Hírek

Hírek Vidovszky László 75

Vidovszky László 75

Nem sokkal Eötvös Péter 75. születésnapja után újabb Kossuth-díjas zeneszerzőt ünnepel a BMC: a Ligeti Ensemble február 28-i koncertje a 75 éves Vidovszky Lászlót köszönti. Vidovszky azon kevés mai zeneszerzők egyike, akinek a munkásságát viszonylag sokan ismerik. Még azok is, akik nem járatosak kortárszene köreiben, csak látták (és hallották) Bódy Gábor filmjeit, hallhatták műveit. Pályájának első húsz éve – hasonlóan Jeney Zoltánhoz és Sáry Lászlóhoz – a magyarországi experimentális zene legjelentősebb zeneszerzői műhelyéhez és együtteséhez, a budapesti Új Zenei Stúdióhoz kötődik. A Stúdió alapító tagjaként azonban nemcsak a filmmel került kapcsolatba, hanem az irodalom, a színház és a közegével is. Társalkotója volt Nádas Péter Találkozás című előadásának. Vidovszky kísérletező kedve azóta is töretlen. Ma is jellemzi őt az a hajtóerő, amit egy interjúban így fogalmazott meg: „…a felfedezésnek az a kényszere, amiről Heisenberg beszél Kolumbusz útjával példálózva: az igazi lépés nem az, hogy valaki elhatározza, hogy Nyugat felé jut el Indiába, hanem az, hogy amikor már elfogy a készleteinek a fele, akkor nem fordul vissza, hanem tovább megy, pedig nem tudja, hogy hova megy tovább. Azok a lehetőségek, amelyek a zenei tanulmányaim során ilyen pillanatokhoz juttattak, mindig nagy erővel vonzottak.”

A BMC Koncerttermében elhangzó program az életmű utóbbi két évtizedéből válogat: a koncert első részében a 2015-ös Promenade, valamint a 2004-ben elkezdett, ám végül Keller András ösztönzésére befejezett Orkesztrion sorozat hangzik fel, majd a Le piano et ses doubles zárja a koncertet. E mű keletkezéstörténete két évtizedet ölel fel, hiszen Vidovszky eredetileg Kocsis Zoltán 40. születésnapját kívánta köszönteni vele, de végül aztán 2012-re, az akkor immár hatvanéves nagy muzsikus ünneplésére készült el a hat billentyűzeten, egymástól egy tizenketted hanggal elhangolt zongorákon megszólaló kompozíció. A viszonyítási pontot John Cage kései ütősdarabja, a Three2 jelöli ki az este folyamán: Olivier Messiaen mellett Cage hatott a leginkább felszabadító erővel Vidovszky zenei gondolkodására.