője és a társai ezúttal egy egész estet szentelnek a halhatatlan költő műveinek. Weöres Sándor szövegeit minden műfajban megzenésítették már, és persze nem csak a gyerekverseket. „Hiszen csak lekottáztam” – mondta erről némi iróniával Fekete-Kovács Kornél, amikor arról beszélt, hogyan ragadta meg első feldolgozása közben ezeket a verssorokat, amelyek újabb és újabb generációknak jelentenek alapélményt. A Dob és tánc című szvitszerű, nagy vers Fekete-Kovács „leiratában” először Harcsa Veronika és Dan Bárta énekhangján szólalt meg, akkor még kisegyüttessel. A bemutató előtt a zeneszerző elküldte a kottát és a zeneanyagot Weöres Sándor jogutódjának, aki postafordultával és lekötelező kedvességgel biztatta, hogy várja a többi megzenésítést is. Ennek most, a Modern Art Orchestra utolsó idei koncertjén jött el az ideje. A zenekar vezetőjén kívül, aki új művekkel is jelentkezik, feldolgozásokat készítenek a MAO állandó szerzői és egyben szólamvezetői: Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila és Subicz Gábor. Az énekszólamot ezúttal is a lenyűgöző művész, Harcsa Veronika fogja előadni.Részletek -
2023 december18 hétfő20:00 Opus Jazz Club
Dresch Quartet
20:00Idén ismét a Dresch Quartet zárja az évadot az Opusban, amely jelenlegi formájában négy éve működik. Alapítója – és egyben a magyar etnojazz műfajteremtő fúvós művésze –, Dresch Mihály a 80-as évek óta a magyar zenei élet megkerülhetetlen alakjának számít. Tevékenységéért az elmúlt évben Kossuth-díjban részesítették. Zenekara következetesen és magabiztosan járja sajátos útját a magyar népzene és az afroamerikai jazz egyéni, a zenekarvezető és a mindenkori tagok által közösen kialakított ötvözetével. Elkötelezettség a zenei koncepcióban, tisztelet és alázat a források iránt, kiemelkedő muzsikusok, új és örökzöldnek számító Dresch-szerzemények, sztenderdek Dresch-módra – mindezek együttese adja azt a zenei élményt, amit a kvartett koncertjeinek közönsége minden esetben az újszerűség érzésével gazdagodva tapasztalhat meg.Részletek -
2024 január04 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Schubert NOW!
20:00Schubert zenéjét ülteti át kortárs nyelvre Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Bolcsó Bálint zeneszerző új produkciója. A BMC Records gondozásában 2020-ban megjelent, nemzetközi figyelmet kiváltott Debussy NOW! című lemez után a művészek újabb zeneszerző dalait szabják át saját hangszereikre és azok nyelvezetére. Az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek, illetve az élő elektronikus hatások tovább tágítják a Schubert-dalok végtelen, érzéki és hátborzongatóan szép univerzumát, egyúttal pedig az emberi hang és a hárfa kifejezőeszközeit is – a jól ismert, örök érvényű dalok igazi mai térélménnyé lényegülnek át a trió előadásában. A Schubert NOW! című készülő lemezfelvételből a közönség ezen a koncerten kaphat először ízelítőt.Részletek -
2024 január05 péntek20:00 Opus Jazz Club
Binder Quartet: Csend a hegyeken túl – lemezbemutató koncert
20:00A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején működő legendás Binder Quartet (Binder Károly, Dresch Mihály, Benkő Róbert, Baló István) az akkori magyar jazz egyik legeredetibb és meghatározó formációja volt. Binder Károly a zenekar felbomlása után zeneszerzőként és előadóművészként is jelentős sikereket ért el: elnyerte a Kaliszi Nemzetközi Zongoraverseny első díját, az Erkel Ferenc-díjat, az 1991-es Év Jazz Lemeze elismerést, a legjobb szólistának járó eMeRTon Díjat, a Magyar Rádió Jazz Versenyének első díját és az Artisjus-életműdíjat. Nem kevesebb, mint negyvenkilenc szerzői lemez után ismét zenekart alapított. Állandó partnerével, Borbély Mihállyal több lemezt is készített, majd Hidász Tamás dobossal és Fonay Tibor basszusgitáros-nagybőgőssel kezdtek el együtt dolgozni. A Retropolis II, az Összegyűrt kottafejek, az Old Dreams New Dimensions és a Nevergreens után ötödik albumukat jelentetik meg idén; a Csend a hegyeken túl című lemezt ezen a koncerten mutatják be élőben.Részletek -
2024 január06 szombat15:30 Könyvtár
A szabály szabadsága | Vokális improvizáció a zenepedagógiában 3/3. - Dolinszky Miklós gyakorlati kurzusa
15:30A zenepedagógia száz éve keresi a gyógyírt önnön elidegenedésére. Számos módszer született a zenélés terapeutikus és spirituális energiáinak, a zene létrehozásából fakadó örömnek visszanyerésére. Ezek a módszerek azonban sosem a zene természetéből bomlanak ki, hanem valamely idegen koncepciót kényszerítenek rá. Ameddig nem hagyunk föl a módszer modernista bálványozásával, ameddig a feladatot rá akarjuk bízni valami másra, ami helyettünk dolgozik: addig valódi lényünk mozdulatlan marad, és a zenét csak reprodukálni fogjuk, nem pedig létrehozni. Ha viszont átitatódunk az 1800 előtti zenepedagógia gondolkodásmódjával, akkor esélyt kapunk arra, hogy növendékeinket teremtésre „kényszerítsük”.Festmény: Hieronymus Bosch (követője): Koncert a tojásbanRészletek -
2024 január06 szombat20:00 Opus Jazz Club
Nasip Kismet (TR/HU)
20:00A Nasip Kısmet zenéje az anatóliai török lírai költészet hagyományait ötvözi az etno jazz, a fúziós jazz és a pszichedelikus folk stílus eklektikus, egymást átfedő ritmusaival és dallamaival. Az instrumentális és énekes darabok a közönséget spirituális szinten szólítják meg. Akár anélkül, hogy egy szót is értenének törökül, ezek a hangok és taktusok nemzetiségtől függetlenül mélyen rezonálnak minden zenekedvelő lelkében, és megmozgatják őket, úgy képletesen, mint a szó szoros értelmében. A Nasip Kısmet 2019-ben alakult meg, Arif Ocak nagy kaliberű zenészeket gyűjtött maga köré: Szegő Dávid dobokon, Mester Dániel szaxofonon és klarinéton, valamint Eged Márton basszusgitáron játszik, és az élő felállás Arif húgával, Derya Ocak háttérvokalistával is kiegészült. Első kislemezük 2021 márciusában jelent meg, amely rövid idő leforgása alatt népszerű lett és számos koncertfelkérést hozott a zenekarnak, 2022-ben pedig egy LP követte a Hunnia Records gondozásában.Részletek -
2024 január07 vasárnap18:00 Koncertterem
Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével | Schumann és Bartók táncai
18:00Tánc nem létezik zene nélkül, de létezik-e zene tánc nélkül? A kérdést úgyis feltehetjük, hogy ki (vagy mi) táncol Bartók és Schumann tánczenéire? Az elménk? A lelkünk? Vagy maga a zene táncol? Csalog Gábor két olyan zeneszerző tánczenéiből válogat e koncert számára, akiknek a zenéjére ugyan soha nem táncoltak (legalábbis nem ezzel a céllal írták őket), darabjaikban ugyanakkor a kifejezetten érzéki-tapintható példáktól a legstilizáltabb tételekig a műfaj valamennyi rétegét megfigyelhetjük. S bár mind Bartók, mind Schumann hitt abban, hogy a zene önmagában létező, transzcendens jelenség, és rendkívül ritkán nyilatkoztak zenéjük költői tartalmáról, Schumann tánczenéiben megelevenedik magánmitológiájának megannyi alakja (a középszer ellen felesküdött Dávidszövetség tagjai), Bartók tánctételei pedig máig érvényes társadalmi-politikai programot kínálnak, ha megfelelően értelmezzük őket. E kérdésekről is szó lesz a Csalog-Vasárnapokon immár megszokott, első félidei beszélgetésben, amelyen Fazekas Gergely zenetörténész lesz Csalog Gábor partnere.Részletek -
2024 január09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | The Max Roach 4 plays Charlie Parker
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | The Max Roach 4 plays Charlie Parker A száz éve született Max Roach 22 éves volt, amikor a be-bop stílus születésének hajnalán Charlie Parkerrel, Dizzy Gillespie-vel és másokkal kezdtek összejárni, jam sessionökön próbálgatták szárnyaikat. Néhány éven belül mindenki őket utánozta, a fiatalok új felfogása lett a modern jazz alapja. Parker 1955-ös halála után, ahogy Lennie Tristano, Charles Mingus és mások, Roach is ki akarta fejezni, milyen sokat jelentett neki „Bird”, ezért csak Parker számokat játszottak ezen a lemezen. De ha csak eljátszották volna a zseniális újító számait, az nem lett volna méltó hozzá, ezért Roach itt először próbálta ki azt, hogy zongora vagy más akkordhangszer nélkül, két fúvóssal szerepeljenek. Persze ebben kényszer is közrejátszott, ugyanis négy év után távozott együtteséből Sonny Rollins, és az ő helyét Hank Mobley és George Coleman váltva töltötte be. Az ötvenes évek óriási kedvence, Mobley és a később még nagyobb babérokra törő Coleman felfogása egyaránt a hard bop jegyében állt. Ám az első improvizált szólókat, meg a legemlékezetesebbeket, a nyaktörő tempóktól egyáltalán nem ódzkodó, a bebopot fantasztikus csúcsokra vivő Kenny Dorham trombitás hozta, miközben a ritmus, Roach-csal az élen, űzi-hajtja a szólistákat, röpülve szabadon Bird módjára.Részletek -
2024 január10 szerda20:00 Opus Jazz Club
David Yengibarian Trio
20:00A magyar zenei élet delejes tekintetű, tangóharmonikás vajákosa valódi ínyencként keveri boszorkánykonyhájában a zenei fűszereket: az örmény hagyomány telt és egzotikus ízei magától értetődő harmóniában olvadnak össze a bódító argentin tangóval, az azt megreformáló Astor Piazzola dallamaival és a karakteres balkáni ritmusokkal. Egyszerre komplex és szabad ez az ízvilág – akárcsak az európai és amerikai jazz és improvizatív zene, melyet David Yengibarian konyhamérlegének egyik serpenyőjébe helyez kompozíciói örök, esztétikai mércéjeként. „A mi zenénk tekervényes, hosszú, háborús, boldog-boldogtalan, tragikus utat járt be, holokauszttal, szenvedéssel, örömmel. A népzenében tökéletesen benne van egy nép sorsa. Nem akartam amerikai zenét játszani, de a saját népzenémet alkalmasnak tartom arra, hogy jazzre jellemző igényességgel közelítsek hozzá. Azt hiszem, általában minden igazi zenész a saját kultúráját igyekszik a legmagasabb színvonalon érvényesíteni – ami azért nem azt jelenti, hogy alkalomadtán nem játszhatunk egy-egy ismert amerikai jazz sztenderdet” – mondja zenéjéről az örmény származású David Yengibarian, aki több mint 25 éve él Magyarországon, ezalatt pedig öt lemezt jelentetett meg itt és az egyik legkeresettebb hazai világzenei szerzővé és előadóvá vált. A BMC Recordsnál két albuma látott napvilágot, a Tango Passion (2001) valamint a Frank Londonnal közös Pandoukht (2003), 2022-ben pedig új lemezzel jelentkezett a Hunnia Recordsnál, melyen az őt ért zenei inspirációkat veszi sorra triójával és két vendégzenésszel (Vasilis Klapakis, Eva Alekszandrovna) kiegészülve, Influences címmel.Részletek -
2024 január12 péntek20:00 Opus Jazz Club
Tariqa (MA/HU)
20:00A marokkói Saïd Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon. A marokkói gnawa a rabszolgák és leszármazottaik kultúrájának a része, és szorosan kapcsolódik gyógyító szertartásaikhoz. Ezt az ősi, szakrális transzzenei formát nevezte William Burroughs „a világ legrégebbi, 4000 éves rock’n’rolljának”. A Gnawa a fekete-afrikai és az arab kultúra keveredésének metszéspontján alakult ki, jellemzője a gyorsuló és fokozódó, erős érzelmi hatást kiváltó monoton, de mégis folyamatosan változó ritmika és a különleges basszus-lant, a guembri használata. Ennek az egyedülálló és gazdag ritmikának köszönhetően a gnawa több jelentős rock és jazz zenészre volt hatással világszerte (pl. a Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Santana, Ornette Coleman, Pharoah Sanders, vagy Archie Shepp). Saïd Tichiti, aki 20 éve van jelen a hazai világzenei életben, a jazz és a magyar népzene jól ismert és kiemelkedően kreatív zenészeivel dolgozik együtt, rendszeres fellépője world music fesztiváloknak világszerte. Az együttes ritmusszekciója a gnawa zene avatott tolmácsolója: míg Saïd Tichiti szülőföldjéről hozta magával e tudást, Halmos András Hamid Drake amerikai jazz dobos tanácsára és rendszeres útmutatása alapján tanulmányozta a műfajt éveken át. A zenekar – élve a zene szabadságával – saját módján formálja koncertről koncertre a zenei anyagot, és sikeresen teremti meg a hagyományosan gyógyító és ünnepi szertartásokon előadott gnawa zenére jellemző erős érzelmi hatást. Crossbreed by TariqaRészletek -
2024 január13 szombat18:00 Könyvtár
Ittzés Gergely: Fuvolaexpedíció
18:00 KottabemutatóKottabemutatóA Fuvolaexpedíció Ittzés Gergely új sorozata, amely tematikusan és szisztematikusan vezeti be a fuvolásokat és a közönséget a hangszer nem hagyományos játékmódjaiba és hangzásvilágába, egyúttal ízelítőt adva a mai zene különböző irányzataiból. A "42 ötletes tanulmány" a német Schott gondozásában jelenik meg; ezen az estén az első kötet zenei anyaga először lesz hallható teljes egészében. A fuvolás-zeneszerzővel Balogh Máté beszélget a darabokról.A Magyar Művészeti Akadémia Ösztöndíjas Eredmények Népszerűsítési Programja támogatásával.Részletek -
2024 január14 vasárnap18:00 Koncertterem
Ránki – Stark – Devich: Zongoratriók IV. | Debussy és Ravel
18:00 A 2023. december 1-jei koncert új időpontjaA 2023. december 1-jei koncert új időpontjaRánki Fülöp, Stark János Mátyás és Devich Gergely 2023-as kamarasorozata a négy évszakot egy-egy koncerttel koronázza meg a BMC Koncerttermében. A fiatal művészek a zongoratrió-irodalom kiemelkedő remekműveiből válogatnak Mozarttól Ravelig. Az első három hangversenyen triópárosítások szólalnak meg, hol a művek különbözőségét és sokszínűségét, hol azok közös vonásait hangsúlyozva, a negyedik műsorban pedig egy-egy duószonátát is hallhat a közönség, ami a zenészek régebbre visszanyúló páros együttműködéseiről tanúskodik. A két szonáta Debussy életének talán legnehezebb időszakában készült 1915 és 1916 között, amikor a zeneszerzőt kívülről a háború borzalma, belülről pedig súlyosbodó betegsége emésztette. A cselló-zongora szonáta hangvétele modern és szinte nyers, a hegedű-zongora szonáta – Debussy utolsó befejezett darabja – pedig a játékos és a fájdalmas karaktert is hordozza.Ravel legambiciózusabb kamaraműve az első világháború előestéjén készült – rohamtempóban, mert a szerző mielőbb be akart vonulni. A kiérlelt technikáról tanúskodó a-moll trió sokrétű inspirációforrásai a maláj költészettől a baszk dallamokig terjednek, az egzotikus hatásokat azonban Ravel hagyománykövető, szigorú formába öntötte. A zongora ütőhangszeres effektusai minduntalan szembekerülnek a vonósok tartott hangjaival, miközben csillogó színek és tűnékeny árnyak vonják magukra a hallgató figyelmét. A koncertsorozat kapcsán készült riportunk itt olvasható.Részletek -
2024 január19 péntek18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2024 | Dargay Marcell: A 180-as csoport - Könyvbemutató
18:00Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében bemutatjuk Dargay Marcell A 180-as Csoport című könyvét január 19-én, 18:00 órai kezdettel a BMC Zenei Információs Központ és Könyvtárban. A szerzővel Fazekas Gergely zenetörténész beszélget. Archív filmfelvételek is lejátszásra kerülnek, valamint fellépnek élőben a volt 180-as Csoport-tagok.A könyv megvásárolható a kiadó webshopjában: www.praekiado.huRészletek -
2024 január20 szombat20:00 Opus Jazz Club
100 × j(A)zz! | David Helbock Austrian Syndicate (AT)
20:00Századik koncertjéhez érkezett a BMC és Osztrák Kulturális Fórum j(A)zz! című koncertsorozata, amely 2013 óta mutatja be az osztrák jazz sokszínű világát és művészgenerációit az Opus Jazz Clubban. Az ünnepi alkalomból a klub visszatérő vendégét, David Helbock zongoristát ezúttal Austrian Syndicate nevű együttese élén köszönthetjük a színpadon, amely tagsága és zenei megközelítése révén egyaránt az osztrák jazz emblematikus zenekarának számít. A név egyértelműen Joe Zawinul alakját idézi meg, ám David Helbock szerelemprojektje jóval több, mint honfitársára való emlékezés: eredeti stílusban, billentyűs és ütőhangszerek sokaságával tér vissza a fúziós jazz gyökereihez. Helbock több ízben megnyerte a jazz-zongoristák legnagyobb versenyét Montreux-ben, és zenekarvezetőként több mint 20 albumot rögzített, amelyből hatot az ACT adott ki. Egykori tanára és mentora, az amerikai Peter Madsen mellett – aki több mint 40 évet átfogó karrierje során Stan Getz, Benny Golson, Chris Potter, Joe Lovano, Dewey Redman és Fred Wesley oldalán egyaránt játszott – az osztrák jazzszcéna legkiválóbb fiatal képviselői csatlakoztak hozzá az Austrian Syndicate megalapításakor, amely 2023 közepén meg is jelentette első albumát az ACT lemezkiadó gondozásában.Részletek -
2024 január25 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Mary Halvorson Amaryllis Sextet: Cloudward (US)
20:00"Az egyik legizgalmasabb és legeredetibb gitáros a jazz műfajában – és azon túl is"(Steve Dollar, Wall Street Journal) A MacArthur-ösztöndíjas gitáros-zeneszerző, Mary Halvorson új albumát mutatja be ezen a koncerten, amely Cloudward címmel január 19-én jelenik meg a Nonesuch Records gondozásában. Az album Halvorson új kompozícióit tartalmazza Amaryllis elnevezésű szextettjének előadásában, amellyel tavaly már két albumot is kiadott Amaryllis, illetve Belladonna címmel – ezek elismertségét többek között az is jelzi, hogy a DownBeat szavazásán a kritikusok mindkettőt az év lemezének jelölték. A Guardian szerint a két 2022-es lemez „bemutatja, milyen messzire jutott ez az egyedülálló elme, és azt is jelzi, vajon merre megy majd tovább. Mindkettő tanúsítja, hogy a darabosan lírai improvizáció és a mainstream zenéhez való vonzódás hogyan érlelt ki mostanra egy kiszámíthatatlan, de mindig megkapóan kifejező zeneszerzői hangot.” A Pitchfork pedig így méltatta az albumokat: „az Amaryllis és a Belladonna önmagában is megállja a helyét; bármelyiket meghallgathatjuk anélkül, hogy hiányérzetünk támadna. De akkor a legütősebbek, ha együtt hallgatjuk őket: mintha egy tájat és annak tükörképét néznénk a fodrozódó vízfelszínen.” „Az Amaryllis dalai 2020-ban, a járvány sűrűjében készültek, az egyik legbizarrabb időszakban, amit valaha átéltem. A Cloudward anyagát 2022 folyamán, főleg ősszel és télen írtam, amikor minden újra mozgásba lépett, de az élet csikorogva indult be, akár egy öreg gépezet. Ha nehezen is, de ismét repülőre ülhettünk, és a felhők felé tartottunk. Hosszú kihagyás után megint felléphettünk, turnézhattunk, felvételeket készíthettünk, a hála megújult érzésével. Miközben komponáltam, leginkább optimizmust éreztem” – mondta el Halvorson. Halvorson impozáns diszkográfiája eddig tucatnyi nagy kritikai sikert aratott albumot tartalmaz különféle formációival, és New York egyik legkeresettebb gitárosaként az elmúlt évtizedben olyan sokféle művésszel dolgozott együtt, mint Tim Berne, Anthony Braxton, Taylor Ho Bynum, John Dieterich, Trevor Dunn, Bill Frisell, Ingrid Laubrock, Jason Moran, Joe Morris, Tom Rainey, Jessica Pavone, Tomeka Reid, Marc Ribot vagy John Zorn. Cloudward by Mary HalvorsonRészletek -
2024 január26 péntek20:00 Opus Jazz Club
Goethe Jazz | Daniel Erdmann's Organic Soulfood (DE/FR/UK)
20:00Daniel Erdmann zenekarai rendre játékos szellemű és nagy tudású zenészeket egyesítenek, akik személyes, innovatív stílusukkal azonnal felismerhető hangzást hoznak létre. Ez jellemzi Erdmann legújabb, Organic Soulfood nevezetű trióját is, amelyben régi tettestársa, Jim Hart vibrafon helyett dobol, míg a szaxofonos és Antonin Rayon (Hammond-orgona) együttműködése új keletű. Daniel Erdmann 2021 januárjában fogalmazta meg az Organic Soulfood ötletét, majd a zenekar novemberben debütált egy frankfurti fesztiválon. Rayon kifinomult, hol már-már absztrakt, hol már-már elektronikus zenére hajazó harmóniái és basszusmenetei tökéletesen fonódnak össze Erdmann meleg hangszínű, olykor szántszándékkal érdes szaxofonhangjával. Hart változékony dobgroove-jaitól hajtva Erdmann újra meg újra érzelmek széles skáláját járja be, és kompozícióihoz elsősorban az improvizáció oldaláról közelít, megőrizve azok míves formáját. A trió neve hűen tükrözi Erdmann humorérzékét és jelenlegi beállítottságát. „A név egyrészt persze szójáték, de abból az igényből is fakad, hogy olyan zenét játsszak, amelyben lélek, ösztön és elme harmonizál egymással. Olyan zenére van szükségem, amellyel a lelkemet táplálhatom, és a zenekar elnevezésével is ezt kívánom jelezni.” Az utóbbi években Daniel Erdmann elsősorban két trióval vált ismertté. Az egyik a Velvet Revolution (Theo Ceccaldi, hegedű és Jim Hart, vibrafon), amely immár három albumot jelentetett meg a BMC Recordsnál, a másik pedig a Das Kapital (Hasse Poulsen, gitár és Edward Perraud, dob). Mindkét pán-európai, francia bázisú, együttest nagyformátumú szólisták alkotják, akiket lelkesen üdvözölt úgy a sajtó, mint a közönség. Elnyerték többek között a Német Lemezkritikusok Díját és az ECHO díjat. Erdmann az utánozhatatlan Aki Takase oldalán is több ízben feltűnt, például az Isn’t It Romantic? című albumon, amely a BMC Records katalógusának legragyogóbb ékkövei közé tartozik. Az Organic Soulfood a koncert napjaiban lemezfelvételt is rögzít a BMC-ben, debütáló albumuk megjelenése 2024-ben várható.Részletek -
2024 január27 szombat20:00 Opus Jazz Club
Ötödik Évszak
20:00Az Ötödik Évszak zenekar újszerű világához a dalszövegekben rejlő versek éppúgy hozzájárulnak, mint a magyar és a francia nyelven való megszólalás, a nem közismert népzenei értékekben való megmerítkezés, a népzenei kultúra kreatív felfogása, valamint a kamarazenélés öröme. Zenéjük játékosan ötvözi a városi környezetet és a hagyomány tiszteletét, és széles érzelmi skálán mozog: lendületes, virtuóz, melankolikus és életigenlő hangulat váltakozik szerzeményeikben. Számaik magját a kárpát-medencei népzene adja, amely az improvizatív műfajok világa felé terebélyesedik ki. Az olykor vendégzenészekkel kiegészülő Ötödik Évszak a hagyományos népzenét az európai kultúra hagyatékának tekinti, amelyben az alkotás mint szellemi örökség egyúttal egy közösség korlenyomata is. A 2018-ban alakult zenekart nagy szakmai siker övezi: 2020-ban a Womex Regionális Showcase színpadán képviselték Magyarországot, 2021-ben Fonogram-díjban részesült első, Ne rejtsd el című lemezük, valamint ugyanebben az évben a Fonó Budai Zeneház nekik ítélte az év felfedezettjének díját. Az Ötödik Évszak tagjai a magyar zenei élet jeles képviselői, akik számos produkcióban tettek már tanúbizonyságot a zene szeretetéről (Buda Folk Band, Lajkó Félix, Dresch Vonós Quartett, Magyar Állami Népi Együttes, Ifjú Szívek String Quartett vagy Ephemere).Részletek -
2024 január31 szerda20:00 Opus Jazz Club
Mester Dániel Trió, vendég: Balogh Kálmán
20:00Mester Dániel bejárta a világot, hogy rátaláljon saját zenei világára, amelyben egyaránt megférnek Anatólia dallamai, az indonéz skálák és képzeletbeli magyar népdalok. A fúvószenész klasszikus klarinétosként kezdte zenei pályafutását, majd a jazz-szaxofon következett, felsőfokú tanulmányait Amszterdamban, a Conservatorium van Amsterdamban végezte, melynek kapcsán nemcsak alkalma volt a világ számos pontjára (Dél-Korea, Indonézia, Törökország, Brazília, Marokkó) eljutni fellépő művészként, de lehetősége nyílt a nyugati zenei tradíciókon kívüli zenei örökségek megismerésére is. Foglalkozott film-zeneszerzéssel, jelenleg pedig a török klasszikus- és népzene tanulmányozása jelent újabb inspirációt számára, melynek hatása visszaköszön saját szerzeményeiben is. Régóta dédelgetett álma, egy saját trió megalapítása a vírushelyzet okozta lecsendesedéssel, vissza- és előretekintéssel valósult meg. A fiatal magyar jazz-generáció két tehetséges zenészét, Cseh Péter gitárost és Richter Ambrus dobost hívta társul ebbe a zenei kalandjátékba, ezen a koncerten pedig az ördöngösen virtuóz cimbalmos, Balogh Kálmán is csatlakozik hozzájuk. www.mesterdaniel.comRészletek -
2024 február02 péntek20:00 Opus Jazz Club
Átlátszó Hang | Quelquefois: Blooming – vinyl bemutató
20:00A Quelquefois zenéje érzékeny, dinamikus és teljes mértékben improvizatív. A zenekart Gyárfás Attila és Ajtai Péter hívta életre 2018 őszén, tagjai a hazai szabadzenei szcéna aktív képviselői. Figyelmük középpontjában komplex zenei textúrák manifesztálása áll, amelyekben az öt hangszer néha összeolvad, néha egymásnak feszül, néha pedig egymást gerjeszti. Ezen a koncerten Blooming című albumukat mutatják be, amelyről így vallottak: „A Blooming anyagát élőben rögzítettük a budapesti Mixát színpadán, 2022 tavaszán. Célunk az volt, hogy a dallamokra és ritmusokra való támaszkodás helyett elsősorban hangszínekre és textúrákra koncentráljunk, és engedjük, hogy ezek előre nem tervezett ösvényekre tereljék a zenét. A lemezre vett anyag folytonosan változik és alakítja önmagát, néha felgyorsul, néha radikálisan lelassul. A színpadon és az anyag visszahallgatása során is arra ébredtünk rá, hogy állandóan módosítanunk és felül kellett írnunk azt, ahogyan az idő múlását észleljük. Megpróbáltuk hátrahagyni a hangszereink hagyományos szerepeiből fakadó hierarchiát, és demokratikusabb kiindulópontot találni, hogy mind az öten bármilyen módon szolgálhassuk a zenét. Az így kialakult zenei helyzetek túlelemzése és intellektualizálása helyett intuitív hozzáállással próbáltunk játszani. Mivel a zenészek intuíciója törékeny, és más zenészek, illetve a közönség legfinomabb rezdülései is hatással vannak rá, úgy gondoljuk, hogy az improvizatív zene a kortárs zene leginkább közösségi formája.”Részletek -
2024 február03 szombat10:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Mozart, a csokigolyók sztárja
10:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Ha létezik abszolút „sztár” a zeneszerzők között, Mozart biztosan ezek egyike kell, hogy legyen. Művein túl személyisége is számtalan alkotót vagy akár csokoládégyárost megihletett – nem véletlenül. Hámori Máté karmester sok vidámsággal mutatja be Mozart változó zenei világát a gyermekkori zsengéktől egészen a Requiem drámájáig. A szerző életét és személyiségét néhány levélrészlet, idézet vagy mókás anekdota is igyekszik vonzóvá tenni a gyerekek számára, akik nem csupán Mozart zenéjével és személyiségével, de a mostani korra gyakorolt hatásával és jelentőségével is megismerkedhetnek – mindezt igazán dinamikus, színes és élvezetes formában. Az előadás végeztével remélhetőleg minden hallgató magával visz haza egy kis szeletet a Mozart-varázslatból.Részletek -
2024 február03 szombat19:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Bach X Folk
19:30 Semmi komolySemmi komolyKlasszikus remekművek nem-klasszikus tükörben Hámori Mátéval és vendégeivel Van átjárás a műfajok közt? Beszédbe elegyedhet egymással Bach hegedűversenye és Pál István Szalonna kalotaszegi tánca? Mit mondhat Mozartról egy jazz-zongorista? Bartók találkozik a népdallal és a looperrel – ez csak egy vicc kezdete? Mennyire szabad a zene, mennyire szabad a zenész és Ön, kedves közönség? Szabad a játék? Nem kell, aggódni, jó móka lesz. Semmi komoly. Bach Air-je mára közhely lett – mindenkinek ott cseng a fülében a lépdelő basszus felett ívelő gyönyörű dallam. Megdöbbentő, hogy ott is rálelünk erre a lépdelés feletti szabad éneklésre a maga különleges díszítéseivel, ahol valami egészen mást várnánk – a hangszeres magyar népzenében. Meglepő hasonlóságok, gyönyörű különbségek – ez vár arra, aki Bach D-dúr szvitjét nemcsak eredeti formájában, de Pál István Szalonna és bandájának népzenei reflexióival is szívesen meghallgatja.Részletek -
2024 február10 szombat11:00 Koncertterem
Mesélő Muzsika II. – Állati jó zenék
11:00A Filharmónia Magyarország családi hangversenybérlete már több generációval ismertette és szerettette meg a klasszikus zenét. A Mesélő muzsika hangversenyeken Dr. Lakner Tamás kalauzolja el a közönséget egy csodálatos utazásra a zene világába. Az interaktív, játékos koncert célközönsége az óvodás és kisiskolás korosztály, de a szülők számára is garantált a kikapcsolódás. A 2023/2024-es évadban három fantasztikus koncertnek lehet részese a közönség. Novemberben a Pénzügyőr Zenekar, februárban a Miskolci Szimfonikus Zenekar, áprilisban pedig az Anima Musicae Kamarazenekar gondoskodik a családi kikapcsolódásról. Februárban bekukucskálunk a zeneszerzők műhelyébe! Választ keresünk arra, hogy milyen zenei megoldásokat használnak a zeneszerzők a különböző állatok karakterének érzékletes megjelenítéséhez. Miért állati jók ezek a zenék? Csak az állatos zenék lehetnek állati jók?Részletek -
2024 február12 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 2. | Bartók és Mendelssohn
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. Bartók 2. vonósnégyese és Mendelssohn a-moll kvartettje tökéletesen példázza a két szerző szenvedélyes hajlamát arra, hogy a költőiséget ötvözzék a legprecízebb formaalkotással. A tonalitás mellett a folyamatos faggatózás, a kíváncsiság különböző fajtái teremtenek további (asszociatív) kapcsolatot a két mű között. Bár a kérdés érzelmi ereje közös, míg Mendelssohn szerelmes, vágyakozó hangvételű műve megbékél, egyfajta választ nyer, Bartók zenéje borús, keserű tónusban ér véget, nem talál kiutat az egzisztenciális kételyek és szorongások ködéből. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2024 február13 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Sonny Stitt / Paul Gonsalves: Salt and Pepper
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Sonny Stitt / Paul Gonsalves: Salt and Pepper Különleges figura volt az idén száz éve született szaxofonos, Sonny Stitt. Néhányan lesajnálták Charlie Parkerhez hasonló felfogása miatt, később igazi tekintélyt vívott ki magának, főleg amikor áttért a ternoszaxofonra. Így játszhatott Bud Powell, Miles Davis, Quincy Jones és Jim Hall társaságában. Magányos farkasnak is nevezték, mert mindig új partnereket keresett. Szeretett szaxofonosokkal kiállni, és ontotta a lemezeket ebben az időben. 1964-ben Paul Gonselves volt a partnere, akivel a párbeszéd olyan spontán volt, amennyire csak lehet. Gonsalves Duke Ellington zenekarának alaptagja volt (el is játsszák a Perdido-t a Duke-féle repertoárból). Azt mondják, hogyha Gonsalves nem ad elő egy 27 periódusos, egybefüggő szólót a Newport Jazzfesztiválon 1956-ban, lehet, hogy feloszlott volna a zenekar, de ez új híveket szerzett nekik. Stitt és Gonsalves hasonlósága stílusukban nyilvánvaló, ám különböznek megszólalásban: az öblös, vérbő, áradó hangú, csak néhány évvel idősebb mesterhez képest Stitt sokkal vibrálóbb, fürgébb, egy hajszállal vékonyabb. Ha a nyitószám, egyben a lemez címéből, a helyben rögtönzött középtempójú bluesból, a Salt and Pepper-ből indulunk ki, akkor inkább őt lehet a paprikához hasonlítani. A MAO törzsközönsége ebből talán már sejtheti is, hogy Dennert Árpád játssza Gonsalves, Bacsó Kristóf pedig Stitt szólamát. Ez annál is inkáb találó, mivel az egyetlen balladára, a Stardust-ra Stitt altszaxofonra váltott.Részletek -
2024 február25 vasárnap19:00 Koncertterem
Vivaldi árvaházi koncertjei 10. – Dallamok
19:00Antonio Vivaldit 25 éves korában szentelték fel pappá, de törékeny egészsége miatt (valószínűleg asztmától szenvedett) két év múlva felhagyott a misézéssel, egy évvel később pedig kilépett az egyházi szolgálatból. Ettől függetlenül élete végéig prete rossónak, vörös papnak nevezték, vélhetőleg hajszíne miatt. Vivaldi azonban nem is Isten szolgálatát érezte élete legfontosabb ügyének, hanem a zeneszerzést. 1706-ban a Pio Ospedale della Pieta leány-árvaház hegedűtanára lett, és az intézménnyel egész életében kapcsolatban maradt. Az árvák egyre elismertebb zenekara számára komponálta első műveit, majd később concertói, kantátái és egyházzenei munkái java részét. Az árvaháztól 1709-ben elbocsátották, de két év múlva ismét alkalmazták, sőt 1713-tól minden zenei tevékenységért ő felelt. 1718-tól egyre többet utazott, de a Pieta továbbra is fizette, cserébe havonta két concertót szállított és velencei tartózkodása idején legalább négyszer próbálnia kellett a zenekarral. A hivatalos feljegyzések szerint 1723 és 1729 között 140 concertót komponált. Műveinek első kiadása 1705-ben jelent meg, ezt később még számos követte; 1725-1729 között öt új versenymű-gyűjteménye jelent meg, köztük a leghíresebb, A négy évszak. Lakatos György és a Concerto Armonico előadásában a korábbi nagysikerű koncertek után tizedik alkalommal hallhatunk válogatást az olasz barokk zene kiemelkedő mesterének árvaházi műveiből.Részletek -
2024 március02 szombat10:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Tom, a virtuóz
10:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Egy elegáns úriember lép be az izgatottan várakozó emberektől zsúfolt terembe, fényes lakkcipőben, gyönyörű fekete öltönyben, csokornyakkendővel, kezében egy fadarabbal. Mi lesz itt? És miért ünnepli mindenki, mikor még semmit sem csinált? Kedves barátaink, ismerjétek meg Tomot, a virtuózt. Már több száz éve egyeduralkodója a zenei műfajoknak, rajongók milliói lesik minden mozdulatát, lemezeit több ezer példányban adják el világszerte. Ki ő? Miért szeretjük? Miért utáljuk? Minden, amit a virtuóz zenészekről tudni érdemes, egy órában, gyerekeknek és családjuknak. Kalandra fül!Részletek -
2024 március02 szombat19:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Bach X Electric
19:30 Semmi komolySemmi komolyKlasszikus remekművek nem-klasszikus tükörben Hámori Mátéval és vendégeivel Van átjárás a műfajok közt? Beszédbe elegyedhet egymással Bach hegedűversenye és Pál István Szalonna kalotaszegi tánca? Mit mondhat Mozartról egy jazz-zongorista? Bartók találkozik a népdallal és a looperrel – ez csak egy vicc kezdete? Mennyire szabad a zene, mennyire szabad a zenész és Ön, kedves közönség? Szabad a játék? Nem kell, aggódni, jó móka lesz. Semmi komoly. A népzene és a népdal teljes természetességgel találta meg az útját a populáris kultúrába, Az angol betegtől a rapig, ami maga is egyfajta modern kori népzene – persze kevésbé zenei hangsúlyokkal, mint mondjuk a népdal. Ezen az estén Deva és a Danubia Zenekar két stílusból közelít a népdalhoz, a moderátor pedig maga Bartók Béla lesz, akinek zongorára és énekhangra készült népdalfeldolgozásai lesznek a zenei menüsoron.Részletek -
2024 március10 vasárnap18:00 Koncertterem
Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével | Chopin és a sötétség színei
18:00Frédéric Chopin ezerféleképpen kötődött a sötétséghez: imádta az éjszakát, erről tanúskodnak álomszerűen szép noktürnjei, de vonzotta a metaforikus értelemben vett sötétség is, miként az felkavaróan komor hangzásvilágú darabjaiból, addig nem hallott, olykor egészen torznak ható harmóniameneteiből, különös dallamaiból kiviláglik. A zenekritikus Hippolyte Barbedette 1861-ben, bő húsz évvel Chopin halála után így írt róla: „Chopin beteg ember volt, aki élvezte a szenvedést, és nem akart meggyógyulni; fájdalmát imádni való formában öntötte ki – nyelvének édes mélabúja fejezte ki a szomorúságát. […] Chopin zenéje lényegét tekintve egészségtelen. Ez benne a vonzó és ezért oly veszélyes.” A kritikusnak természetesen nem – vagy csak részben – volt igaza, hiszen Chopinnek sokszor még a „sötét” zenéi is gyógyító, vigasztaló hatásúak. Csalog Gábor koncertjén Chopin egyszerre vonzó és veszélyes sötét világát járjuk majd körbe válogatott noktürnök, etűdök és tánctételek révén, és erről fog szólni az est első felében zajló beszélgetés is, amelyben Fazekas Gergely zenetörténész lesz a zongoraművész partnere.Részletek -
2024 március12 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Sarah Vaughan: How Long Has This Been Going On
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Sarah Vaughan: How Long Has This Been Going On Sarah Vaughan és az Oscar Peterson kvartett ezen a lemezen megmutatja, hogy hogyan is kell valójában ezeket a számokat elénekelni, eljátszani. Egyedül az meglepő ebben a lemezfelvételben, hogy csak 1978-ban készült el, és nem korábban. Viszont amióta a Body and Soul, a You’re Blasé vagy a Teach Me Tonight című számokat kiadták, rögtön tananyaggá váltak. Óriási, háromoktávos hangterjedelmén túl azért is magával ragadóak Vaughan interpretációi, mert az adott örökzöld zsánerének megfelelő más hangszíneket, karaktereket is meg tud jeleníteni, például amikor Louis Bellson dobossal duózik a When you Lover Has Gone-ban. A dobos és Ray Brown rögtön képesek egy teljes nyitánnyal felérő felütést adni, Peterson akkordjai pedig színgazdag részletességgel festik fel a hátteret. A gitáros Joe Pass, az énekesek kedvence, arpeggiok és futamok segítségével ad kontrasztot Vaughan énekszólamához. Az idén száz éve született Vaughan többször azt mondta, éneklését leginkább Parkerről, Gillespie-ről és a többiekről mintázta, hangszerként pozicionálta hangját. Ám odafigyelt a szövegre is, hiszen minden gesztus és minden karakter a helyén van: a Teach Me… erotikája, a Misty kromatikus futamának gyöngyözése, vagy az Easy Living nagy hangközeinek szertelensége. A magyar mezőnyből kiemelkedő Pocsai Kriszta hangfekvésének, kifejező erejének és könnyed virtuozitásának köszönhetően méltó főszereplője lesz ennek a koncertnek.Részletek -
2024 április06 szombat10:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Tá-dá-dá-dááám!
10:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Van, aki Hollywoodi sztár lenne egy napra, van, aki ordibálós TV-s szakács, van, aki Messi vagy Ronaldo, van, aki élő Barbie baba, van, aki Marsra szálló űrhajós. Mi most lehetőséget adunk, hogy világhírű zeneszerzővé válhass egy órácskára, és megkomponáld Beethoven leghíresebb szimfóniáját, az ÖTÖDIKET! (Tá-dá-dá-dááám!) Nem kell előképzettség, kottapapírt sem kell hoznod, csak a hangodat, a tenyeredet és a bátorságodat, meg a szüleidet esetleg. Mi adjuk a zenekart meg a hihetetlen dallamokat, te pedig minden idők egyik legnagyobb zeneszerzőjének bőrébe bújhatsz. Hogy hangzik?Részletek -
2024 április06 szombat19:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Mozart X Jazz
19:30 Semmi komolySemmi komolyKlasszikus remekművek nem-klasszikus tükörben Hámori Mátéval és vendégeivel Van átjárás a műfajok közt? Beszédbe elegyedhet egymással Bach hegedűversenye és Pál István Szalonna kalotaszegi tánca? Mit mondhat Mozartról egy jazz-zongorista? Bartók találkozik a népdallal és a looperrel – ez csak egy vicc kezdete? Mennyire szabad a zene, mennyire szabad a zenész és Ön, kedves közönség? Szabad a játék? Nem kell, aggódni, jó móka lesz. Semmi komoly. Mozart és a jazz – ez nem új történet. Ha mást nem is, Jacques Loussier révén sokan ismerik azt, milyen a klasszikus zene és a jazz kreatív találkozása. Ezúttal Mozart utolsó zongoraversenye kerül fókuszba, két irányból közelítve.Részletek -
2024 április07 vasárnap18:00 Koncertterem
Kelemen Barnabás, Kelemen Gáspár és a Budapesti Vonósok
18:00Az Alma és Fája sorozat első koncertjén a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas Kelemen Barnabás és fia, Kelemen Gáspár hegedűjátékát élvezheti a közönség a BMC színpadán.Részletek -
2024 április09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers Rogers 1955-ös lemeze emblematikus darabja a West Coast stílusnak, a trombitás pedig annak kulcsfigurája. A cím és a borítószöveg azt üzeni, hogy itt nincs semmi ezotéria, semmi kísérletezés, úgy dögös az egész, ahogy van. Rogers a Woody Herman és a Stan Kenton nagyzenekarok tagjaként is készített maradandó hangszereléseket korábban, sokatmondó első szerzői albumának a címe: Cool and Crazy. Értsd: a West Coast hátradőlősen is sűrű, intenzív és fölényesen szellemes. A kvintett Kalifornia leghíresebb klubjának, a Lighthouse-nak a sztárjaiból alakult, és több éves rutin adta a hátteret ehhez a stúdiólemezükhöz. Az óriások kvintettjében Jimmy Guiffre klarinétozik is, de ekkor még főleg szaxofonozott, csak később tette a modern jazzben fontossá a klarinétot. Nem kevésbé óriás Shelly Manne dobos, aki egy-két cin- vagy dobütéssel szinte azonnal repíti az egész zenekart. A zongorista Pete Jolly, akinek néhány pompás szólója hallható itt, úgy került a zenekarba, hogy részt vett egy jammelésen a Lighthouse-ban, később Art Pepperrel és Chet Bakerrel is játszott. Jollyhoz hasonlóan a kiváló bőgős Curtis Counce is saját zenekart vezetett már 1956-tól kezdve. Három örökzöldet játszanak, a többi öt mind remekbe szabott Rogers szerzemény, a Marslakók menjetek haza! a lemez egyik slágere. Rogers és társai úgy tudták tágítani a jazz kifejezési formáit ebben a számban, vagy például a lassú Isn’t it Romantic dadogós újrakezdésével, hogy szellemes és sosem erőltetett zenei meglepetéseket helyeztek el a zenében.Részletek -
2024 április27 szombat11:00 Koncertterem
Mesélő Muzsika III. – Húzzátok - vonjátok
11:00A Filharmónia Magyarország családi hangversenybérlete már több generációval ismertette és szerettette meg a klasszikus zenét. A Mesélő muzsika hangversenyeken Dr. Lakner Tamás kalauzolja el a közönséget egy csodálatos utazásra a zene világába. Az interaktív, játékos koncert célközönsége az óvodás és kisiskolás korosztály, de a szülők számára is garantált a kikapcsolódás. A 2023/2024-es évadban három fantasztikus koncertnek lehet részese a közönség. Novemberben a Pénzügyőr Zenekar, februárban a Miskolci Szimfonikus Zenekar, áprilisban pedig az Anima Musicae Kamarazenekar gondoskodik a családi kikapcsolódásról. Játékos zenék – zenés játékok, azzal a hangszercsaláddal, amely a koncert címében feltüntetett módon szólal majd meg.Részletek -
2024 május13 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 3. | Bartók, Haydn és Stravinsky
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. Bartók 3. vonósnégyesének eleje mintha negatív lenyomata lenne Haydn op. 76-os B-dúr kvartettjének: ha Haydn darabját a nyitó ütemekről "Napfelkelte" melléknévvel illették, akkor Bartóknál ezzel szemben bealkonyodik, a három alsó hangszer akkordjából kinövő, első hegedűben megjelenő dallam a hajnal reménysugara helyett a szorongás képeként jelenik meg. Jól köti össze ezt a két művet Stravinsky vonósnégyesre írt 3 darabja, egyrészt a mind Haydnnak, mind Bartóknak rendkívül fontos népies hang megidézésével, másrészt utalva arra, hogy Bartók számára a 3. vonósnégyes komponálása idején Stravinsky zenéje jelentette a legfőbb ihletforrást. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2024 május14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else Amikor a Memphisben született Coleman Los Angelesbe költözött, kialakult körülötte egy laza kör, benne Billy Higgins dobossal, aki trombitás barátját, Don Cherryt hozta magával. A fiatalok kísérletezgetéseinek korszakalkotóvá nemesedett lenyomata, melyen Walter Norris zongorázott és Don Payne bőgőzött, Something Else!!!! címmel jelent meg 1959-ben, köszönhetően Lester Koenig producernek a Contemporary lemezcégnél. A kortársak kétkedve fogadták, nem mindenki értette meg az új irány lényegét, amiről maga a szaxofonos is érezte, hogy még nem talált rá igazán: – Azt hiszem, majd eljön az ideje, amikor a zene sokkal szabadabb lesz – jegyezte meg a lemez borítószövegében. Valóban, a Free Jazz (1961) programadó címmel kiadott lemez felől nézve, és ennyi évtized után végképp nem tűnik vadul csapongónak ez az anyag, a disszonanciák és a meglepetések nem robbantják fel a formát. Őket egy új forma kísérlete vonzotta, nem a formátlanság. Coleman fehér műanyag altszaxofonja, opálos hangzásával, különösen Don Cherry zsebtrombitájával együtt, amivel mintha nem is volnának egészen összehangolva, szokatlan volt, miközben a ritmusszekció még inkább a hagyományos bebop felfogásban társult hozzájuk. De nekik legyen mondva, Coleman szerzeményei elég kihívást tartalmaztak, így a hagyományos és az újító felfogás a kvintett egészének játékában érdekesen vegyült. Az idő múltával ez az anyag semmit nem veszített érdekessségéből.Részletek -
Vissza
2023
-
- nov
-
-
- dec
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- jan
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- febr
-
-
-
-
-
-
-
- márc
-
-
-
-
- ápr
-
-
-
-
-
- máj
-
-