Program

ELMARAD | Déja vu. A Virtuózok 2019. évi győztesének, a TanBorEn Ütőstriónak hangversenye

Virtuózok – nem középiskolás fokon 3.
19:30
Koncertterem
Műsor:

Kerek Gábor Közeledő: Saláta
Előadja: TanBorEn

Áskell Másson: Prím
Előadja: Tóth Levente – kisdob

John Psathas: One Study
Előadja: Madaras Zoltán – marimba

Compagnie Kahlua: Ceci n’est pas une balle
Előadja: TanBorEn

Nicolas Martynciow: Tchik
Előadja: Kerek Csombor – kisdob

Emmanuel Séjourné: Prelude No.1
Előadja: Tóth Levente – marimba

Afrikai tradicionális népzene válogatás
Előadja: TanBorEn

Emmanuel Séjourné: Attraction
Előadja: Kerek Csombor – marimba

Alexej Gerassimez: Asventuras
Előadja: Madaras Zoltán – kisdob

Neal Hefti: Cute – Holló Aurél és Váczi Zoltán átirata
Előadja: TanBorEn
Közreműködik: Szalai Tamás

 

Közreműködik:
  • Kerek Csombor – ütőhangszerek
  • Tóth Levente – ütőhangszerek
  • Madaras Zoltán – ütőhangszerek
  • Rendező: Kis Virtuózok Alapítvány
  • Felelős szerkesztő: Batta András

„Valamikor részese voltam már egy hasonló szituációnak. Akkor négy fiatal ütőhangszeres muzsikus lépett ki, mindent elsöprő lendülettel a magyar, és röviddel azután a nemzetközi zenei élet pódiumára. Nyomukban forgószél kerekedett és egy új fejezet nyílt a magyar kamarazene történetében. 36 évvel ezelőtt... Igen, az Amadindáról van szó. Most pedig egyszerre csak megjelenik három fiú, a Debreceni Zenei Egyetem Zeneművészeti Karának műhelyéből, és mintha megismétlődne a történelem! A TanBorEn Ütőstrió – déja vu. Átvitt értelemben az Amadinda gyermeke, mert abból a mozgalomból emelkedik ki az együttes, amit az Amadinda épített fel. Amúgy meg: immár az Amadinda is iskolája a TanBorEn-nek, felső fokon, közös projektekben. Mindez – a három fiatalember tehetségén, művészi leleményességén és kitartásán kívül – a Virtuózok 2019-es különleges szériájának köszönhető, ahol az együtt muzsikálás élménye és követendő példája állt a középpontban. A TanBorEn Ütőstrió jogosan vitte el a pálmát. Örülök, hogy első komoly szólóestjüket a BMC-ben, a kreatív megújulás központjában rendezhetjük meg – néhány héttel diplomájuk megszerzése előtt!”

Batta András

A sorozat másik két időpontja: febr. 17. és márc. 23.

 

A műsorban elhangzó darabokról:

Kerek Gábor Közeledő: Saláta
A művet a szerző a TanBorEn trió felkérésére írta. Egy nagyobb lélegzetű, három tételes mű első tétele készült el eddig. A tétel gyors, virtuóz előadásmódot kíván az előadóktól. A műben a dallamhangszerek mellett, bőrös hangszereket és az emberi testet is mint ritmushangszer használják az előadók. A mű triós formájú. Az első rész kissé jazz beütésű témája, a darab végén visszatér. A középrészben a dallamhangszereket mellőzve, ritmikus párbeszéd hallható a játékosok között.

Askell Másson: Prím
Askell Másson, izlandi zeneszerző 1996-ban keletkezett, szóló kisdobra íródott, Prím című darabjában a prímszámokból álló metrumokat állítja a középpontba. Többször is visszatér a darab elején fellelhető téma. A darab rendkívül gazdag ritmusvilággal rendelkezik és különlegesen virtuóz játéktechnikát követel meg az előadótól.

John Psathas: One Study
John Psathas görög és új-zélandi származású zeneszerző, akinek a fizikai és művészi világ különböző szegleteiből származó mestereivel folytatott dinamikus együttműködése látomásos, mozgó és inspiráló hatást kelt és eredményez.
2005-ben megkomponált One Study című műve is hasonló benyomásokat kelt. A darab érdekessége, hogy a marimbán kívül 16 apró effekthangszert is használ az előadó. Mindezt egy folyamatos elektronikus/audiókíséret támasztja alá.

Compagnie Kahlua: Ceci n’est pas une balle
A francia származású szerző alábbi művének érdekessége, hogy egyáltalán nem igényel semmiféle hangszert. Azaz egy pantomim játékról van szó, aminek van szóló, illetve trió változata is. A darab ötvonalas kottaképpel és leírással is rendelkezik. Az előadóknak egy audio aláfestésre kell úgy együtt mozogniuk, hogy a darab során sok esetben csak a belső tempótartásukra támaszkodhatnak.
A darab egy labda történetét meséli el, megfűszerezve különböző zenei idézetek betoldásával. A három játékos mindegyikének vannak szóló részei a produkció során, de sokat kell unisonoban, azaz egyszólamúan is játszani.
A darab a legrangosabb ütőhangszeres szóló- illetve kamaraversenyek repertoárlistájának a részét képezi.

Nicolas Martynciow: Tchik
Nicolas Martynciow francia ütőhangszerművész és zeneszerző. Tchik című műve szóló kisdobra íródott. Az előadó a kisdob összes részét használja (pl.: dobtest, káva, húr stb.), valamint saját, emberi hangjával is színesíti a művet. A dob valamennyi részének felfedezése mellett a játékos dobverőt, seprűt, valamint saját ujjait is használja. A darab könnyed, latinos hangvételű.

Emmanuel Séjourné: Prelude No. 1
Emmanuel Séjourné, francia ütőhangszerjátékos, zeneszerző Prelude No. 1 című műve egy 2012-es nemzetközi marimbaversenyre íródott. Könnyed, improvizatív hangvételű darabról van szó, melyben a latin/jazz zene karaktere is megmutatkozik. Egyfajta érzelmi hullámvasút.
Nehéz zenei értelmezése mellett magas szintű négy verős technikát igényel az előadás során.

Emmanuel Séjourné: Attraction
Emmanuel Séjourné, francia ütőhangszerművész, zeneszerző, több rangos verseny zsűri tagja. Attraction című művét 2017-ben komponálta Christoph Sietzen, ütőhangszeres előadóművész számára, aki nemzetközi versenyeken kiemelkedő eredményeket ért el, és a világ szinte valamennyi jelentős koncerttermében megfordult már. A darab marimbára, vibrafonra, junk percussionra és elektronikára íródott. Magas szintű technikai virtuózitást igényel, és érdekes keleties hangzású zenei elemek csendülnek fel a darab során.

Alexej Gerassimez: Asventuras
Alexej Gerassimez, német származású ütőhangszeres előadóművész és zeneszerző. Repertoárja a klasszikus és kortárs zenétől a jazzen keresztül egészen a minimál zenéig terjed. Asventuras című darabját szóló kisdobra 2012-ben komponálta. A darab érdekessége, hogy az egyes részek a hangok egyedülálló kombinációját tartalmazzák, amelyeket különböző játékmóddal, különböző játszófelületeken keresztül kell megszólaltatni.

Neal Hefti: Cute (Holló Aurél, Váczi Zoltán átirata)
A híres, amerikai jazztrombitás, hangszerelő és zeneszerző Neal Paul Hefti egyik jól ismert és kedvelt száma a Cute. Olyan nagy nevekkel dolgozott együtt, mint Frank Sinatra, Harry Tony Bennett, Buddy Rich vagy éppen Count Basie.
A darabot az Amadinda Ütőegyüttes két tagja hangszerelte át marimbára, vibrafonra és ütőre.

Kedves Vendégeink!
A Magyarországon 2020. március 11-én elrendelt veszélyhelyzet intézkedéseivel összhangban 2020. március 14. és április 30. között a Budapest Music Center összes rendezvénye vis maior okokból elmarad. A koncertre online megvásárolt jegyek árát az Interticket Kft. visszatéríti, a személyesen megváltott belépők visszaváltásáról kérjük az info@bmc.hu címen érdeklődjenek.

2020 április 21 kedd