MAO Session - Hoszt: Korb Attila, Tribute to Bix Beiderbecke
21:00
Opus Jazz Club
Korb Attila - kornett, harsona
Dennert Árpád - klarinét, szaxofonok
Cserta Balázs - basszus szaxofon
Komjáti Áron - gitár
Csízi László - dob
A főként Modern Art Orchestra tagokból álló rendhagyó zenekar főhajtása egy olyan jazzista munkásságának szól, akiről az ifjabb jazzközönség talán keveset hallott. Pedig személyét komoly mítosz övezi, mint oly sok tragikusan elhunyt fiatal zenészét. Ha azt kérdeznénk mi a közös mondjuk az olyan közismert rockikonokban, mint Bon Scott (AC/DC) vagy John Bonham (Led Zeppelin), illetve a jazzvilág számos legendás alakjában, mint például a tenoros Lester Young, illetve a mostani emlékest címzettje, Bix Biederbecke (1903-1931), akkor talán némelyekben már felötlik a válasz: az alkohol, hiszen mindannyian ebbe a szenvedélyükbe pusztultak bele. (Ezzel kapcsolatos két kiragadott momentum a Biederbecke-sztoriból: Paul Whitemannek, az akkori idők elsőszámú zenekari vezetőjének annyira elege lett szólistája kilengéseiből, hogy egyszer egy olyan kottát tolt a fúvós orra elé, amelyen a kottajegyek az ''Ébredj Bix!'' feliratot formázták. Aztán Biederbecke állapotának végső stádiumát jól érzékelteti főbérlőjének visszaemlékezése, miszerint közvetlenül halála előtt kétségbeesve, remegő testtel kérlelte, hogy üldözzön ki két képzeletbeli mexikói figurát az ágya alól, akik hosszú tőrökkel az életére törnek.)
A 28 évesen elhunyt zenész életútját természetesen nem ezért jegyzi a jazztörténet. Biederbecke alakjában, Louis Armstrongéval együtt, a 20. század elejének két legbefolyásosabb jazzmuzsikusát tisztelhetjük. Tulajdonképpen ők voltak az első igazi szólistái a műfajnak, előttük a mai jazz középpontjában álló egyéni teljesítmény előtérbe kerülésére nem volt igazán példa.
Míg Armstrong inkább a blues irányából, addig Biederbecke főként Debussy és Ravel felől közelített a jazzhez, de hatásuk a későbbi generációkra a szakírók szerint egyenértékű volt, mivel ''ez az a két ikervonal, amely mentén a mai jazzt vissza lehet fejteni''. Biederbecke lírai stílusával előre vetítette a későbbi jazzballada, illetve a cool jazz műfaját.
Közel száz évet utazunk tehát e különleges felállású, basszus szaxofonnal is megtámogatott kvintettel egy olyan zenei világba, mely egykoron a modernitás netovábbjának számított, s amikor a jazzre még ugrándozva ropta nagyérdemű.
Bix Beiderbecke and the King of Jazz (part 1)
Bix Beiderbecke and the King of Jazz (part 2)
Bix Beiderbecke and the King of Jazz (part 3)
Jegyek a helyszínen ill. EZEN A LINKEN kaphatók!
Musicians of the Modern Art Orchestra make a tribute to Bix Beiderbecke, who died tragically young, but he’s not remembered from the myth around his personality, but one of the most original figures of the history of jazz.
They were, along with Louis Armstrong, the most brilliant and influancable musicians of the early jazz era. They were the first real soloists of the genre. Whereas Armstrong approached the music from the blues angle, Beiderbecke came from a more classical background – Ravel, Debussy. Anyhow their parallel career established the foundation of jazz.
So it’s going to be an amazing timewarp with the special formation of the MAO musicians.