Program

Budapesti moziestek | Tóth János rövidfilmjei

19:00
Könyvtár

A nagy sikerre való tekintettel folytatjuk "Moziest" sorozatunkat! A szeptembertől induló új évadban is olyan, többnyire magyar filmeket vetítünk, amelyeknek zenéje és annak alkotója különösen kedves, fontos számunkra. Játék- és dokumentumfilmek egyaránt szerepelnek majd a kínálatban, a filmművészet hajnalának idejéből éppúgy, mint a közelmúltból. S hogy az élmény még teljesebb legyen, a kiválasztott filmek zeneszerzőjét (vagy azok közeli munkatársait, barátait) is meginvitáljuk majd egy beszélgetésre. Házigazdánk továbbra is Kolozsi László lesz, aki nemcsak film- és zenekritikus, de regény- és forgatókönyvíró is, ez utóbbit a MOMÉ-n is oktatja.

Sorozatunk októberi állomásán a nemrég elhunyt Tóth Jánosra emlékezünk. A műsorra tűzött négy kísérleti film mindegyike a Balázs Béla Stúdió műhelyében készült, zenéjüket kiváló kortárs komponisták alkották.

ARÉNA
kísérleti film, 1972, 22 perc
A filmt egy sportrendezvényre összegyűlő, majd a mérkőzés után egyedekre felbomló embertömeget mutat be. A kifejlődő filmi líra kompozíciós elveinek megfelelően a főszereplő a "Iírai én", a filmalkotó maga. Az alkotás látványvilága, asszociációs rendje az alkotó vizualitásba emelt belső monológja. A megfogalmazott alapélmény az idő, a fejlődés és a civilizációs haladás, valamint a látszatdinamika, a tömeghisztériával felérő "aréna-látványosság" időtlen változatlansága, makacs állandósága közötti konfliktus.

Rendező, forgatókönyvíró, vágó: Tóth János
Operatőr: Tóth János, Vadász János, Neményi Ferenc
Zeneszerző: Eötvös Péter

 

CSENDÉLET
kísérleti film, 1962, 11 perc
Szubjektív, lírai látomás az alkotás és a pusztítás kibékíthetetlenségéről, háborús fotók felhasználásával.

Rendező: Novák Márk
Operatőr: Tóth János
Zeneszerző: Sulyok Imre

 

MOZIKÉP
kísérleti film, 1976, 11 perc
A film a rendező Study című műhelytanulmnyainak folytatása. A fénytörési-optikai, végső soron filmnyelvi kísérletek ebben a tanulmányban egyfajta mozi közegben, mint a vásznon megjelenő kép kapnak új, megfogalmazódó jelentést.

Rendező, operatőr: Tóth János
Zeneszerző: Szabados György

 

ELÉGIA
kísérleti film, 1965, 19 perc

Megrázó búcsú az ember több ezer éves társától - a lótól. "A ló meghozta az ember elszakadását a földtől, szabad teret, szabadságot adott." (Kart Jaspers) Mi lett a lóval, és mi lett az emberrel? ­Kérdezi felszólító, szembenézésre kényszerítő szen­vedéllyel a film. A fejlődés nem homályosíthatja el látásunkat: a nagy történeti fordulók, világtörté­nelmi korszakváltások tragikus konfliktus­helyzetében vagyunk. A magasan fejlett civilizációs környezet törvényszerűen ütközik meg egy pusz­tuló, túlhaladott életformával - ugyanakkor fenyeget bennünket a bensőség elvesztése, az elembertelenedés réme. A film lírai kompozíciója fölidézi a ló "filogenezisét", s ezzel az antropo­morfizációval emberarcúbb megőrzését követeli.

Rendező, forgatókönyvíró: Huszárik Zoltán
Operatőr: Tóth János
Vágó: Morell Mihály
Zeneszerző: Durkó Zsolt

 

Tóth János operatőrként olyan filmekben működött közre, mint Huszárik Zoltán Elégiája vagy Makk Károly Szerelem és Macskajáték című nemzetközileg is elismert játékfilmjei, utóbbinak társforgatókönyv-írója is volt. Hosszú pályája során több filmet is rendezett, így például Amerigo Totról készített dokumentumfilmet, emellett részt vett Huszárik Zoltán Szindbádjának elkészítésében is. A Balázs Béla Stúdió egyik alapító tagja volt. Igényes, kézműves filmkészítésre itt kapott lehetőséget, az itt készült munkáiból áll össze Örök mozi című egészestés filmje. Utolsó műve operatőrként 1987-ben Az utolsó kézirat volt. Saját munkái experimentális filmetűdök voltak, fényképezési stílusára az apró részletek kiemelése, mikrofelvételek, felbontott mozgáskompozíciók a jellemzőek. A kilencvenes években a magyar némafilmek felújítását és bemutatását célzó programot dolgozott ki, és elkészítette A falu rossza és Az obsitos című filmek úgynevezett rekreációját.

A vetítés előtti és utáni beszélgetést Kolozsi László film- és zenekritikus moderálja.

A programra a belépés díjtalan, de a korlátozott befogadóképesség (100 fő) miatt regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a papp.krisztina@bmc.hu email címen, 2019. október 16-án 12 óráig lehet.

℗ BMC

Galéria
4Kép
2019 október 16 szerda