Programok
-
2024 október16 szerda20:00 Opus Jazz Club
Maria Faust Jazz Catastrophe: 3rd mutation (EE/DK)
20:00A Dániában élő észt szaxofonos-zeneszerző, Maria Faust több mint 10 éve, eredetileg modern big bandként alapította Jazz Catastrophe nevű zenekarát. Legújabb albumuk az együttes harmadik alakváltozatát örökíti meg: Faust koncentrált, a puszta lényegre szorítkozó új szerzeményei trióban szólalnak meg, ahol a zenekarvezető altszaxofonját két régi szövetségesének játéka egészíti ki. Májusban megjelent Moth című albumukat a címhez híven a rejtélyes éjszakai lények ihlették, amelyek máig ismeretlen okból vonzódnak a fényhez. Az album a mesterséges fény nemritkán halálos csábítása körül forog, amely látszólag felülírja a moly saját akaratát – keserédes párhuzamba vonva az emberi viselkedésformákkal. A kompozíciók azonban a halál és a bukás helyett a balcsillagzat alatt született kapcsolatok dinamikájáról szólnak. A lecsupaszított, szívbemarkoló zene néha fájdalmat okozhat, de képtelenek leszünk hátat fordítani neki.Részletek -
2024 október17 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Intergeese feat. Dom Beats
20:00Az Intergeese zenekart három fiatal zenész alapította 2023 februárjában. A tagok mindegyike különböző zenei háttérrel érkezett, de közös bennük, hogy aktív résztvevői a feltörekvő zenészszcénának. A triófelállás kellő szabadságot, ugyanakkor fontos feladatot is ad nekik a közös muzsikálásban. Zenei inspirációjuk összetett forrásból fakad: a post-bop és avantgárd jazz nagymesterei éppúgy hatással vannak rájuk, mint a kortárs jazz-zenészek, késő 20. századi pop és hip-hop előadók, de az autentikus magyar népzene is. Mindezeket felhasználva törekednek sajátos, a hangszerükön megszokottól távol álló hangzásokat kialakítani, műfajokat keverni, határokat feszegetni. Koncertjeiken saját szerzeményeiket játsszák, új zenei utakat keresve az írott és improvizált zene határvidékén. A zenekar a 2024-es Müpa Jazz Showcase szakmai díjazottja. Ezen az estén a hazai underground és jazzszcéna egyik szintén fiatal képviselője, Kosztolánszki Dominik, alias Dom Beats lesz a vendégük.Részletek -
2024 október18 péntek20:00 Opus Jazz Club
Sokkal Másabb
20:00A Sokkal Másabb kezdetben duóként működött, majd az elmúlt két évben egészült ki és lett kvartettként teljessé. A zenekar rendhagyó felállását – két fúvós, basszus és dob – talán részben a véletlennek is köszönheti, de a hangszereken átengedett energiákat annál kevésbé, hiszen ezek a zenészek egyéniségéből és az általuk játszott számokból fakadnak. Az együttes koncertjein saját szerzeményeit adja elő, amelyek nemcsak az improvizációnak, hanem a jazz műfajától korántsem idegen eksztatikus hangulatoknak is teret adnak. A formáció a közelmúltban a hazai jazzélet több kiválóságával adott közös koncertet, valamint megjelent a hazai klubéletben is, ennek állomásaként debütálnak az Opusban. A közeljövőben egyrészt egy lemezanyag megjelentetését tervezik, amellett, hogy hangzásukat és játékmódjukat minél több hazai és külföldi, akár nem jazzfókuszú fesztiválon is megmutassák.Részletek -
2024 október19 szombat20:00 Opus Jazz Club
Y-Otis (SE/UK)
20:00Otis Sandsjö megfoghatatlan hangzásai a jövő felé hajlítják valamennyi műfajt, amelybe csak beleütköznek. A Y-Otis zenekar magva és motorja Sandsjö, illetve Petter Eldh, akik más és más zenésztársakkal kiegészülve, egyben a felvételek producereként már három albumot is megjelentettek a neves We Jazz Recordsnál. Hangzásukat leginkább audiomozaikként lehetne megragadni, amelynek változékony hangulatképeit a hip-hop, az elektronikus zene és a jazz egyaránt inspirálja. A szaxofon hipnotikus riffjei és a töredezett jazzstílus úgy olvasztanak magukba erőteljes dallamokat és funkos beateket, hogy a zene mindvégig képlékeny marad, és a mégoly heves kísérletezés közben sem esik át az avantgárd túlsó oldalára.Részletek -
2024 október20 vasárnap20:00 Koncertterem
Liszt Ünnep | Markus Stockhausen Group
20:00A Markus Stockhausen Group zenéje a nyugati klasszikus zenéből táplálkozik, de hatott rá az avantgárd és a jazz, illetve általában véve az improvizáció kultúrája is. Az együttes legutóbbi, Celebration című lemeze 2024 áprilisában jelent meg, és azonnal lelkes kritikákat kapott. „Az az érzésünk, hogy ezúttal többről van szó, mint hogy korunk legjobb jazzlemezét lássuk az anyagban. Markus Stockhausen trombita- és szárnykürtjátékának líraisága és kiemelkedő színezete egészen páratlan; a zenekar remekművet alkotott” – olvashatjuk az egyik szaklapban. A Markus Stockhausen Group a BMC-ben Franz von Chossy jazz-zongoristával lép fel. A sokféle zenei világban jártas, zeneszerzőként is aktív művész stílusáról egyik kritikusa így írt: „Muzsikája a modern klasszikus zenétől a jazzig a műfajok ragyogó keveréke, és időnként egy-egy apró népzenei momentummal is meglep”. Röviden: Stockhausen ideális partnerének ígérkezik. A koncert a Liszt Ünnep keretében a Budapest Music Centerrel közös programként, a Müpa szervezésében valósul meg.Részletek -
2024 október21 hétfő18:00 Könyvtár
Weiner Ensemble
18:00Az est műsora olyan kompozíciókat vonultat fel, amelyek mind a zenei hagyományok, formák és mesterek előtt tisztelegnek, ugyanakkor friss és egyéni hangon szólalnak meg. Hat különböző zeneszerzői stílus, látásmód, koncepció teszi színessé a programot. Méltó zárásként Arnold Schönberg második kamaraszimfóniájának Balogh Máté által készített átirata hangzik el, amely a modernizmus egyik kulcsfigurájának szellemi örökségét hozza közel a mai hallgatósághoz.Részletek -
2024 október21 hétfő19:00 Koncertterem
PuraCorda Quartet | Bosmans, Maconchy, Sosztakovics
19:00A PuraCorda októberi koncertműsora a fiatal kvartett tudásának és érzelemvilágának legjavát mutatja meg. A két, mára méltatlanul elfeledett női zeneszerző és Sosztakovics darabját a második világháború pusztító élményei kötik össze. Henriëtte Bosmans Amszterdamból, a PuraCorda otthonából származott. Sikeres zeneszerző és koncertzongorista, aki bejárta egész Európát. Részben zsidó származású és nyíltan biszexuális volt, így elképzelhetetlen szenvedéseket élt át. A német megszállás idején zenéjét betiltották, és ő is legfeljebb titokban léphetett fel. Az egyik dal, amelyet ebben az időszakban írt, a hollandok felszabadulási himnusza lett. Elizabeth Maconchyt életében a Brit-szigetek egyik legkiválóbb zeneszerzőjének tartották, és egyesületekben is magas pozíciókat töltött be. Politikai aktivistaként sok zsidó zenésznek segített elmenekülni a második világháború borzalmai elől. Munkássága 13 vonósnégyesben jut csúcspontjára. Maconchy úgy vélte, hogy a legjobb zene szenvedélyes érvelésre hasonlít, a vonósnégyes pedig négy kiegyensúlyozott, egyéni hang beszélgetéseként egy ilyen vita tökéletes megtestesítője. Harmadik vonósnégyese a PuraCorda pályáját is alakította: azonnal beleszerettek a darabba, és azóta gőzerővel kutatják és játsszák a méltatlanul feledésbe merült zeneszerzőket, különös tekintettel a nőkre. Az embertelen megpróbáltatások ellenére Bosmans és Maconchy darabjában egyaránt van egy jó adag fény, boldogság és élni akarás. Vitathatatlan zeneszerzői kiválóságuk sem mentette meg őket azonban attól, hogy haláluk után még a legtájékozottabb zenészek közül is csak kevesek számára csengjen ismerősen a nevük. Annál kevésbé kell bemutatni a szintén hányattatott sorsú orosz zeneszerzőt, Dmitrij Sosztakovicsot. 15 vonósnégyest írt, amelyből a harmadik volt a személyes kedvence (ebben a PuraCorda is osztozik), és a kritikusok is a legjobbak között tartják számon. A kvartett közvetlenül a háború után született, tételei szívből szólnak a Szovjetunióban megélt nehézségekről. Ez a darab túllép népeken, országhatárokon és indítékokon, túllép téren és időn, hogy gyönyörű és szívszorító utórezgéssel záruljon, amelyet világszerte mindenki átérezhet. A MERITA nevű hároméves projekttel, 12 ország együttműködésében új, izgalmas fejezet kezdődött az európai kamarazene világában. A program során 38 vonósnégyes mutatkozik be különleges koncerthelyszíneken a résztvevő országokban. A MERITA célja, hogy felkeltse és fenntartsa az érdeklődést a klasszikus zene iránt Európa-szerte, fellépési lehetőséget teremtve fiatal művészek számára, és művészi kreativitásra ösztönözve őket a technológia vívmányainak kiaknázásával. A Le Dimore del Quartetto által, az Európai Unió támogatásával létrehozott projektben a vonósnégyesek által képviselt új hangok és stílusok gazdagítják és felfrissítik az európai zenei palettát, így hozzájárulva a kultúra és művészet állandó megújulásához. A programban 17 kulturális szervezet vesz részt Európából, Magyarországot a Cadenza Művészeti Ügynökség képviseli.Részletek -
2024 október22 kedd19:00 Koncertterem
St.EFREM: Zseni születik I. | Liszt Ferenc és zenei öröksége
19:00A StEFREM széles repertoárjának alappillérei között találjuk a magyar zeneszerzők férfikarra írt darabjait: elsősorban Liszt, Bartók és Kodály műveit, valamint kortárs magyar mestereknek az együttes számára dedikált kompozícióit. A BMC Records gondozásában több lemez is készült, amely ezt a repertoárt örökíti meg. A Zseni születik koncertsorozat a három legnagyobb magyar zenei mester férfikari munkássága előtt tiszteleg, így az sem a véletlen műve, hogy a hangversenyek éppen a szerzők születésnapján valósulnak meg. A koncertek programjának sajátossága, hogy a StEFREM szubjektív válogatásában társulnak a klasszikusok műveihez „örököseik”, azaz a 20-21. századi magyar zeneszerző-generációk kiváló és érdekes kompozíciói. A budapesti StEFREM egy különleges hangzásvilágú vokális együttes. A többszörösen díjnyertes formáció rendszeresen koncertezik Európa-szerte Londontól Bukarestig, de felléptek már Afrikában, Indiában és Dél-Amerikában is. Olyan neves előadókkal dolgoztak együtt, mint Abeer Nehme, Victor Solomon és a King's Singers. 2002 óta 18 lemezük jelent meg. Gazdag és változatos repertoárjukban bizánci és klasszikus darabok, crossover átdolgozások és a capella popdalok egyaránt megtalálhatók. Mester, Ön sörivókból félisteneket kíván kreálni ezekkel a művekkel? – kérdezte Lisztet némi szarkazmussal a lipcsei kiadója, amikor a zseniális komponista elküldte neki a Tizenkét férfikar című kórusciklusát. Azzal ne törődjön, csak jelentesse meg – válaszolta Liszt, aki élete végéig sokat és szívesen komponált férfikarokat, illetve férfikart is szerepeltető szimfonikus és kamaraműveket. Stílusa erősen hatott a fiatal Bartókra, és a mai, kortárs művekben is érezhető a liszti örökség. A StEFREM műsora az eredeti kompozíciók mellett ezeket a reflexiókat, átdolgozásokat mutatja be, nem mellőzve a zongorát sem. A sorozat további koncertjei: 2024. december 16. 19:00 St.EFREM: Zseni születik II. | Kodály Zoltán és zenei öröksége2025. március 25. 19:00 St.EFREM: Zseni születik III. | Bartók Béla és zenei örökségeRészletek -
2024 október24 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Taupe (UK)
20:00Kockázatot csak akkor érdemes vállalni, ha hajlandóak vagyunk kudarcot vallani – épp ezért a Taupe szerint eleve elhibázott zenei játék nem létezik. A tagok évtizedes barátságából kísérteties összhang fakad, amely még akkor is összeláncolja a zenekart, amikor improvizációik a teljes összeomlás szélén táncolnak. Robbanékony együttesükhöz néha metronomot lehetne igazítani, máskor szándékosan eltévednek az ismeretlen zavaros homályában. Tele fanyar disszonanciákkal és baljós riffekkel, ingatag kompozícióikat DIY szellemiség táplálja. Anarchikus, vidám debütáló albumuk, a Fill Up Your Lungs and Bellow (2017) az All About Jazz szerint egy valóságos kémiai láncreakció, 2019-es EP-jük, a Get The Keys pedig örömmel nyargal végig azon az éjszakán, amikor az autójukat kis híján hangszerestül-zenészestül ellopták. Eddigi legmerészebb albumuk a Not Blue Light (2020), amely a félelemtől az adrenalinlöketen át a megkönnyebbülésig és az értetlenségig bukdácsol. Nem elég, hogy pezsegnek az ötletektől, a Taupe tagjai a meglepetést bármiféle határozott hangzás fölé helyezik. Not Blue Light by taupeRészletek -
2024 október25 péntek20:00 Opus Jazz Club
Makám 40
20:00Az idén 40 éve alapított, legendás Makám zenekar évtizedek óta meghatározó szereplője a hazai világzenei életnek. Akkor kezdtek el világzenét játszani, amikor ez a fogalom még épp hogy csak megszületett. A tradíciók ismeretében és azokat tiszteletben tartva írtak modern zenét, olyan dalokat, amelyeket ma is több generáció énekel. Munkásságukat két tucat lemez fémjelzi; 2019-ben kiadott, Budapest éjszakája szól címet viselő lemezükkel Ady Endre előtt tisztelegtek, akinek költészete új műfajok felé fordította a zenekar vezetője, Krulik Zoltán zeneszerző-szövegíró figyelmét. Ezen az exkluzív koncerten a Makám megidézi történetének teljes 40 évét: az első szettben a hangszeres, a másodikban pedig Magyar Bori közreműködésével a zenekar vokális korszakának kincsestárában mélyedhetünk el.Részletek -
2024 október26 szombat18:00 Könyvtár
A Bard College Kurtág-fesztiváljának koncertje
18:00A New York állambeli Bard College életében kiemelt szerepet játszik Kurtág György munkássága. Évek óta rendszeres fesztivállal emlékeznek meg Kurtág születésnapjáról, amelyen ugyanúgy közreműködnek a nemzetközi élet legismertebb szólistái, mint a College hangszeres hallgatói. Koncertünk ennek a fesztiválnak egy budapesti "kihelyezett" koncertje, ahol a fesztivál igazgatója, Benjamin Hochman két olyan magyar zenésszel - Kemenes Andrással, és Zétényi Tamással - játszik, akik maguk is rendszeresen szólaltatják meg Kurtág műveit.Részletek -
2024 október26 szombat19:00 Koncertterem
Szakcsi Jazz Egyesület | A magyar jazz generációi
19:00A Szakcsi Jazz Egyesület „A magyar jazz generációi” című eseménye nemcsak egy koncert, hanem igazi közösségi élmény, generációk találkozása és párbeszéde, ahol tapasztalt és fiatal zenészek együtt lépnek színpadra, hogy bemutassák a jazz műfajának sokszínűségét és gazdagságát. Általuk betekintést nyerhetünk a hazai jazz hagyományaiba és egyúttal a magyar jazz jövőjébe is. Igazi kuriózum, hogy a Szakcsi Jazz Egyesület által kiválasztott 14 fiatal tehetség ezen az estén 10 ismert jazzművész társaságában ad koncertet. Így történhet meg például, hogy a 16 éves szaxofonos, Balogh Máté a legendás jazzdobossal, az idén 80 esztendős Kőszegi Imrével fog zenélni. „A jazz egy olyan műfaj, amit minél több együttjáték során lehet leginkább elsajátítani. A fiatal jazzművészek számára a koncertezés a fejlődéshez elengedhetetlen. Édesapám, Szakcsi Lakatos Béla még életében meg szerette volna alapítani az egyesületet, de erre sajnos már nem kerülhetett sor. Halála után úgy éreztem, szeretném felvállalni ezt az általa is oly fontosnak tartott feladatot, így az egyesület számos tevékenysége mellett a fiatalok támogatását is. Számomra is sokat jelentett fiatalon Lakatos Ablakos Dezső és Babos Gyula szerető-odafigyelő támogatása, a legnagyobb iskola az volt, ha velük játszhattam. Az októberi koncert programját úgy állítottuk össze Szőke Nikolettával, hogy minden résztvevőnek lehetősége legyen megmutatni tudását, és a közönség is betekintést nyerhessen a jövő jazzéletébe.” (Szakcsi Jr., jazzművész, a Szakcsi Jazz Egyesület elnöke) A Szakcsi Jazz Egyesület számára a fiatal muzsikusok támogatása és bemutatása kiemelt fontosságú. A koncert célja, hogy teret biztosítson az új generáció számára, ahol a tehetséges zenészek lehetőséget kapnak a kibontakozásra és a szakmai fejlődésre. Az egyesület nemcsak a magyar jazz hagyományainak megőrzését, hanem annak folyamatos megújítását is fontosnak tartja, ezért a programban szereplő fiatalok különleges zenei produkciókkal készülnek. A Szakcsi Jazz Egyesület vezetőségi tagjai olyan ismert művészek, akik a világ minden részére viszik a magyar jazz hírét, így Szőke Nikoletta, Balázs Elemér, Zsoldos Béla, Oláh Kálmán vay László Attila. Az egyesület elnöke ifjabb Szakcsi Lakatos Béla. A számtalan tehetség közül az egyesület most 14 fiatalnak tud lehetőséget adni a fellépésre, de a jövőben további koncerteken mutatkozhatnak majd be az ifjú jazzművészek. A Szakcsi Jr. és Szőke Nikoletta által összeállított műsorterv változatos és izgalmas programot kínál, ahol a modern és a klasszikus jazz éppúgy helyet kap, mint az avantgárd, újragondolt jazzsztenderdek éppúgy, mint saját kompozíciók. A fiatal muzsikusok többsége már jelentős sikereket ért el versenyeken, és remélhetőleg a nemzetközi zenei életben is aktívan részt tudnak majd venni.Részletek -
2024 október26 szombat20:00 Opus Jazz Club
Kuhn Fu (DE/US/IL/TR/UK)
20:00A Kuhn Fu improvizáción átszűrt pszichedelikus jazz rockjában Zappa találkozik a kabaréval, surf hangzások és metálos riffek lovagolják meg a Chattanooga Choo-Choo swingjét, miközben a megszülető hangokat Shakespeare, Brecht és Monty Python tartja keresztvíz alá. A Christian Kühn német gitáros, zeneszerző és ceremóniamester köré szerveződő zenekar 2012 óta dolgozik a jazz rock (vagy rock jazz) sajátos formáján, amely a paródia és a legnagyobb komolyság között egyensúlyozva mutat fityiszt mindenfajta zenei szemellenzőnek. Zenéjük a kiirthatatlan tréfálkozás mellett azonban mit sem veszít intenzitásából: a multikulturális együttes kirobbanó energiával és mégis elegánsan játssza a kezére akadó dallamokat. 2023-ban jelölték őket a Német Jazzdíjra a legjobb kompozíció kategóriában, és ugyanebben az évben jelentkeztek hatodik stúdióalbumukkal Katastrofik Kink Machine címmel.Részletek -
2024 október28 hétfő19:00 Könyvtár
Dohnányi Quartet 4/1. | Haydn, Schumann, Kurtág
19:00Haydn életét végigkísérte a kvartett-komponálás, első és utolsó vonósnégyese között 48 év telt el, több, mint Schumann teljes élete. A romantikus mester pedig szinte összes kamarazenei művét egyetlen év alatt írta. Kurtág György művészete sok szállal kapcsolódik mindkét nagy elődhöz. A Dohnányi Quartet idei koncertsorozatában e három szerző vonósnégyesein keresztül nyújt bepillantást a műfaj mélységeibe, sokszínűségébe.Részletek -
2024 október28 hétfő19:00 Koncertterem
Isabel Villanueva: Ritual
19:00Isabel Villanueva karizmatikus előadásmóddal és kiolthatatlan szenvedéllyel népszerűsíti a vonós hangszerek Hamupipőkéjét, a brácsát. Mióta 18 évesen a Spanyol Rádió Televízió Szimfonikus Zenekarával előadta Bartók brácsaversenyét, Villanueva világkarriert futott be: rendszeresen meghívják zenekarok szólistájaként, akikkel több mint 30 brácsaversenyt tart repertoáron a barokktól a kortárs zenéig, és olyan jelentős helyszíneken és fesztiválokon adott szólóestet, mint a berlini Konzerthaus, a párizsi Musée d'Orsay, a koppenhágai Royal Court Theatre, a madridi Auditorio Nacional de Madrid és a londoni Wigmore Hall. Több mint 20 új brácsadarab születésében és bemutatásában működött közre, amelyek közül többet neki ajánlottak. 2023-ban jelent meg második albuma, a Ritual című szólólemez. Az ezer év zenetörténetéből válogató albumot 2024-ben jelölték az ICMA díjára a legjobb szólóhangszeres album kategóriában. A lemez anyaga Hildegard von Bingen és Heinrich Biber egyszerűségében is varázslatos zenéjétől a híres Chaconne-ban tetőző Bach-partitán át Kurtág szűkszavú, de a térrel, idővel, csenddel és hanggal annál bensőségesebb viszonyban álló darabjaiig ível – ezt a műsort hallhatjuk most élőben. A kortárs spanyol filozófus, Carlos Javier González Serrano így fogalmazott a zenei rituáléról: „A csend elengedhetetlen feltétele a hang megjelenésének, annak, hogy a szó életre keljen. Amikor a nyelv még nem tudta kifejezni az emberi lélek legnagyobb mélységeit, a zene egy különleges utat jelentett, amely kapcsolatba hozott minket a misztikummal, a valóság transzcendens elemével. Ekkor született meg a zenei rítus, amelyben a szó és a dallam kéz a kézben járnak és elvezetnek egy térbe, ahol az emberek kifejezik tiszteletüket a szellemek és az istenek előtt, és ahol ismeretlen, sőt, még tiltott elemeket is megidéznek. A rítus szent és sérthetetlen szertartás, egy szimbolikus hely, ahol az emberek összegyűlnek, hogy találkozzanak a meg nem nyilvánulóval, azzal, ami szeret elrejtőzni előlünk. A zene a rítus szíve, életadó szívverés, amely felfedi a szertartás ritmusát. A rítusra tekinthetünk térképként is, hiszen azt is jelzi, mi van az értelmünk határain túl. A rítus a titokzatosság kapuja, a zene pedig az eszköz, amely elvezet minket ehhez a terra incognitához. Ezért a zene végül átadja helyét a csend birodalmának és ezzel beteljesíti útját. A zene rítus, mert ez az egyetlen nyelv, amely visszavezet minket a lehetőségek földjére. A zene rítus, mert ez az egyetlen nyelv, amely a lehetetlenről beszél nekünk.” Isabel Villanueva koncertje feltárja előttünk a csend, a hang és a transzcendencia metszéspontjait, és egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a zenét szent és átalakító rítusként éljük meg.Részletek -
2024 október29 kedd20:00 Opus Jazz Club
Ágoston Trió és a Vendégek: Lakni, lakni 1999
20:00Ágoston Béla zeneközelítő útjának első hangzó dokumentuma éppen 25 éve jelent meg. A jubileum alkalmából élőben ül újra össze a Lakni, lakni című albumon közreműködő zenésztársaival. A formáció története Pécsett kezdődött, Ágoston Béla ott ismerkedett meg Szabó Zoltán dudással és Hárságyi Péter dobossal. A Hárságyival közösen vezetett Mecseki Free 1991-ben többször is meghívást kapott Dresch Mihálytól az akkori Dresch klubba a Bem rakparton. A kvartett tagjaival kialakult szoros barátság eredményeként Ágoston évekig a Grencsó kollektíva résztvevője lett, illetve Benkő Róberttel hosszú éveken át együtt játszott a Dél-Alföldi Szaxofonegyüttesben. Szabó Zoltán nevével az Agostones világzenei formáció két lemezén is találkozhatunk, és a Pipatórium zenekar koncertjein is két dudás lépett egy színpadra. Hárságyi Péterrel a Mecseki Free után a Kampec Doloresben zenéltek pár évig a Pécsiek, majd a Budbudas zenekarban később Benkő, Grencsó, Hárságyi és Ágoston egyaránt felbukkant. Ezek az impulzusok teremtették meg annak a zenei anyagnak az alapját, amelyet a csapat 1999-ben rögzített Lakni, lakni címmel. A lemezen szerepel Virág Tibor is, akivel szintén Pécsett, majd a Dél-Alföldi Szaxofonegyüttes első lemezén találkozhatott a közönség. Ágoston Béla zeneközelítő útjának alakulását az Opusban azóta is nyomon követhetjük, elsősorban két formáció, az Ágoston QRtet és a Kerub trió fellépésein. Ezen a különleges koncerten a Lakni, lakni anyaga mellett néhány Mecseki Free darab hangzik el.Részletek -
2024 október30 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | Modern Art Orchestra plays Bossa
20:00A Bossa Nova és a jazz összefonódása több mint fél évszázadra visszanyúló történet, és túlmutat az első nagy muzsikusok, például Carlos Antonio Jobim és Stan Getz együttműködésén. Azóta rengeteg jazzlemez született a brazil ritmus és a hangzás igézetében, a swinghez képest egy más lüktetésben, mint a Soul Bossa Quincy Jonestől, hogy csak egy híres big band példát említsünk. A MAO tagok közül az állandó szerzők és hangszerelők többen is alkottak ebben a stílusban, bossa nova, samba, rumba és még beguine táncok is felhangoznak. A zenekar közel két tucat albumán kiadott számok között sokszor felbukkant a „latin” világ, például a Dedications című lemezen található track, a We Have Matt, továbbá Subicz Gábor száma, a Fountain, és ide illenek több más „házi szerző”, és a zenekarvezető, Fekete-Kovács Kornél egyes szerzeményei.Részletek -
2024 október31 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Andrej Prozorov Trio (UA/AT/HU)
20:00Adott egy ukrán szaxofonos, egy osztrák nagybőgős és egy magyar ütőhangszeres, akik a távolabbi vagy közelebbi múltban mind Bécset választották otthonuknak, ám egymás munkásságát hosszú időn át csak távolról vagy más formációkban csodálták. Andrej Prozorov, Judith Ferstl és Dés András ebben a közös trióban váltotta valóra azt az álmát, hogy kamarazenei ihletésű párbeszédre lépjen egymással. Kompozícióik olyan játszóterek, amelyeket bármelyik pillanatban, bármelyik irányba tovább tágíthatnak: az A terv egy szempillantás alatt B tervbe csap át, de csak azért, hogy máris egy újabb, harmadik változatot dolgozhassanak ki.Részletek -
2024 november06 szerda18:00 Könyvtár
Budapesti moziestek | Kutya éji dala
18:00"Moziest" sorozatunkban olyan, többnyire magyar filmeket vetítünk, amelyeknek zenéje és annak alkotója különösen kedves, fontos számunkra. Játék- és dokumentumfilmek egyaránt szerepelnek a kínálatban, a filmművészet hajnalának idejéből éppúgy, mint a közelmúltból. S hogy az élmény még teljesebb legyen, a kiválasztott filmek zeneszerzőjét (vagy azok közeli munkatársait, barátait) is meginvitáljuk majd egy beszélgetésre. Házigazdánk továbbra is Kolozsi László lesz, aki nemcsak film- és zenekritikus, de regény- és forgatókönyvíró is, ez utóbbit a MOMÉ-n oktatja.Sorozatunk novemberi állomásán a Kutya éji dala című, 1983-ban bemutatott filmet vetítjük. Az esten Gőz László lesz a vendégünk. KUTYA ÉJI DALAmagyar filmdráma, 1983, 140 percrendező, forgatókönyvíró: Bódy Gáboríró: Csaplár Vilmosoperatőr: Johanna Heervágó: Kornis Annadíszlettervező: Rajk Lászlólátványtervező: Bachmann Gáborproducer: Schlett Istvánzene: Vidovszky LászlóSzereplők:Bódy Gábor, Fekete András, Derzsi János, Méhes Marietta, Grandpierre Attila, Ferdinándy Gábor, Seres Gabriella, Gubala ZsoltA furcsa faluba két idegen, egy új pap (Bódy Gábor) és egy csillagász (Grandpierre Attila) érkezik. Jelenlétük megbolygatja a közösség életét. A hétköznapi lét úgy kapcsolódik a világmindenség kozmikus rendjéhez, ahogy a kutyák éjjelente megugatják a Holdat. Bódy Gábor harmadik és egyben utolsó nagyjátékfilmjében a nyolcvanas évek meghatározó alternatív együttesei is feltűnnek. A vetítés előtti és utáni beszélgetést Kolozsi László film- és zenekritikus moderálja.Vendég: Gőz LászlóRészletek -
2024 november06 szerda20:00 Opus Jazz Club
Grencsó - Harnik - Miklós (HU/AT)
20:00A szabad zene egyik hazai nagymestere, Grencsó István fúvós-zeneszerző, illetve az osztrák új zene és improvizáció egyik központi alakja, Elisabeth Harnik zongorista Ken Vandermark európai együttesében zenélt először együtt, amellyel 2021-ben az Opusba is ellátogattak. A hosszas turnék után zenei ismeretségük most trióban folytatódik, amelyhez Grencsó állandó zenésztársát, Miklós Szilvesztert hívta meg ütőhangszeresként. Estjükön spontán kompozíciók és reflexiók nyújtanak elmélyült szellemi élményt, és ismertetnek meg a szabad zenélés örömével.Részletek -
2024 november07 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Polska Jazz | Kosmonauci (PL)
20:00A Kosmonauci zenéje a jazzben gyökerezik, de a hiphop, a drum and bass és az improvizáció nyelvéből is merít. A fiúcsapat egyedi hangzását alapvetően meghatározza a szaxofont, basszusgitárt, vibrafont és dobokat tartalmazó hangszerelés, stílusuk pedig érzelmes dallamok és poliritmikus struktúrák között egyensúlyoz. Idén tavasszal jelent meg debütáló albumuk Sorry, nie tu címmel, a U Know Me Records új leágazása, a U Jazz Me első kiadványaként. Nem sokkal később elnyerték a Sanki nevű díjat, amellyel a Gazeta Wyborcza a lengyel zenei színtér legizgalmasabb szereplőit tünteti ki.Részletek -
2024 november08 péntek18:00 Könyvtár
Jégbe zárt fájdalom - Bánkövi Gyula és Kutrik Bence szerzői estje
18:00Az estet – eltekintve néhány oldott pillanattól – az elmúlás feletti bánat, fájdalom foglalja egybe. Hiszen nem csak a művek címei jelzik az élet komor fényeit, hanem azok zeneisége is. A cím egyébként – mely az esten felhangzó első darabé is – ismerős azoknak, akik olvasták Karel Schultz könyvét Michelangelo Buonarottiról, hiszen ennek címe: Kőbe zárt fájdalom. Ezen felül az est vezérfonala a víz is, mely különböző színekben, halmazállapotban jelenik meg. S ami még összekapcsolja a kompozíciókat – és a szerzőket is –, hogy számos közülük szinte ugyanazon a helyen született, Dunabogdányban, ahol mindkét zeneszerző alkot, ahol „műhelyeik” légvonalban mindössze néhány 10 méterre találhatók. A koncerten jelen lesz a két alkotó is, akik maguk avatják be az érdeklődőket a darabok keletkezéstörténetébe.Részletek -
2024 november08 péntek20:00 Opus Jazz Club
Polska Jazz | Michał Barański Quartet (IL/PL)
20:00Michał Barański legújabb projektje, a Masovian Mantra a lengyel és a nemzetközi jazzszíntér neves alakjainak közreműködésével ötvözi a lengyel és az indiai folklór elemeit, ami rendkívül dallamos és ritmikus hangzásokban ölt testet. Barański a kortárs lengyel jazzszíntér kreatív és bátor szereplője, aki több tucat albumot rögzített olyan különböző, nemritkán szélsőségesen egyedi alkotók oldalán, mint Bennie Maupin, Dayna Stephens, Dan Tepfer, Tomasz Stanko, Michal Urbaniak vagy Zbigniew Namysłowski. Az utóbbi időben az indiai karnatikus zenében mélyedt el, és az indiai vokális ritmushangszer, a konnakol elkötelezett játékosává vált. Zenekarvezetőként a Masovian Mantra című albummal debütált, amely 2023-ban elnyerte a Grammy lengyel megfelelőjét, a Fryderyk-díjat az év legjobb jazzalbuma és az év jazzművésze kategóriában.Részletek -
2024 november09 szombat19:00 Koncertterem
Vivaldi árvaházi koncertjei 11. – A „G” és a napfény
19:00Antonio Vivaldit 25 éves korában szentelték fel pappá, de törékeny egészsége miatt (valószínűleg asztmától szenvedett) két év múlva felhagyott a misézéssel, egy évvel később pedig kilépett az egyházi szolgálatból. Ettől függetlenül élete végéig prete rossónak, vörös papnak nevezték, vélhetőleg hajszíne miatt. Vivaldi azonban nem is Isten szolgálatát érezte élete legfontosabb ügyének, hanem a zeneszerzést. 1706-ban a Pio Ospedale della Pietà leányárvaház hegedűtanára lett, és az intézménnyel egész életében kapcsolatban maradt. Az árvák egyre elismertebb zenekara számára komponálta első műveit, majd később concertói, kantátái és egyházzenei munkái java részét. Az árvaháztól 1709-ben elbocsátották, de két év múlva ismét alkalmazták, sőt 1713-tól minden zenei tevékenységért ő felelt. 1718-tól egyre többet utazott, de a Pietà továbbra is fizetést biztosított Vivaldi számára, cserébe havonta két concertót szállított, és velencei tartózkodása idején legalább négyszer próbálnia kellett a zenekarral. A hivatalos feljegyzések szerint 1723 és 1729 között 140 concertót komponált. Műveinek első kiadása 1705-ben jelent meg, ezt később még számos követte; 1725 és 1729 között öt új versenymű-gyűjteménye jelent meg, köztük a leghíresebb, A négy évszak. Lakatos György, a Concerto Armonico és meghívott szólisták előadásában tizenegyedik alkalommal hallhatunk válogatást az olasz barokk zene kiemelkedő mesterének árvaházi műveiből, Lakatos György zenei beavatójával kiegészítve.Részletek -
2024 november09 szombat20:00 Opus Jazz Club
Polska Jazz | Michał Aftyka Quintet (PL)
20:00A Michał Aftyka Quintet a lengyel improvizatív zene új generációjából érkezik. Zenéjük a modern ember által megtapasztalt érzelmeket közvetíti, legyen az a jelen pillanatban való szégyentelen lubickolás, a hiteltelen elméletek által keltett zavar vagy a csúcstechnológia fejlődésével kapcsolatos félelem. Munkájukban a kortárs német szcéna hatása (Petter Eldh, Christian Lillinger, Robert Landfermann, Elias Stemeseder) és az amerikai jazz egyes képviselőinek ihletése (Vijay Iyer, Steve Lehman, Mark Turner) egyaránt felfedezhető. Frukstrakt című debütáló albumuk (2023) elnyerte a Grammy lengyel megfelelőjét, a Fryderyk-díjat, és nemzetközi kategóriában jelölést kapott a jazzvilág egyik legrangosabb kitüntetésére, a Deutscher Jazzpreisre is.Részletek -
2024 november10 vasárnap19:00 Koncertterem
UMZE Kamaraegyüttes: CET – Felfüggesztett idő
19:00Szlovákia és Magyarország nem csak földrajzi, de kulturális, szellemi értelemben is szomszédok. Olyan virtuális-kulturális utazásra invitáljuk most a hallgatókat, amely csak a mai zene eszközeivel hívható életre, itt és most a budapesti BMC-ben, illetve a hangverseny létrejöttében partnerként közreműködő pozsonyi Melos-Étos fesztiválon. Két szlovák és két magyar szerző műve között megállunk majd egy-egy mára klasszikussá vált kortárs kompozíciónál is: az egyik Francesco Filidei Ballata No. 2 című darabja, a másik pedig a nemrég eltávozott Eötvös Péter Fermata – megállás, felfüggesztett idő – című műve lesz, amely az UMZE számára készült. Az UMZE sorozatának legújabb előadásán a két ország, két kultúra közötti hangokba, és a hangok közötti csendbe hallgathatunk bele.Részletek -
2024 november12 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Frank Rosolino & Conte Candoli: Conversation
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Frank Rosolino & Conte Candoli: Conversation Frank Rosolino harsonás és Conte Candoli trombitás hangszerük választékos és invenciózus nagymesterei, akiket a West Coast stílushoz szokás sorolni, de rengeteg maradandó dolgot alkottak ezen túl is. A lemezen Párbeszéd címmel megjelent 1975-ös müncheni klubfellépésen hallgatva őket úgy érezzük, hogy a jazz aranykora sosem ért véget. Több évtizedes közös zenei múltuknak hála, olykor előre kitalálják egymás ötleteit, önfeledten, kisfiúsan kergetőznek, örömük a zenélésben mindent áthat, a lassú számokat is derűsen, humorral adják elő. Rosolino nagyívű és szellemes improvizációit Candoli trombitája ugyanannyi spiritusszal viszonozza. A lemez egyenletes hangulata annak is köszönhető, hogy a Sonny Rollins-féle nyitószámon kívül a témák mind a negyvenes évek eleje táján íródtak, jazz-standarddé vált zenés színpadi slágerek. A holland-német ritmusszekció tagjai méltó társai a két amerikai legendának, Rob Pronk zongorázik, aki később a Metropole zenekart is vezényelte.Részletek -
2024 november13 szerda20:00 Opus Jazz Club
Cseh Péter & Ávéd János: Further Plains
20:00Cseh Péter gitáros és dalszerző 2019-ben hozta létre trióját, amellyel az tavalyi év elején jelentette meg első, Plains to See című nagylemezét. A saját kompozíciókat tartalmazó album dalai sok zenei műfajt érintenek, de a jazzre jellemző kreatív kísérletező kedv és az improvizáció mindvégig jelen marad bennük. Péter igazi zenei partnerekre talált Gyányi Marcell nagybőgős és Richter Ambrus dobos személyében, akik nyitottan és érzékenyen nyúlnak bármely zenei anyaghoz. Estjük ezúttal különleges tematikát követ: a trióhoz csatlakozik Ávéd János szaxofonos is, valamint a koncert egy részében vonószenekarral bővül tovább a felállás. Az ő közreműködésükkel a kamarajazzre kerül nagyobb hangsúly, amely már a Plains to See lemez koncepciójában is megjelent, most, élőben pedig Cseh Péter vadonatúj kompozícióin keresztül bontakozik ki.Részletek -
2024 november14 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Vive Le Jazz | Sélène Saint-Aimé Trio (FR)
20:00Sélène Saint-Aimé afro-francia nagybőgős, énekes, költő és zeneszerző, akinek felmenői a Karib-térségből és Nyugat-Afrikából származnak. Debütáló lemeze, a Mare Undarum 2021-ben rögtön meghozta számára a Franciaország legkiemelkedőbb jazzművészeinek odaítélt Victoire du Jazz díjat, Rising star kategóriában. Míg a Mare Undarum a Hold titkait fordította zenébe, addig Sélène második, Potomitan című lemeze (2022) karibi kulturális és családi örökségét dolgozza fel egy kitalált, improvizációtól fűtött folklóron keresztül. Amikor éppen nem turnézik, Sélène kutatási projektekkel foglalkozik egy nemzetközi rezidenciaprogram keretében, amelynek fókuszában a Karib-térség kulturális kölcsönhatása áll a világ legkülönfélébb országaival. Sélène egy Afropolis nevű nonprofit szervezetet is létrehozott, amelynek célja a martinique-i hagyományos zene új formáinak népszerűsítése és fejlesztése.Részletek -
2024 november15 péntek18:00 Könyvtár
Bartók és Beethoven zenei öröksége - A Central European String Quartet koncertje
18:00A Central European String Quartet tagjai egy különleges, rendkívül egységes formációvá kovácsolódtak, amely 2017 óta aktív és meghatározó szereplője a magyar zenei életnek. A kvartett tagjai számos alkalommal léptek fel neves hazai és nemzetközi zenekarokkal, valamint a világ legjelentősebb koncerttermeiben. Munkájukat innovatív projektek és izgalmas programok jellemzik, 2018-ban pedig először hirdették meg nemzetközi zeneszerzőversenyüket, amelyre 27 országból összesen 75 pályamű érkezett. A kvartett elkötelezetten támogatja a kortárs klasszikus zenét és aktívan működik együtt élő zeneszerzőkkel új alkotások létrehozásában. Világszerte számos zeneszerző jelentkezik, hogy a neves CESQ előadásában hallhassa művét. A kvartett olyan rangos fesztiválok állandó vendégeként szerepelt, mint a Művészetek Völgye és a MiraTone Fesztivál és Akadémia, és olyan ikonikus koncerthelyszíneken léptek fel, mint a Zeneakadémia, a Müpa, a Magyar Rádió Márványterme, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, az Óbudai Társaskör és a salzburgi Mirabell Kastély, ahol elismert művészekkel közösen léptek színpadra. A Bartók és Beethoven zenei öröksége a vonósnégyes műfajában szakmai program megvalósítását 2024. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.Részletek -
2024 november15 péntek20:00 Opus Jazz Club
Vive Le Jazz | Edredon Sensible (FR)
20:00Az Edredon Sensible a transz zenében érzi magát igazán otthon. Minimalista jazzt játszanak, amely már-már primitív, és felettébb robbanékony. Zenei világuk a lángolást és a hitet, a testet és a lelket helyezi középpontjába. Két, a poliritmikába soha bele nem fáradó dobos és két szaxofonos őrült gyönyörrel, végtelenített loopokban ostromolja a hallgató érzelmeit. Az Edredon Sensible az elementáris és vad jazz szerelmeseit frissíti fel, amelynek transzból táplálkozó gyökerei minden kontinensre szétágaznak.Részletek -
2024 november16 szombat18:00 Könyvtár
Corpus Harsona Kvartett
18:00A 2001-ben alakult Corpus Harsona Kvartett eddigi fennállása alatt négy nemzetközi versenygyőzelemmel büszkélkedhet. Háromszor jutalmazták az együttest a számukra írott és bemutatott művekért Artisjus díjjal. Mostani koncertjükön is ezekből a szerzeményekből válogatnak. A kvartett fő szponzora az angliai Michael Rath hangszerkészítő manufaktúra. A Corpus Kvartettet 2024-ben a Kulturális és Innovációs Minisztérium Liszt Ferenc-díjjal tüntette ki.Részletek -
2024 november16 szombat20:00 Opus Jazz Club
Vive Le Jazz | Emile Parisien Quartet: Let Them Cook (FR)
20:00A véletleneknek általában másodpercek, néha percek alatt vége szakad; ez a véletlen már pontosan 20 éve tart. Két évtizede, hogy Emile Parisien kvartettjének tagjai együtt jammeltek, és a végén hitetlenkedve néztek egymásra. Nemcsak zenei villámcsapás érte őket, hanem azt is tudták, hogy most létrehoztak valamit. A jazz talaján álltak, de mindegyikük más magokat vetett bele, a klasszikus és kortárs zenétől a rockon át az elektronikáig és a sanzonig. A négyesfogat azóta is széttépi a címkéket, kijátssza a kódokat, és mégis pontosan tudja, merre tart – a történetmesélés iránti megszállottság jegyében. Időközben elmozdultak a tisztán akusztikus megszólalástól, és az elektronika felé tágították a klasszikus jazzkvartett hangzását, legújabban pedig a Let Them Cook friss levegőt árasztó anyagával mutatják meg, mit is jelent számukra 2024-ben zenélni.Részletek -
2024 november18 hétfő19:00 Könyvtár
Zeneterápiás Klub | Gyakorlásmódszertan: a zenei figyelem tréningje
19:00A Zeneterápiás klub 2024. november 18-ai találkozóján újabb szakmai sétát teszünk a zenepedagógia és -pszichológia határterületein. Vezetőnk ezúttal Stachó László pszichológus, zenetudós és zongoraművész lesz, aki a zenei figyelemre épülő Gyakorlásmódszertan kurzusát 18 ország zenei intézményeiben – zeneiskolától zeneakadémiáig – és fesztiváljain oktatja rendszeresen tíz éve.A Gyakorlásmódszertan a teljes zenei figyelmet helyezi a hangszer- és énektanulási folyamat fókuszába. A módszertan speciális zenei figyelmi tréninget foglal magában; a segítségével elsajátított és gyakorolt figyelemirányítási készségek képessé teszik a muzsikust, hogy otthonosan és kényelmesen tájékozódjék a zenei folyamatban, és minden pillanatban koncentráltan és mélyen át átérezhesse a zene tartalmát. Stachó László habilitált doktor, az elmúlt két évtized során kamarazenét, 20. századi előadóművészet-történetet és zenei analízist, zenepszichológiát is tanított. Az általa kifejlesztett Gyakorlásmódszertant a budapesti Zeneakadémián és a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar is oktatta. Zongoristaként kamarazenei koncertek közreműködője, és szólóesteket is ad Magyarországon, Európa és Ázsia számos országában, az Egyesült Államokban és Izraelben.Az est során közreműködik Bódi Zsófia énekművész, zeneterapeuta. A Zeneterápiás szakmai klub zeneterapeuták, zeneterapeutákkal együttműködő orvosok, egészségügyi, pedagógiai és szociális szakemberek, valamint a zeneterápia iránt érdeklődők és érintettek találkozóhelye. Az előadásokra a szakembereken kívül szeretettel várjuk az érintett családtagokat, ismerősöket is. A Zeneterápiás klub a szervezők és az előadók önkéntességén és szakmai elköteleződésén, érdeklődésén alapul. A program ingyenes és minden érdeklődő számára nyitott! Az előadásról videofelvétel készül!A Zeneterápiás Klub házigazdái: Ittzés Zsuzsa és Kovács Petra A Zeneterápiás Klub YouTube csatornája:Részletek -
2024 november20 szerda20:00 Opus Jazz Club
Ephemere
20:00Az Ephemere formációt két kiváló fiatal énekesnő, Caussanel Izabella és Orbay Lilla alapította. A zenekarban hazai és nemzetközi díjakkal elismert, az új generációhoz tartozó zenészek játszanak. Kompozícióik a 20. század első felének jazz- és sanzonvilágát idézik meg latinos hangulatokkal fűszerezve, így teremtik újra a bárok bensőséges, meghitt atmoszféráját. A zenekar repertoárja rendkívül sokszínű: saját, magyar és francia nyelvű dalok mellett jazzsztenderdek, francia sanzonok és világzenei hatások is helyet kapnak benne, mindezt egyedi hangzásvilággal ötvözve. Idén nyáron megjelent második albumuk Addig megyek címmel, a győri Magyar Kultúra kiadásában. Az Ephemere név a tiszavirág francia megfelelőjéből ered, de a zenekar új jelentéssel ruházza fel a kifejezést: számukra az újjászületést és a pillanat megélését jelképezi. Az improvizatív jazz játékstílus és a megkomponált zenei elemek kontrasztja azonnal felismerhetővé teszi a formációt.Részletek -
2024 november21 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
New Jazz From Finland | Uusi Aika (FI)
20:00Az Uusi Aika ráérősen áramló zenéjében a népzene, a japán esztétika, a kora 20. századi műzene és a jazzhagyomány elemei visszhangzanak. Hangzásuk magvát titokzatos hangzások és erőteljes dallamok adják, de a zenészek nem feledkeznek meg a szabad improvizáció szerepéről sem. Világuk első hallásra befelé tekintő és meditatív, ám ez csak a felszín: bár a hangszerelés ízig-vérig akusztikus, a lassan kibontakozó anyagok időnként a legabsztraktabb elektronikus vagy kísérleti dub zenéket is eszünkbe juttathatják. Az Uusi Aika palettáját időről időre olyan hangszerek fűszerezik, mint az indiai szitár és a japán shakuhachi fuvola.Részletek -
2024 november23 szombat20:00 Opus Jazz Club
Ambergris (IT/NL/KR)
20:00Az ambergris, vagyis ámbra a legfinomabb parfümökben használatos anyag, amely az ámbráscet emésztőrendszeréből származik. A kvartett a művészi alkotófolyamat metaforájaként választotta ezt a nevet: a művész tevékenységének lényege, hogy az élete során felgyűlő tapasztalatok és érzelmek tárházából merítve, azokból szépséget teremt. Az Ambergris által előadott kompozíciók is így születnek, hiszen a zenészek kaotikusan egymásba kavarodó történeteket emésztenek meg és formálnak át zenévé. Az együttes tagjait régre visszanyúló közös élmények kovácsolták össze, amelyeket a holland zenei színtéren szereztek. Zenéjük eredeti dalok színes kavalkádja: koncertjeiken és két albumukon nem hagyományos formák, klasszikus zenétől ihletett, összetett harmóniák, az olasz könnyűzenéből hozott szívszorító dallamok szólalnak meg – újragondolva a jazzműfaj egyik hagyományos együttesét, a szaxofonkvartettet.Részletek -
2024 november24 vasárnap18:00 Koncertterem
Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével | Schubert és a végtelenség
18:00Amikor 1838-ban Robert Schumann felfedezte Franz Schubert C-dúr szimfóniáját (tíz évvel a zeneszerző halála után), részletes beszámolót írt róla, amelyben a darab „mennyei hosszúságát” emelte ki. „Mint egy négykötetes, vaskos regény”, írta róla, amelyet az író nem tud befejezni, „éspedig a legjobb okokból, hogy az olvasó is egy kissé utánateremthesse a dolgokat”. A hiperérzékeny Schumann a Schubert-zene legizgalmasabb vonásainak egyikére tapintott rá: hogy ezek a művek részint terjedelmükkel, részint a hallgató számára kínált újabb és újabb értelmezési lehetőségekkel, részint valami sajátos zenei minőség révén a végtelenség érzetét kínálják a befogadó számára. A Csalog Gábor Vasárnapok 2024-25-ös évadja Schubert zenéjét állítja a középpontba, az első esten pedig a nagyszabású G-dúr szonáta kapcsán a mű elhangzása előtt a zenei végtelenség témáját fogja körüljárni a zongoraművész és állandó beszélgetőtársa, Fazekas Gergely zenetörténész.Részletek -
2024 november25 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 4. | Bartók, Eötvös és Haydn
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. Eötvös Péter Korrespondenz című vonósnégyesében a szöveg és a zene szimbiózisa valósul meg. Eötvös a művén keresztül párbeszédbe lép a klasszikusokkal: a kvartett hangszerei „beszélgetéseket” folytatnak, amelyekben Leopold Mozart és Wolfgang Amadeus Mozart levelezésének részletei hangoznak el a vonósnégyes hangszereire transzformálva. Wolfgangot a brácsa, Leopoldot a cselló képviseli, míg a két hegedű külső szemlélőként van jelen, a családot megszemélyesítve. A Mozart család megidézése után a koncert első felében a klasszikusok maradnak a fókuszban: Joseph Haydn 1772-ben komponált opus 20-as sorozatából a C-dúr vonósnégyes hangzik el. A sorozat magját jelentő Bartók-vonósnégyesek közül ezúttal a 4. kvartett szólal meg. Az 1928 szeptemberében komponált nagyszabású mű centrumában a lassú tétel áll (Non troppo lento), amelyet kéregszerűen vesz körül a két scherzo (Prestissimo, con sordino és Allegretto Pizzicato) és a két szélső, gyors tétel (Allegro, Allegro molto) – ez a híres hídforma. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2024 november27 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | Modern Art Orchestra plays Ballads
20:00A „ballad” az angol jazz szaknyelv szerint a lassú, általában romantikus dalokat és szerzeményeket jelöli. A koncert műsorválasztása kapcsán ehhez azt teszi hozzá Fekete-Kovács Kornél, a zenekar vezetője, hogy széles anyagból válogathatnak ehhez a keresztmetszethez, mert minden idetartozhat, ami a befelé fordulás, az évszakhoz illő hangulat jegyében született. Repertoárjukba sok hagyományosnak mondható és több, inkább formabontó ballada került be. Most a nagy elődök, Parker és mások „ballad”-lemezeihez hasonló összeállításban lesz részünk. Ilyen például az Under the Waterfalls, a zenekarvezető szerzeménye, amelyet a legendás Benny Golson adott elő velük koncerten. Keresztmetszethez méltó módon elhangoznak olyan tételek is, amelyek eddig mindig egy nagyobb szvit, Korb Attila, Cseke Gábor, Oláh Szabolcs és mások darabjainak egy-egy tételét alkotják.Részletek -
2024 november28 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Rêve d'éléphant Orchestra (BE)
20:00A hét zenészből álló atipikus belga zenekar több mint húsz éve játssza vidám, szokatlan, nagyvonalú, érzéki, költői és kellemesen őrült zenéjét. Mielőtt zenekarrá avanzsált volna, a Rêve d'éléphant táncos showként működött, és gyökereit azóta sem tagadta meg: a ritmus és a mozgás szeretete a tagok vérévé vált. 2000-es megalakulása óta a csapat öt albumot adott ki. A szürrealizmus hazájából, Belgiumból útjára indult együttes a túláradó jókedv mellett sem hanyagolja el a kreatív jazzra jellemző kidolgozottságot, a szerteágazó zenei hatásokat pedig egyszerre meglepő és természetes módon ötvözi egymással. Tagjai több mint két évtizedes közös munka során olyan hangzást és atmoszférát alakítottak ki, amely mára védjegyükké vált. Legújabb európai turnéjuk a Wallonie-Bruxelles International támogatásával valósul meg.Részletek -
2024 november29 péntek20:00 Opus Jazz Club
Coltrane Legacy
20:00A hattagú Coltrane Legacy formációt a magyarországi jazzszcéna egyik legkeresettebb muzsikusa, Orbán György bőgős hívta életre 2017-ben, Coltrane halálának 50. évfordulóján. A szaxofonos az ’50-es évek közepétől 1967-ben bekövetkezett haláláig eltelt alig másfél évtized alatt új alapokra helyezte a modern jazzt. Életművében egyre spirituálisabb dimenziókba hatolva teremtette meg zenei örökségét, mely azóta zenészek generációira van hatással. Orbán György, a tapasztalt és sok formációt megjárt bőgős úgy gondolta, a szaxofonos örökségét oly módon ápolja legméltóbban, ha egy olyan zenekart hoz létre, amely Coltrane zenéje által ihletett saját szerzeményeket és Coltrane-témákból készített új átdolgozásokat egyaránt repertoáron tart. A kompozíciók természetesen a coltrane-i hagyományokon elindulva, azokat továbbgondolva magukban hordozzák napjaink absztrakt szellemiségét és eszköztárát, ezzel folytatva a spirituális jazzhagyományt. A zenekar tagjai a magyar jazzélet kiemelkedő egyéniségei, progresszív gondolkodásmódjuk és különleges zeneiségük teszik lehetővé, hogy immár hetedik éve töretlen alkotókedvvel működjenek együtt egy csapatként.Részletek -
2024 november30 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Bélamese 2.0
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Ki is volt ez a szuperhős – mesemondó, aki bejárta a világot, elvitte a hírünket Amerikába, és azóta is a leghíresebb magyar? Aki imádta a természetet, szeretett mindenfélét gyűjteni – állatokat, hangokat, dallamokat? Aki számára mindig fontos volt a barátság? Aki a testvériséget hirdette és persze az örömet, ami a zene egyik lényege? Most megtudhatjuk egy interaktív, zenés-táncos délelőttön.Részletek -
2024 november30 szombat11:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Bélamese 2.0
11:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Ki is volt ez a szuperhős – mesemondó, aki bejárta a világot, elvitte a hírünket Amerikába, és azóta is a leghíresebb magyar? Aki imádta a természetet, szeretett mindenfélét gyűjteni – állatokat, hangokat, dallamokat? Aki számára mindig fontos volt a barátság? Aki a testvériséget hirdette és persze az örömet, ami a zene egyik lényege? Most megtudhatjuk egy interaktív, zenés-táncos délelőttön.Részletek -
2024 november30 szombat18:00 Könyvtár
Üveggyöngyjátékok
18:00Az üveggyöngyjáték, avagy a „játékok játéka” egy titokzatos, univerzális, magasrendű művészeti és tudományos játék, amely ugyanakkor szellemi virtuozitása mellett szemlélődést, elmélkedést is magába foglal. Egyfajta tudományokon átívelő egyetemes nyelv, a szellemi emberek valamiféle világnyelve, „amelynek értelmes jeleivel a játékosok értékeket fejezhettek ki, és képesek voltak őket kapcsolatba hozni egymással. A játék minden korban szoros összefüggésben volt a zenével, s többnyire zenei vagy matematikai szabályok szerint folyt.”Hermann Hesse 1943-ban publikált Az üveggyöngyjáték című regényéből megismerhetjük Josef Knecht üveggyöngyjáték-mester (Magister Ludi) életét, valamint a Kasztália nevű tudósállamot, amelynek középpontjában az üveggyöngyjáték művészete áll. Bár Hesse Kasztáliájában nincsen alkotóművészet, csak előadóművészet és (zene)tudomány, a regényből kiderül, hogy maga Knecht is végzett alkotói tevékenységet. Ezen felbátorodva arra kértem három magyar zeneszerzőt, hogy írjanak egy-egy kompozíciót Az üveggyöngyjátékra reflektálva.Részletek -
2024 november30 szombat20:00 Opus Jazz Club
Mozes & Kaltenecker
20:00"...Csodálatos felfedezés..." (Citizen Jazz, Franciaország) Kamarazenei artpop, így lehetne tömören jellemezni a Mózes Tamara énekes-zongorista és Kaltenecker Zsolt billentyűs-zeneszerző alkotta Mozes & Kaltenecker formáció sajátos műfaját. Ezen az estén különleges műsort adnak elő, saját szerzeményeik mellett néhány ismert dalt is játszanak egyedi átiratban, változatos pop és rock elemekkel, modern jazz improvizációkkal. Az együttes Futurized című debütáló albuma 2022 októberében látott napvilágot a BMC Records gondozásában. Jelenleg második lemezükön dolgoznak, amiből szintén ízelítőt adnak a koncerten. Az elmúlt években a duó számos külföldi helyszínen lépett fel, például Belgiumban a Gaume Jazzfesztiválon, Szlovéniában a Ljubljana Jazzfest+ fesztiválon, Horvátországban a Jazz u Vinogradu fesztiválon, illetve Németországban a Jazzahead!-en, ami az európai jazzszíntér egyik legnagyobb presztízzsel bíró rendezvénye.Részletek -
2024 december04 szerda19:00 Könyvtár
Budapesti moziestek | Ének a búzamezőkről
19:00 Vendég: Dargay Marcell, zeneszerzőVendég: Dargay Marcell, zeneszerző"Moziest" sorozatunkban olyan, többnyire magyar filmeket vetítünk, amelyeknek zenéje és annak alkotója különösen kedves, fontos számunkra. Játék- és dokumentumfilmek egyaránt szerepelnek a kínálatban, a filmművészet hajnalának idejéből éppúgy, mint a közelmúltból. S hogy az élmény még teljesebb legyen, a kiválasztott filmek zeneszerzőjét (vagy azok közeli munkatársait, barátait) is meginvitáljuk majd egy beszélgetésre. Házigazdánk továbbra is Kolozsi László lesz, aki nemcsak film- és zenekritikus, de regény- és forgatókönyvíró is, ez utóbbit a MOMÉ-n oktatja.Sorozatunk decemberi állomásán az Ének a búzamezőkről című, 1947-ben bemutatott, majd 1948-ban betiltott filmet vetítjük. Az esten Dargay Marcell, zeneszerző lesz a vendégünk. ÉNEK A BÚZAMEZŐKRŐLmagyar filmdráma, 1947, 82 percrendező, forgatókönyvíró: Szőts Istváníró: Móra Ferencoperatőr: Makay Árpád, Hegyi Barnabásvágó: Morell Mihályzene: Polgár TiborSzereplők:Görbe János, Szellay Alice, Bihari József, Simon Marcsa, Bánhidi LászlóA háború a falvak életét is feldúlta. A férfiak távollétében a földeken az asszonyok és az öregek végeztek minden munkát. Az orosz hadifogságból hazatért Ferenc a szomszéd tanyán találja meg a kisfiát, akit édesanyja halála óta a férfi földije és katonatársa, Rókus családja nevelt. Most tőle tudják meg a szomorú hírt: együtt szöktek meg a fogságból, de Rókus útközben meghalt. Ferenc és Rókus özvegye, Etel lassan, szemérmes tartózkodással egymásba szeretnek. Boldogságuk azonban nem lehet tartós, mert a férfi szörnyű titkot őriz a szívében... A vetítés előtti és utáni beszélgetést Kolozsi László film- és zenekritikus moderálja.Vendég: Dargay Marcell, zeneszerzőRészletek -
2024 december04 szerda20:00 Opus Jazz Club
Less is More 4
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december05 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Izabella Caussanel
20:00A francia-magyar származású Caussanel Izabella énekesnő zenei világát eddig a Fonogram-díjas Ötödik évszak, valamint az Ephemere zenekarok mellett különféle táncprodukciókban és színházi kísérőzenékben ismerhettük meg. Az Opus közönsége előtt a kárpát-medencei népzenét az improvizatív műfajok felé kiszélesítő Ötödik évszak, illetve a kora 20. századi bárok atmoszféráját újrateremtő Ephemere is bemutatkozott már, ezúttal azonban Izabella saját formációval lép színpadra, hogy korábban még be nem mutatott dalokra, sanzonokra és saját szerzeményekre helyezze a hangsúlyt. Ehhez a kalandhoz a fiatal énekesnő olyan zenésztársakat választott, akik világszínvonalú játékukkal kísérik különleges énekhangját.Részletek -
2024 december06 péntek18:00 Könyvtár
Mester és tanítványai - Király Ádám koncertje
18:00 Goffredo Petrassi és mesteriskolája: Durkó, Jeney és Szőllősy zongoraműveiGoffredo Petrassi és mesteriskolája: Durkó, Jeney és Szőllősy zongoraműveiGoffredo Petrassi a 20. századi olasz zeneszerzés egyik legnagyobb alakja, a Conservatorio di Santa Cecilia zeneszerzés professzora volt, akinél számos jelentős a 20. század második felében kiteljesedő zeneszerző tanult. Az esemény a mester és olyan az iskolájában tanult jelentős magyar kortárs zeneszerzők szóló zongoraműveiből áll össze, mint Durkó Zsolt, Jeney Zoltán és Szőllősy András. A koncert emléket állít továbbá Durkó Zsolt születésének 90. évfordulója előtt.Részletek -
2024 december06 péntek20:00 Opus Jazz Club
Sárik Péter Trió, vendég: Berki Tamás
20:00Berki Tamás hazánk egyik legnépszerűbb jazzénekese, aki az elmúlt évtizedekben számtalan legendás jazz-zenekar tagjaként, zeneszerzőként és szövegíróként is nagy sikereket aratott. Szerzői albumain közel félszáz saját dalt jegyez, és éppen ennyire otthon van a jazzsztenderdek világában is. 2015-ben a Sárik Péter zongoraművésszel rögzített Minden délibáb című koncertlemezük az év jazzalbuma kategóriában Fonogram-díjat kapott. A Sárik Péter Trióval hosszú évek óta zenélnek együtt, idén jelent meg közös lemezük Hintaló címmel. A közkedvelt Sárik Péter Trió saját szerzemények előadása mellett bátran kalandozik a műfajok között: négy feldolgozáslemezt is készítettek a közönségük által kért dalokból, és gyakran játszanak klasszikus zenei átiratokat. A trió sikerének egyik záloga, hogy nyitott, sokoldalú muzsikusként széles rétegeet képesek megszólítani közvetlenségükkel és energiájukkal. Fellépéseik igazi közönségbarát koncertek, tele humorral, játékkal és örömmel.Részletek -
2024 december07 szombat19:00 Koncertterem
Clavigo | Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány mentoráltjainak kamaraoperája
19:00Idén 275 éve született Johann Wolfgang von Goethe, Clavigo című drámája pedig éppen 250 éve jelent meg nyomtatásban. Ehhez a kettős jubileumhoz kapcsolódott az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány februári mesterkurzusa is a Budapest Music Centerben, amelynek végső célja az volt, hogy egy új kortárs kamaraopera szülessen a résztvevők tollából. A Clavigo az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány utolsó olyan mesterkurzusának gyümölcse, amelyet a legapróbb részletekig a márciusban elhunyt Eötvös Péter tervezett meg. A dráma jeleneteit a tavaszi és nyári hónapok során négy fiatal komponista, Aurélie Ferrière, Daniel Lee Chappell, Elias Frisk és Daniele Di Virgilio dolgozta ki vonósnégyesre és négy énekes szólistára, Vajda Gergely, Horváth Balázs és Robert HP Platz professzorok segítségével. A munkafolyamat decemberben teljesedik ki: a Classicus Quartet, az énekes szólisták és a négy zeneszerző Susanne Blumenthal karmester irányítása alatt készül fel a kamaraopera koncertszerű bemutatójára, amelyre december 7-én kerül sor a Budapest Music Centerben, majd december 9-én a Collegium Hungaricum Berlin közönsége is meghallgathatja a produkciót. A projekt a Kunststiftung NRW és a Collegium Hungaricum Berlin támogatásával valósul meg.Részletek -
2024 december07 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dés András MASH (AT/HU)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december10 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Herbie Hancock: V.S.O.P. Live Under the Sky
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Herbie Hancock: V.S.O.P. Live Under the Sky Ha valaha volt Herbie Hancocknak rossz döntése, akkor az, hogy az egyik legtüzesebb zenekarának a V.S.O.P. nevet adta, ami a legalább négy évet halványult konyakok címkéjén található. Miles Davis viszont talán utólag bánta, hogy amikor 1976-ban Hancock hívta a Newport jazzfesztiválra vendégnek, nem csatlakozott. Így akkor Freddie Hubbard trombitált és vele kialakult a kvintett volt Davis-tagokból; Wayne Shorter, Ron Carter, Tony Williams, és egy olyan straight-ahead stílus, amiben benne volt a rockosan is játszó zenészek tapasztalata, semmi halványság, annál több élénkség. Három évvel későbbi, szabadtéri fesztiválfellépésük Japánban csupa tűz, dinamizmusuk még a lassabb számokban is óriási, az összeszokottság elképesztő. A ráadásig csak saját számokat játszottak, amelyek kompozíciós bravúrjai, izgalmas harmóniái nagy szólóknak és élvezetes pábeszédeknek adnak teret. A teljes érzelmi skálán végigviszik a közönséget, az Eyes of the Hurricane-tól a Fragile-ig.Részletek -
2024 december11 szerda20:00 Opus Jazz Club
Lukács Miklós: Timeless – BMC Records lemezbemutató
20:00Lukács Miklós, a cimbalom hazai és nemzetközi nagykövete az utóbbi évek kortárs és jazz-zenei projektjei után új szólólemezén a tiszta szépséghez tért vissza: John Lennon és Paul McCartney, Sting, Ennio Morricone, Leonard Bernstein, Keith Jarrett, Harold Arlen és Seress Rezső közismert dalait adaptálta hangszerére. Feldolgozásaiba finom fűszerként újra meg újra bekúszik a zenetörténeti múlt, hol a klasszikus zene, hol a jazz, hol a tradicionális zenei kultúrák képében. A cimbalomművész ugyanakkor elsődlegesen a jelenre és nem a zenei előképekre koncentrál, így az énekelhető dallamok egyszerre képesek bekapcsolni a hallgató érzelmi emlékezetét, és megajándékozni az első hallgatás örömével. A feldolgozásokat egy saját szerzemény, az Aura – Hommage à Eötvös Péter egészíti ki, amelyben Lukács Miklós a közérthető dallamosság és a kortárs zenei tapasztalat egybeforrasztásával hoz létre új minőséget, méltó emléket állítva a márciusban elhunyt zeneszerző-egyéniségnek. A Timeless című szólólemez anyaga ezen a koncerten lesz először hallható élőben. Itthon és külföldön egyaránt Lukács Miklós volt az, aki a kortárs zene és a jazz látókörébe emelte a cimbalmot mint szólóhangszert, és a hagyományos játékmódon túl számos technikát kifejlesztett, hogy egyedülálló hangzásokat érjen el. Olyan zeneszerzők komponáltak számára darabokat, mint Eötvös Péter vagy Szakcsi Lakatos Béla, és olyan zenészekkel, zenekarokkal játszhatott, mint Archie Shepp, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London és a BBC Symphony Orchestra. A kortárs zenében és a jazzben elért eredményei után eljött az ideje, hogy a repertoár populáris ágára is kitérjen, amiben szintén világelsőnek számít: olyan kiadvány, amelyen közismert dalok a szólócimbalom sokszínűségét és megannyi lehetőségét kihasználva szólalnak meg, korábban soha nem született.Részletek -
2024 december12 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Paier – Valcic – Preinfalk: Fractal Beauty (AT/HR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december13 péntek20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Jelena Popržan Quartett (RS/AT)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december14 szombat18:00 Könyvtár
Pax et Bonum - Balogh Máté kórusművei
18:00A Pax et Bonum Kamarakórus Balogh Máté, Erkel-díjas és Junior Príma-díjas zeneszerző sokszínű kórusműveiből nyújt válogatást. A koncert különleges műfaji kalandozásokat kínál: szavalókórus, bordal, poszt-spirituálé és zulu népdal is elhangzik, melyek mind Balogh szellemes témaválasztásait és újszerű kóruskezelését tükrözik. A művekben Balogh Máté Misztótfalusi Kis Miklós, Gabrielle von Baumberg, Edward Lear, James Joyce és Fehér Renátó szövegeit dolgozta fel. A szerzővel rendszeres alkotótársa, Fehér Renátó költő beszélget az elhangzó művekről.Részletek -
2024 december14 szombat20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Sketchbook Quartet (AT)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december16 hétfő19:00 Koncertterem
St.EFREM: Zseni születik II. | Kodály Zoltán és zenei öröksége
19:00A StEFREM széles repertoárjának alappillérei között találjuk a magyar zeneszerzők férfikarra írt darabjait: elsősorban Liszt, Bartók és Kodály műveit, valamint kortárs magyar mestereknek az együttes számára dedikált kompozícióit. A BMC Records gondozásában több lemez is készült, amely ezt a repertoárt örökíti meg. A Zseni születik koncertsorozat a három legnagyobb magyar zenei mester férfikari munkássága előtt tiszteleg, így az sem a véletlen műve, hogy a hangversenyek éppen a szerzők születésnapján valósulnak meg. A koncertek programjának sajátossága, hogy a StEFREM szubjektív válogatásában társulnak a klasszikusok műveihez „örököseik”, azaz a 20-21. századi magyar zeneszerző-generációk kiváló és érdekes kompozíciói. A budapesti StEFREM egy különleges hangzásvilágú vokális együttes. A többszörösen díjnyertes formáció rendszeresen koncertezik Európa-szerte Londontól Bukarestig, de felléptek már Afrikában, Indiában és Dél-Amerikában is. Olyan neves előadókkal dolgoztak együtt, mint Abeer Nehme, Victor Solomon és a King's Singers. 2002 óta 18 lemezük jelent meg. Gazdag és változatos repertoárjukban bizánci és klasszikus darabok, crossover átdolgozások és a capella popdalok egyaránt megtalálhatók. 142 éve ezen a napon született Kodály Zoltán, akinek zenei víziója, munkássága alapvetően befolyásolta a 20. század magyar zenei világát. Oktatási krédójával, amit ma Kodály-módszerként ismerünk, mindmáig nagyszerű eredményeket érnek el világszerte a gyerekek nevelésében. Bár elsősorban a vegyeskari éneklést tartotta a kórusének csúcspontjának, Kodály nagyon sok kiváló férfikari művet is komponált. Ezek közül ma azokat szólaltatja meg a StEfrem, amelyekhez jól illik a néhány fős kamaraegyüttesek hangzása. Nagyszerű versek, idézetek, szakrális és népi szövegek kelnek életre az est folyamán Kodálytól, valamint az örökségét büszkén felvállaló magyar szerzőktől. A sorozat további koncertjei: 2024. október 22. 19:00 St.EFREM: Zseni születik I. | Liszt Ferenc és zenei öröksége2025. március 25. 19:00 St.EFREM: Zseni születik III. | Bartók Béla és zenei örökségeRészletek -
2024 december17 kedd20:00 Opus Jazz Club
Tether Trio | Theo Bleckmann, Harmen Fraanje, Timo Vollbrecht (D/NL)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december18 szerda20:00 Opus Jazz Club
Adyton Karácsony
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december19 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Gadó Gábor - Harcsa Veronika Quintet (HU/BE)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
2024 december20 péntek20:00 Opus Jazz Club
Párniczky András Quartet
20:00Az európai jazz lassan eltávolodik az amerikai mainstream stílustól: megtartja annak minden fontos értékét, mégis önálló improvizatív zenei nyelvet hoz létre. A Párniczky Quartet 2016-ban azért jött létre, hogy megszólaltassa a zenekarvezető Bartók Béla darabjaiból készített átdolgozásait. A közös munkának és Párniczky doktori disszertációjának („Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben – LFZE Doktori Iskola) gyümölcse az első albumuk, a Bartók electrified, amely a BMC Records gondozásában jelent meg 2018-ban. A zenekar közvetlen előzménye az a Nigun együttes volt, amelyben a jelenlegi Párniczky Quartet tagjai közül hárman is a közép-kelet-európai népzenei hagyományokból kiindulva játszottak modern jazzt. A kvartett második albuma, a Mikrotheosz (Fonó, 2023), illetve koncertrepertoárjuk egyaránt tartalmazza a kamarajazz, a kortárs klasszikus és a népzene elemeit. A kompozíciók hatalmas alkotói szabadságot adva, nagy energiákkal és mégis artikuláltan szólalnak meg a zenekar előadásában.Részletek -
2024 december21 szombat18:00 Könyvtár
Karácsonyi kamarakoncert | Mozart, Schubert
18:00Részletek -
2024 december21 szombat19:00 Koncertterem
Elmarad | Modern Art Orchestra plays Sacred Music
19:00A szakrálist kifejező, az ezáltal megihletődött zenék megjelölésére a „Sacred Music” kifejezés Duke Ellington műve nyomán lett általános, és azt jelzi, hogy a jazz komponisták sokszor és mélyen foglalkoztak a templomi zenén túl is a transzcendens kifejezésével. Ugyan a Modern Art Orchestra egyik korai lemeze is egy karácsonyi koncert, de ezúttal a hangsúly inkább azokra a tartalmakra fog esni, amelyek kevésbé a szezonális, inkább a belsővé tett hitélményt próbálják megragadni. Ezek jegyében fogant például a Via Crucis című oratorikus Liszt-mű átdolgozása, azután a híres Messiás című Händel-klasszikus, és Bach adaptációt is játszik majd a zenekar.Részletek -
2024 december21 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dresch Quartet
20:00Immár hagyomány, hogy az Opusban a Dresch Quartet zárja az évet, amely jelenlegi formájában négy éve működik. Alapítója – és egyben a magyar etnojazz műfajteremtő fúvós művésze –, Dresch Mihály a 80-as évek óta a magyar zenei élet megkerülhetetlen alakjának számít. Tevékenységéért Kossuth-díjban is részesítették. Zenekara következetesen és magabiztosan járja sajátos útját, amelyet a magyar népzene és az afroamerikai jazz egyéni, a zenekarvezető és a mindenkori tagok által közösen kialakított ötvözete jelöl ki. Elkötelezettség a zenei koncepcióban, tisztelet és alázat a források iránt, kiemelkedő muzsikusok, új és örökzöldnek számító Dresch-szerzemények, sztenderdek Dresch-módra – mindezek együttese adja azt a zenei élményt, amit a kvartett koncertjeinek közönsége minden alkalommal az újszerűség érzésével gazdagodva tapasztalhat meg.Részletek -
2025 január04 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. Második koncertjüket Sosztakovicsnak és Takemitsunak szentelik, de Schubert is helyet kap a műsorban. A kibontakozástól a lemondásig ível Sosztakovics két zongorás triója. Az 1. (c-moll) triót tizenhat évesen írta, és akkori barátnőjének ajánlotta. Egyetlen tétele merész és kiérlelt, noha szorosan kapcsolódik még a romantikához. Előtte Toru Takemitsu kései triója, a Between Tides hangzik el. A darab szemlélődő, már-már meditatív karaktere és finom hangzásai éles kontrasztot képeznek a műsor többi, inkább narratív jellegű számával. A második félidőt Schubert Notturno címen megjelent műve nyitja, amelynek bensőséges hangvételét ünnepélyes epizódok szakítják meg. Az 1944-ben befejezett 2. (e-moll) triót Sosztakovics fiatalon elhunyt barátja, Ivan Szollertinszkij emlékének ajánlotta. A kirobbanó energiájú scherzót három súlyos hangvételű, komor tétel öleli körbe, felejthetetlen atmoszférát teremtve. Az első tétel témájának tragikus visszatérése a finálé vége előtt mintha Csajkovszkij szintén egy elvesztett barátnak emléket állító a-moll triójára utalna. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. március 22. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és Beethoven2025. június 7. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és BrahmsRészletek -
2025 január11 szombat10:00 Koncertterem
Danubia Zenekar: Roll over, Beethoven!
10:00 Kalandra fül!Kalandra fül!Mint tudjuk, Beethoven a zene Mozartja. Magyarul: minden klasszikus zenészek alfája és omegája, a legnagyobb lázadó, a legvagányabb rocker, aki a zenét a sarkaiból fordította ki, aki a sorssal is dacolt: pá-pá-pá-páááám! Ezt a szuperhőst hozzuk el szűk egy órában Szemenyei János színész és Hámori Máté házigazda-karmester segítségével, bemutatva, hogy hogyan is lehet egy kétszáz éves zene ma is kemény, feszes, forradalmi, pörgős és megdöbbentően érzékeny egyszerre. Lesz zongorázás, zenekari lárma, siketség-szimulátor és sok minden más. Csak erős idegzetűeknek!Részletek -
2025 január11 szombat11:30 Koncertterem
Danubia Zenekar: Roll over, Beethoven!
11:30 Kalandra fül!Kalandra fül!Mint tudjuk, Beethoven a zene Mozartja. Magyarul: minden klasszikus zenészek alfája és omegája, a legnagyobb lázadó, a legvagányabb rocker, aki a zenét a sarkaiból fordította ki, aki a sorssal is dacolt: pá-pá-pá-páááám! Ezt a szuperhőst hozzuk el szűk egy órában Szemenyei János színész és Hámori Máté házigazda-karmester segítségével, bemutatva, hogy hogyan is lehet egy kétszáz éves zene ma is kemény, feszes, forradalmi, pörgős és megdöbbentően érzékeny egyszerre. Lesz zongorázás, zenekari lárma, siketség-szimulátor és sok minden más. Csak erős idegzetűeknek!Részletek -
2025 február21 péntek19:00 Koncertterem
Schubert NOW! – BMC Records lemezbemutató
19:00Schubert zenéjét ülteti át kortárs nyelvre Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Bolcsó Bálint zeneszerző új produkciója. A BMC Records gondozásában 2020-ban megjelent, nemzetközi figyelmet kiváltott Debussy NOW! című lemez után a művészek újabb zeneszerző dalait szabják át saját hangszereikre és azok nyelvezetére. Az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek, illetve az élő elektronikus hatások tovább tágítják a Schubert-dalok végtelen, érzéki és hátborzongatóan szép univerzumát, egyúttal pedig az emberi hang és a hárfa kifejezőeszközeit is – a jól ismert, örök érvényű dalok igazi mai térélménnyé lényegülnek át a trió előadásában. A 2025 elején megjelenő Schubert NOW! című lemezfelvétel teljes anyaga ezen a koncerten hangzik el először élőben, a BMC Koncerttermében.Részletek -
2025 március03 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 5. | Bartók és Mozart
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. 5. vonósnégyese talán a legkiemelkedőbben tükrözi Bartók Béla zsenialitását a műfajban. Miközben a letisztult hídforma egyes tételei is a legmagasabb fokú zenei áramvonalasság mintapéldáit adják, elementáris kifejezőerő és letaglózó szuggesztivitás árad minden egyes hangból. Mozart ugyancsak szerzői képességeinek legjavát mutatja be utolsó, F-dúr vonósnégyesében. Mindkét művet ugyanaz a bölcs szerkesztés, és a már-már kétségbeejtően tökéletes és érzéki formavilág jellemzi. A hangszerek egyszerre léteznek egyénekként és közösségben, hogy olykor a legintimebb vallomásosságnak is az eszközeivé válhassanak. Ez a fajta drámai hangszerkezelés is a vonósnégyes-irodalom legmagasabb köreibe emeli a két alkotást. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2025 március22 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és Beethoven
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. A harmadik koncert főszerepét a zongorás trió műfajának két klasszikus óriása, Haydn és Beethoven kapja. Haydn, mint oly sok művében, E-dúr triójában is rengeteg finom meglepetéssel él. Már a darab legelején megszólaló főtéma vonós pizzicatói sem szokványosak, nem beszélve a zongora hosszú szólójáról a lassú tételben, és a helyenként hajmeresztő modulációkról. A művet tartása és emelkedettsége ideális párjává teszi Beethoven „Főherceg” triójának – jóllehet, a művek habitusán érezhető, hogy míg Haydn egy virtuóz zongoraművésznőnek dedikálta trióját, addig Beethoven darabjának címzettje Habsburg-Lotaringiai Rudolf főherceg, akinek a szerző számos kompozícióját ajánlotta. A trióirodalom egyik leginkább nagyszabású alkotása formájában szimfonikus léptékű, mégsem veszít a kis kamaraegyüttesre oly jellemző intimitásból és a B-dúr hangnem lágyságából; D-dúr Andantéja pedig egyike Beethoven legmeghatóbb lassú variációsorozatainak. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. január 4. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics2025. június 7. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és BrahmsRészletek -
2025 március25 kedd19:00 Koncertterem
St.EFREM: Zseni születik III. | Bartók Béla és zenei öröksége
19:00A StEFREM széles repertoárjának alappillérei között találjuk a magyar zeneszerzők férfikarra írt darabjait: elsősorban Liszt, Bartók és Kodály műveit, valamint kortárs magyar mestereknek az együttes számára dedikált kompozícióit. A BMC Records gondozásában több lemez is készült, amely ezt a repertoárt örökíti meg. A Zseni születik koncertsorozat a három legnagyobb magyar zenei mester férfikari munkássága előtt tiszteleg, így az sem a véletlen műve, hogy a hangversenyek éppen a szerzők születésnapján valósulnak meg. A koncertek programjának sajátossága, hogy a StEFREM szubjektív válogatásában társulnak a klasszikusok műveihez „örököseik”, azaz a 20-21. századi magyar zeneszerző-generációk kiváló és érdekes kompozíciói. A budapesti StEFREM egy különleges hangzásvilágú vokális együttes. A többszörösen díjnyertes formáció rendszeresen koncertezik Európa-szerte Londontól Bukarestig, de felléptek már Afrikában, Indiában és Dél-Amerikában is. Olyan neves előadókkal dolgoztak együtt, mint Abeer Nehme, Victor Solomon és a King's Singers. 2002 óta 18 lemezük jelent meg. Gazdag és változatos repertoárjukban bizánci és klasszikus darabok, crossover átdolgozások és a capella popdalok egyaránt megtalálhatók. A keresztény hit és kultúrkör egyik legfontosabb ünnepén látta meg a napvilágot Bartók Béla 143 éve: Gyümölcsoltó Boldogasszony napján, március 25-én, amit az Örömhírvétel ünnepének is neveznek. Az emberiség zenéjére is különösen termékenyítőleg hatott Bartók sajátos, tiszta forrásból táplálkozó művészete, ami halála után 80 évvel is elmondható. A magyar géniuszok közül Liszt több mint hatvan, Kodály húsz férfikart írt, Bartók mindössze hatot, amelyek viszont a műfajnak gyöngyszemei, és egész szerzői munkásságát végigkísérik. Különösen az Elmúlt időkből és a Székely népdalok meghatározóak a férfikari irodalomban. A Zseni születik című háromrészes hangversenysorozat záró epizódjában a Bartók-művekhez hat magyar kortárs szerző: Dukay Barnabás, Sáry László, Kelemen László, Horváth Márton Levente, Zombola Péter és Bubnó Tamás kompozíciói, átiratai illeszkednek. A sorozat további koncertjei: 2024. október 22. 19:00 St.EFREM: Zseni születik I. | Liszt Ferenc és zenei öröksége2024. december 16. 19:00 St.EFREM: Zseni születik II. | Kodály Zoltán és zenei örökségeRészletek -
2025 május12 hétfő19:00 Koncertterem
Korossy Kvartett: Bartók Béla vonósnégyesei 6. | Bartók, Mozart és Webern
19:00A 2018-ban alakult Korossy Kvartett célkitűzései közt szerepel a méltán híres magyar vonósnégyes-hagyomány továbbörökítése, illetve a minél szélesebb repertoár megismertetése, bemutatása a hazai és a külföldi közönség számára. Ebben az elhatározásukban olyan neves művészek segítik a munkájukat, mint Günter Pichler, Keller András, Takács-Nagy Gábor, Kováts Péter, Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Gulyás Márta vagy Eberhard Feltz. 2021-ben a nemzetközi Bartók Világversenyen 5 különböző különdíjjal jutalmazták az együttest, majd egy évre rá felvételt nyertek a legendás Alban Berg Quartet primáriusa, Günter Pichler osztályába, a madridi Reina Sofia School of Musicba. A Korossy Kvartett 2023 őszén induló Bartók-sorozatában 2 év alatt, 6 koncerten Bartók összes vonósnégyesét szólaltatja meg, amelyek mellé a zeneirodalom legnagyobb szerzőitől, különböző koncepciók szerint válogattak műveket. Bartók 6. vonósnégyesének első három tételét ugyanaz a szomorú lassú bevezető előzi meg, míg a negyedik tételben ez a Mesto-dallam bontakozik ki önálló tétellé. Bartók eredeti terveiben egy életigenlő finálé szerepelt, azonban a zeneszerző életének eseményei közbeszóltak: édesanyja halálának, valamint a II. világháború kitörésének hatására a vonósnégyes a gyász és a lemondás hangjaival zárul. Az egész mű karakterén és a d-moll hangnemen keresztül szintén a halál és az elmúlás témáira asszociálhatunk Mozart d-moll vonósnégyesével kapcsolatban. A koncert elején Webern 1909-ben komponált öt vonósnégyes-tétele hangzik el, amelyet szintén a zeneszerző édesanyjának halála ihletett. Fotó: Felvégi AndreaRészletek -
2025 június07 szombat19:00 Koncertterem
Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) IV. | Schumann és Brahms
19:00A 2023-as év négy koncertje után új bérletsorozatot hirdet a BMC-ben Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp együttese, immár Trio Haris néven. A sorozat zárásaként a romantikus kamarazene két szoros kapcsolatban álló zsenijétől játszanak egy-egy művet. Schumann és Brahms szakmai és személyes kapcsolatának számtalan zenei és nem zenei forrása, hatalmas irodalma van. Mindketten három zongorás triót írtak, amelyekből az elsők hangzanak el ezen a koncerten. Schumann viszonylag későn írta első, d-moll trióját (op. 63), amelynek zaklatott d-mollja a scherzo élettel teli F-dúrján és a lassú tétel sötét a-mollján áthaladva végül a finálé fényes D-dúrjává oldódik. Brahms H-dúr triója a 8-as opusszámot viseli – a szerző huszonegy éves korában, 1854-ben írta az első verziót –, ám ez megtévesztő, mert három és fél évtizeddel később alapos átdolgozáson esett át. Dramaturgiailag a mű lényegében a fordítottja Schumannénak, és a trióirodalom csúcsművei között egyedülálló módon dúrban kezdődik, ám mollban ér véget. A sorozat további koncertjei: 2024. október 5. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. | Haydn, Liszt, Schubert2025. január 4. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) II. | Takemitsu, Schubert, Sosztakovics2025. március 22. 19:00 Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) III. | Haydn és BeethovenRészletek -
Vissza
2024
-
- okt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- nov
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- dec
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- jan
-
-
-
- febr
-
- márc
-
-
-
- máj
-
- jún
-