
Missa tota: Bach h-moll miséje IV. - Fazekas Gergely előadása
- Fazekas Gergely - zenetörténész
"Missa tota" - teljes mise, avagy a teljesség miséje
Bach-kutatók egybehangzó véleménye szerint a szembetegsége elhatalmasodását megelőző utolsó időszakban, vagyis aktív zeneszerzői működésének legvégén Bach a h-moll mise befejezésén dolgozott (legutolsó ismert kézirata az Et incarnatus szakasz a műből). Az előadássorozat utolsó alkalmával az idős Bach műhelyébe nyerhetünk bepillantást: nyomon követhetjük, hogy miként alkot egyedülálló, szimmetrikus formai konstrukciót a mise Credo-szakaszából (az utolsó pillanatban módosítva előzetes tervét), s hogy miként olvasztja egybe legújabb műveit a több évtizeddel korábban írott darabjaival, hogy létrehozza az úgynevezett „missa tota”-t, vagyis teljes misét – a teljesség miséjét.
Mi vitte rá minden idők legjelentősebb lutheránus egyházzenészét, hogy megzenésítse a teljes katolikus miseszöveget? Miért tekinthető az úgynevezett „h-moll mise” a Bach-életmű összefoglalásának? Hogy gondolhatta a 20. század egyik legjelentősebb Bach-kutatója, Friedrich Smend, a h-moll mise kritikai kiadásának készítője, hogy nem egységes műalkotásról van szó, hogy tehát a h-moll mise valójában nem is létezik? S miként képes a mű elementáris hatást gyakorolni a hallgatóra keletkezése után közel háromszáz évvel is? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Fazekas Gergely zenetörténész négyrészes előadássorozata.
A belépés díjtalan!