Hírek

Hírek Kurtág 95 online fesztivál

Következő koncertközvetítés:
Február 21. vasárnap 19:30 - Youtube link


Kurtág 95: Online fesztivállal köszönti a 95 éves Kurtág Györgyöt a BMC

A Kurtág 95 fesztiválon 2021. február 18-21. között Kurtág Györgyöt ünnepli a világhírű magyar zeneszerző 95. születésnapja alkalmából a Budapest Music Center. A kétszeres Kossuth-díjas Kurtágot korunk legnagyobb kortárs zeneszerzői között tartják számon, aki félreismerhetetlen tömörségű remekműveiben alig néhány hanggal képes megragadni a végtelent. A Kurtág műveit és életét több nézőpontból bemutató fesztivál koncertjeit négy estén át, ingyenes online közvetítés formájában láthatja a közönség a BMC és a fesztivál együttműködő partnerei, a Zeneakadémia és a Müpa weboldalain. 

Az első koncerten, február 18-án a BMC Koncerttermében rendezett kamaraesten két ritkán hallható mű, a Pas à pas-ciklus és az Ahmatova-dalok hangzik el Kurtágtól, Ligeti György két darabja és két kortárs szerző műve mellett. Kurtágot és Ligetit mély barátság fűzte össze, melynek Ligeti 2006-ban bekövetkezett halála csak fizikailag vetett véget. Kurtág visszaemlékezéseiben, írásaiban azóta is folyamatosan tanújelét adja e síron túl is tartó lelki, szellemi kapcsolatnak. Ez a koncert az Eötvös Péter Alapítvány részvételével zajlik: a mentorált karmesterek, valamint Eötvös Péter és Vajda Gergely vezényelnek majd.

Február 19-én, Kurtág György születésnapján a Zeneakadémiáról látható koncertközvetítés az Óbudai Danubia Zenekarral, Keller András vezényletével, ahol Kurtág nagyzenekari művei mellett elhangzik Ligeti Csellóversenyeés egy Szőllősy András-mű is – mindketten nagyon fontos viszonyítási pontok Kurtág számára. Kurtág maga évtizedeken át volt a Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének kivételes becsben álló tanára, közel harminc éven át látogatták iskoláját növendékek és végzett művészek.

A Kurtág 95 sorozat február 20-i estje Kurtág feleségére, Kurtág Mártára és kettejük ihlető kapcsolatára emlékezik. A Müpa Home Live sorozatban közvetített előadáson tizenöt rövidfilmet láthatunk a Kurtág házaspár unokája, Kurtág Judit videoművész felvételeiből. A javarészt még sosem publikált, privát felvételek Kurtág Mártát és Kurtág Györgyöt mutatják be legszemélyesebb alkotói környezetükben. Ezek a videók semmihez sem hasonlítható dokumentumai Kurtágék életének, hiszen az unokának olyan perspektívából is betekintést engedtek, amilyenből egy egyszerű halandó nem láthatott be az életükbe. A koncerten ezek a filmjelenetek kötik össze a Jelek, Játékok, Üzenetek című ciklusból élőben felhangzó zenei miniatúrákat. A BMC és a Müpa együttműködésében megvalósuló koncerten a Vajda Gergely vezényelte UMZE Kamarazenekar mellett olyan zenészgenerációk tagjai lépnek színpadra, akik végigkísérték a Kurtág házaspár életművét.

Február 21-én a Zeneakadémián fejeződik be a koncertsorozat: a 95 éves Kurtág György művei a 100 éve született Szőllősy András darabjaival lépnek párbeszédre a Zeneakadémia Kortárs Ensemble koncertjén. Szőllősy a „nagy generáció” rangidős mestere, Ligeti György és Kurtág György pályatársa, s miként két világhírű kollégája, ő is sokat tett azért, hogy a magyar zene Bartókék után is fennmaradt a világtérképen.

Születésnapja alkalmából új lemezmegjelenéssel köszönti a BMC Records a 95 éves Kurtág Györgyöt: február 19-én jelenik meg a szerző egyik legjelentősebb művének, a Bornemisza Péter mondásainak új felvétele. A mű befogadására a lemezen Kurtág hangja készíti fel a hallgatót: előadásában a protestáns prédikátor hitről szóló veretes sorai különösen erős érvényt nyernek. A Bornemisza Péter mondásai nemcsak a kimondás erejéről szól – felismerhetjük benne egy énekhanggal eljegyzett zeneszerzői gondolkodás genezisét is. A technikai nehézségek miatt oly ritkán hallható darabot Tony Arnold amerikai szopránénekes és Csalog Gábor zongoraművész tolmácsolja.


KURTÁG GYÖRGY a mai Romániához tartozó Lugoson született 1926-ban, a II. világháború után – Budapestre áttelepülve –, 1945 őszén vették fel a Zeneakadémiára. Kadosa Pálnál tanult zongorát, zeneszerzést Járdányi Páltól, Veress Sándortól és Farkas Ferenctől, Weiner Leónál pedig kamarazenét. A negyvenes évek végének pezsgő zeneakadémiai légkörében más fontos hatások is érték: Ligeti Györggyel való barátsága, valamint az Ádám Jenő vezette kórusban való részvétel, s különösen Szabolcsi Bence zenetörténet-órái.

1957-től egy évet Párizsban töltött, ahol látogatta Olivier Messiaen és Darius Milhaud óráit is. Zenei identitása ekkortájt fordult a kis formák felé, Stein Marianne hatására. 1967-ben lett a Zeneakadémia tanára. Előbb Kadosa asszisztenseként zongorát tanított, később a Kamarazene Tanszéken folytatta a munkát, ahol Mihály András és Rados Ferenc mellett ő is egyéni módon képviselte a magyar kamarazene-tanítás hagyományait. 1986-ban kérte nyugdíjazását a Zeneakadémián, de máig tanít. Tanítványai között volt Kocsis Zoltán, Schiff András, Keller András, Csalog Gábor.

1981-ben Pierre Boulez által megrendelt és bemutatott A boldogult R. V. Truszova üzenetei című műve nemzetközileg is elismertté tette. A kilencvenes évektől rendszeresen dolgozott hosszabb ideig Bécsben, Hágában, Berlinben, Amszterdamban, Párizsban, 2002-től 2015-ig feleségével Franciaországban élt, majd hazaköltöztek Budapestre. 1998-ban megkapta az Ernst von Siemens Stiftung díját. Első operáját, a Fin de partie-t mintegy tíz éves alkotói munka után, 2017 nyarán fejezte be. A Samuel Beckett azonos című drámája alapján komponált művet a milánói Scalában mutattak be 2018. november 15-én. 

Tagjává avatta a müncheni Bajor Szépművészeti Akadémia és a Berlini Művészeti Akadémia is, valamint tiszteletbeli tagjává az Amerikai Művészeti és Irodalmi Akadémia. Elismerései között van két Kossuth-díj, a Magyar Köztársasági Érdemrend közép- és nagykeresztje, a Hölderlin- és a Herder-díj, a berlini Tudományért és Művészetért Érdemérem, a francia Művészetek és Irodalom Érdemrendjének tiszti fokozata, a Louisville University Grawemeyer Díja, valamint a MIDEM-életműdíj.

(Forrás: BMC, Zeneakadémia)


BUDAPEST MUSIC CENTER

A jelenkor magyar zenei értékeinek együttes és összehangolt felmutatása – 1996-os alapítása óta ez a Budapest Music Center fő célkitűzése. A Gőz László által létrehozott BMC aktívan vállal részt a magyar zene méltó nemzetközi helyének kialakításában koncertszervezőként, lemezkiadóként és információs központként. Ezt szolgálja a Budapest Music Center 2013-ban megnyílt, 4000 négyzetméteres zenei központja a Mátyás utcában, ahol a 300 fős koncertterem mellett helyet kapott a jazz hazai és nemzetközi nagyjait felléptető Opus Jazz Club, a 100 ezer tételes zenei gyűjteménnyel rendelkező Magyar Zenei Információs Központ és Könyvtár, valamint a mára közel 300 klasszikus, kortárs és jazz albummal büszkélkedő BMC Records. Ugyanitt lelt otthonra az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány, amely világhírű művészek bevonásával fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésével foglalkozik.

 

Fotó: Huszti István